تبیان، دستیار زندگی
پنج شنبه گذشته مراسم تجلیل از برگزیدگان سراسری چهارمین جشنواره علامه حلی با سخنرانی آیت الله استادی در قم برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی با برگزیدگان جشنواره علامه حلی
علامه حلی

اشاره؛ پنج شنبه گذشته مراسم تجلیل از برگزیدگان سراسری چهارمین جشنواره علامه حلی با سخنرانی آیت الله استادی در قم برگزار شد. در حاشیه این مراسم فرصتی دست داد تا با تنی چند از برگزیدگان ، گفتگوی کوتاهی داشته و نظرات آن ها را در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره در رشد انگیزشی طلاب جوان در عرصه پژوهش و نیز مشکلات و محدودیت هایی که این طلاب در این خصوص با آن مواجه هستند، جویا شویم. آن چه می خوانید، چکیده ای از این دیدگاه ها است؛ باشد که مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد.

ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در عرصه پژوهش

حسین زحمتکش ، طلبه سطح 3 مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران که اثرش با عنوان« شرح آیه لن ترانی در اندیشه عرفا » برگزیده جشنواره شناخته شد، ابراز داشت: به اعتقاد بنده یکی از مشکلات اصلی حوزه های علمیه آن است که آن طور که باید و شاید بر روی کارهای پژوهشی سرمایه گذاری لازم صورت نمی گیرد و بعضا تنها به مسایل تئوری و نظری بسنده می شود و حال آن که یکی از لوازم دنیای امروز ناظر به بحث توانمند سازی طلاب در عرصه آماده کردن آن ها برای پاسخ به شبهات و نیازهای روز است.

وی اضافه کرد: این جشنواره در همین خصوص و نیز کاربردی کردن علومی که طلاب می آموزند بسیار مهم و موثر است که شاید این مساله مهم ترین حسن و فایده جشنواره باشد؛ اگر علم کاربردی نشود، طبعا به ثمر نمی نشیند

با این جشنواره ، نخبگان گمنام مطرح می شوند

حجت الاسلام محمد علی عصمتی یحیی آبادی که سال سوم تحصیل در رشته تخصصی فقه و اصول مدرسه علمیه عالی نواب مشهد را سپری می کند و در این جشنواره نیز به خاطر نگارش مقاله «دلالت سیاقی» شایسته تقدیر شناخته شده است، این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: جشنواره علامه حلی که چند سالی است برگزار می شود همچون جشنواره خوارزمی که در سطح کشور تحولی ایجاد کرده ، در راستای جهش علمی طلاب در رشته ها ی مختلف بسیار مفید و اثربخش بوده است.

وی همچنین بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از نخبگان شهرستانی که گمنام هم هستند از طریق این قبیل جشنواره ها شناخته می شوند و انگیزه دوچندانی برای کارهای علمی و پژوهشی پیدا می کنند ، ضمن آن که اعتماد به نفس لازم را می یابند تا درآینده ، کارهایی بهتر و کیفی تر انجام دهند.

طلبه ها روش تحقیق نمی دانند!

این روحانی مشهدی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات طلاب این است که کلاس های آموزش تحقیق و پژوهش آن طور که باید و شاید برای طلاب برگزار نمی شود و اکثر طلبه ها نمی دانند چطور تحقیق بنویسند هر چند که بنیه علمی خوبی دارند؛ چه بسا در همین مشهد و یا دیگر شهرستان ها، خیلی از طلبه ها از جهت علمی غنی هستند اما چون روش تحقیق ندیده اند در انجام کارهای پژوهشی موفق نیستند. از سویی دیگر باید توجه داشت که خود دست به قلم شدن یک جسارت علمی می خواهد که این جشنواره ها می تواند این جسارت را به طلاب بدهد.

بسترها را برای پژوهشگری طلاب فراهم کنیم

خانم زهرا فیروزآبادی ، طلبه سطح 3 مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم شهرری که با نگارش پایان نامه سطح 2 خود با عنوان« نقد آثار مستشرقان در برخورد پیامبر(ص) با یهود مدینه » در بخش پایان نامه های سطح 2 برگزیده چهارمین دوره این جشنواره شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم ابراز داشت: از آن جا که این جشنواره به صورت کشوری برگزار می شود، طبعا در افزایش انگیزه طلاب نقش بالایی داشته است.

وی با بیان این که هم از جهت مالی و هم تشویق های دیگر باید حمایت بیشتری از طلاب پژوهشگر صورت گیرد، افزود: باید بستر های لازم برای کار پژوهشی طلاب بیش از پیش آماده شود و مشکلات فراروی آن ها مرتفع گردد. خود بنده برای انجام پایان نامه ام نیاز به مرخصی داشتم که متاسفانه این امکان برایم فراهم نشد و لذا مجبور به انتقالی به دوره غیر حضوری شدم.

جاسم موسی پور، طلبه شاغل در پایه ششم مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز است که به جهت نگارش مقاله « نسبت انکار امامت و کفر» برگزیده شناخته شد نیز با تاکید بر این که وقتی یک طلبه جوان انگیزه داشته باشد راه پیشرفت علمی را بسیار سریع تر می پیماید، گفت: یکی از مهم ترین مسایلی که در بسط و گسترش پژوهش اهمیت دارد، تاکید بر ارتقای سطح انگیزه هاست که این جشنواره می تواند یکی از مصادیق آن باشد.

ارتباط با برگزیدگان قطع نشود!

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرالمومنین(ع)  اهواز همچنین به نکته مهمی اشاره و تصریح کرد: البته باید نتایج این گونه جشنواره ها پیگیری شود که از جمله آن ها این است که با نخبگان برگزیده به جهت هدایت و سازماندهی بهتر آن ها از سوی دبیرخانه جشنواره  ارتباط و تعامل مستمری برقرار شود و این کار صرفا به برگزاری جشنواره در یک روز منحصر نگردد تا انشاالله شاهد تولیدات علمی و پژوهشی بیشتری از سوی طلاب نخبه سراسر کشور به واسطه برگزاری جشنواره علامه حلی باشیم.

ضرورتی که باید احساس شود

حجت الاسلام محمد مروارید ، طلبه پایه نهم مدرسه علمیه سعادت مشهد که در بخش مقالات سطح3

با نگارش مقاله« بررسی اعتبار رجالی جابر بن یزید جعفی» برگزیده جشنواره شد، با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که بین طلاب وجود دارد ، آن است که هنوز فهم ضرورت کار پژوهشی در بین برخی از آن ها احساس نشده است، اظهار داشت: این جشنواره می تواند این ضرورت را به طلاب جوان نشان دهد و همچنین انگیزه ای باشد تا آن ها بیش از پیش به این سمت و سو کشیده شده و نیازهای جامعه را پاسخ دهند.

وی افزود: احساس بنده این است که جشنواره باید در آینده به سمت شناسایی هر چه بیشتر نیازها و پر کردن خلا ها باشد تا بتواند اثربخشی خود را کماکان حفظ کند.


گزارش از: سید محمد مهدی موسوی