تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، اگر به انجام پروژه هایی نظیر آیا سرعت باد در سطح زمین با سرعت باد در بالای سطح زمین یکسان است؟، ساخت توربین‏های بادی و صفحه باد علاقمندید. اگر قصد دارید به تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی های پاک بپردازید، بازدید از نیروگاه بادی منجیل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروگاه بادی منجیل

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

نیروگاه بادی منجیل

دانش پژوهان عزیز، اگر به انجام پروژه هایی نظیر "آیا سرعت باد در سطح زمین با سرعت باد در بالای سطح زمین یکسان است؟"، "ساخت توربین‏های بادی" و "صفحه باد" علاقمندید. اگر قصد دارید به تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی های پاک بپردازید، بازدید از نیروگاه بادی منجیل شما را با نحوه مهار این انرژی طبیعی و پاک و چگونگی بهره از آن آشنا می سازد.

نیروگاه های بادی از جمله مراکز تولید انرژی هستند که به دلیل جای گزینی باد به جای سوخت های فسیلی برای تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردارند. استفاده از توربین های بادی در سراسر دنیا رو به گسترش است. نیاز به تولید انرژی بیشتر، ملاحظات زیست محیطی، کمبود منابع زیرزمینی در اغلب کشورها، از مواردی است که تمایل به استفاده از این فن آوری را افزایش داده است.

هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله دانمارک و آلمان، درصد قابل توجهی از انرژی الکتریسیته از طریق نیروگاه های بادی تأمین می شود. برای مثال در دانمارک در حدود 20 درصد مصرف الکتریسیته سالانه از طریق انرژی باد تأمین می شود. با این حال سهم نیروگاه های بادی در تولید برق جهان تنها 3% است .در کشور ما نیز از مدت ها قبل قدم هایی در این راه برداشته شده است و هم اینک پروژه هایی در شمال (منطقه منجیل) و شرق (بینالود ـ خراسان) در دست اجرا است.

نیروگاه بادی منجیل

منجیل شهر انرژی گیلان شمرده می‌شود. باد منجیل یکی از عوامل معروفیت این شهر می‌باشد که اغلب در بهار و تابستان با شدت بیش تری و در پاییز و زمستان با شدت کم تری می‌وزد. این باد از قدیم معروف به هفت باد منجیل بوده و شدت آن به قدری است که درختان زیتون را اغلب به یک سمت خم می‌کند.

اوایل دهه هفتاد با تصمیم دولت اقدام به خرید و نصب نیروگاه بادی از کشور دانمارک گردید و پس از گذشت چند سال و فراگیری متخصصان داخلی، امروزه پروانه‌های بادی در کشور تولید و در نیروگاه بادی منجیل نصب می‌گردد و این نیروگاه روز بروز بزرگ تر و مؤثرتر می‌گردد.

نیروگاه بادی منجیل

در سایت رودبار 87 درصد روز های سال، باد وجود دارد که در کل 2/4میلیون کیلو وات ساعت برای یک توربین می توان بدست آورد. توربین های بادی عظیمی که به صورت افقی در چند قسمت از شهرستان منجیل نصب شده اند بیش از هر چیز در ابتدای ورود به این شهر توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

این توربین ها از سه پره به طول تقریبی 30 تا 40 متر ساخته شده اند و انرژی جنبشی باد را توسط ژنراتورهایی که در پشت پره ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، با چرخش هر کدام از این پره ها مناظر زیبا و دیدنی را بوجود می آورد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

نیروگاه بادی منجیل

قسمت‌ها و تجهیزات مختلف تشکیل دهنده یک توربین بادی شامل پره‌ها، تجهیزات داخل ناسل و هم چنین تابلو‌های سیستم کنترل می باشد. توربین های به کار رفته در نیروگاه بادی منجیل از دو نوع استال  (STALL)و پیچ کنترل می باشد.

نوع استال، انواع قدیمی توربین های نصب شده در سایت هستند که از نظر شکل ظاهری نیز با انواع دیگر که از نوع پیچ کنترل هستند قابل تشخیص می باشند. وقتی سرعت باد به بیش از 25 متر بر ثانیه رسید توان توربین های استال کم می شود.

نوک پره های توربین استال دارای یک فلپ متحرک می باشد که با افزایش سرعت از 25 متر بر ثانیه در اثر نیروی گریز از مرکز از نوک پره بیرون می زند تا پره بایستد و توربین با چرخش از مسیر باد خارج شود.

اما در توربین های پیچ کنترل با افزایش سرعت باد با پیچش در پره توان توربین کم نشده و ثابت خواهد ماند. پره های توربین استال 2تن و توربین های پیچ کنترل 1400kg می باشد.

اطلاعات مربوط به سرعت باد لحظه ای، جهت باد لحظه ای و دمای هوای روی برج توسط وسایل اندازه گیری از طریق کابل هایی به دستگاه کنترل کننده مرکزی واقع در درون پای برج فرستاده می شود. این وسایل برروی ناسل نصب می شود که شامل یک بادسنج کاسه ای با سه کاسه و یک بادنما برای نشان دادن جهت باد می باشد .

نیروگاه بادی منجیل

تا اواخر سال 1383 تعداد 51 عدد توربین بادی در سایت های مختلف بادی در اطراف شهر منجیل و رودبار نصب شده بود که ظرفیت مجموع آن 21هزار 580 کیلو وات بوده و مشتمل بر 27 واحد توربین 300 کیلوواتی ، 2 واحد توربین 500کیلوواتی در مناطق رودبار و منجیل، 18 واحد توربین 550 کیلوواتی و سه واحد توربین 660 کیلوواتی و یک واحد 600 کیلو واتی در بابائیان منجیل بود.

هم اکنون در نیروگاه بادی منجیل حدود 87 توربین بادی نصب است که می تواند سالانه 180میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند. هم چنین نصب سایت جدید با حدود 36 دستگاه توربین در این نیروگاه در حال اجرا است که در صورت پایان عملیات اجرایی نصب این توربین ها در سه تا چهار ماه آینده، ظرفیت تولید برق نیروگاه به 100مگاوات و میزان تولید سالانه برق آن به 300 میلیون کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.

این توربین ها که از سه پره به طول تقربیی 30 متر ساخته شده اند انرژی جنبشی باد را توسط ژنراتوری که در پشت پره ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و در شرایطی که وزش باد مناسب باشد، هر کدام از این توربین ها قادرند در هر ثانیه حدود یک مگا ژول انرژی الکتریکی تولید کنند.

نیروگاه بادی منجیل

پژوهشگران و علاقمندان به آشنایی با نحوه بهره مندی از انرژی های پاک می توانند جهت هماهنگی بازدید از این مجموعه با شماره تلفن های: 88085006-9 سازمان انرژی های نو ایران سانا تماس حاصل نمایند.

تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی