تبیان، دستیار زندگی
هر روزه کتابهای زیادی در دنیا منتشر می‌شود و صنعت کتاب و نشر یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد بشمار می‌رود که ارتباط مستقیمی ‌با پیشرفت وضعیت فرهنگی یک جامعه دارد به طوریکه برنامه ریزان فرهنگی و جامعه شناسان یکی از فاکتورهای بررسی وضعیت فرهنگی را تعداد کتابها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابهای جاودانه


هر روزه کتابهای زیادی در دنیا منتشر می‌شود و صنعت کتاب و نشر یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد بشمار می‌رود که ارتباط مستقیمی ‌با پیشرفت وضعیت فرهنگی یک جامعه دارد به طوریکه برنامه ریزان فرهنگی و جامعه شناسان یکی از فاکتورهای بررسی وضعیت فرهنگی را تعداد کتابهای منتشر شده و تیراژ آن می‌دانند.


پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ کدامند؟

در این گزارش فهرست های «پرفروش ترین کتاب های تک مجلد و مجموعه کتاب»، به روز و در تمامی زبان ها آورده شده است. منظور از «پرفروش» رقم تخمینی تعداد نسخه های فروخته شده از تیراژ کتاب–و نه تعداد کتاب چاپ شده و موجود- است. کتاب های کمیک و آموزشی در این فهرست آورده نشده اند.

کتاب های دینی، مخصوصا قرآن و انجیل، احتمالا پرتیراژترین کتاب های چاپ شده هستند اما پیدا کردن آمار قابل اعتماد برای تعداد فروش آنها تقریبا غیرممکن است. به همین ترتیب بسیاری از کتاب های سیاسی از جمله آثار مائو تسه‌تونگ و آدولف هیتلر. به همین خاطر نمی توان حدس زد که تعداد چاپ اینگونه کتاب ها و همچین تعداد فروش آنها چقدر بوده است. به این دلایل، این کتاب ها از فهرست زیر حذف شده اند.

هر روزه کتابهای زیادی در دنیا منتشر می‌شود و صنعت کتاب و نشر یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد بشمار می‌رود که ارتباط مستقیمی ‌با پیشرفت وضعیت فرهنگی یک جامعه دارد به طوریکه برنامه ریزان فرهنگی و جامعه شناسان یکی از فاکتورهای بررسی وضعیت فرهنگی را تعداد کتابهای منتشر شده و تیراژ آن می‌دانند. با این همه کمتر کتابی می‌تواند بیش از یک میلیون نسخه فروش کند اما بوده اند کتابهایی در تاریخ نشر که رکورد نسخه های فروش رفته را شکسته اند و به پرفروش ترین کتابهای تاریخ دنیا تبدیل شده اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز که مروری داشته بر کتابهای پرفروش تاریخ از زمان اختراع ماشین چاپ توسط «یوهانس گوتنبرگ» آلمانی در قرن پانزدهم میلادی تا زمان حاضر، 10 کتاب به عنوان پرفروش ترین کتاب انتخاب شده اند و با توجه به گسترش جمعیت و پیشرفت در صنعت چاپ، امکان جابجایی این لیست به زودی قابل پیش بینی خواهد بود.

در لیست زیر پنج کتاب بیش از 100 میلیون نسخه فروش داشته اند و پنج کتاب بین 70 تا 85 میلیون نسخه و این آمار به علت وجود مشتری برای این کتابها دائما در حال افزایش است.

1- "داستان دو شهر"، اثر چارلز دیکنز، فروش 220 میلیون نسخه

داستان دو شهر،

پرفروشترین کتابی که تاکنون در تاریخ به فروش رفته، رمانی است از چارلز دیکنز به نام داستان دو شهر. این رمان اولین بار در سال 1859 میلادی چاپ شد و تاکنون توسط ناشران مختلف به چاپ رسیده و اخیرا نیز در سال 2011 توسط انتشارات پنگوئن با تیراژ بالا به چاپ رسید. این رمان، جوانی کشاورز زاده را تحت تعالیم اشرافیگرائی‌های فرانسوی در سالهای منتهی به انقلاب و خشونتهای انقلابیون را نسبت به اشراف سابق، در سالهای اول انقلاب فرانسه به تصویر می‌کشد. در این جریانات ماجرای چند نفر دنبال می‌شود، از همه مهمتر چارلز دارنه، اشرافی فرانسوی سابق که علی رغم ذات خویش، قربانی هیجانات ضد تبعیض انقلاب می‌شود و سیدنی کارتن، وکیلی بریتانیایی که فراری است و تلاش می‌کند زندگی ناخوشایندش را با عشق به همسر دارنه، لوسی مانه نجات دهد.

2- "ارباب حلقه ها"، اثر جان رونالد تالکین، فروش 150 میلیون نسخه

ارباب حلقه ها،

رمان ارباب حلقه ها اولین بار در سال 1954 میلادی به چاپ رسید و تاکنون بیش از 150 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است. تالکین استاد زبانشناسی دانشگاه اکسفورد با استفاده از دانشش در زمینه زبان، رمانی سه گانه خیالی و حماسی نوشت. از شخصیت‌های معروف داستان می‌توان به آراگورن و سائورون اشاره کرد. آراگورن پسر آراتورن که از نژاد نومه نور است، وارث پادشاهی فراموش شده الندیل و ایزیلدور در سرزمین میانه ‌است. آراگورن بعد از نابود شدن سایرون به عنوان شاه اله سار تاجگذاری کرد و صلح را به ارمغان آورد. ارباب تاریکی یا سائرون شخصیت منفی اصلی اثر است و کسی است که حلقه ی یکتا را برای کنترل نوزده حلقه ی دیگر قدرت ساخته ‌است و بنابر همین مساله «ارباب حلقه‌ها» خوانده می‌شود.

سه گانه تالکین در ایران اولین باز توسط رضا علیزاده ترجمه و به سال 1382 توسط انتشارات روزنه به چاپ رسید.

کتاب های دینی، مخصوصا قرآن و انجیل، احتمالا پرتیراژترین کتاب های چاپ شده هستند اما پیدا کردن آمار قابل اعتماد برای تعداد فروش آنها تقریبا غیرممکن است. تعداد چاپ های بسیاری از این کتاب ها گمشده و یا توسط ناشران مستقل یا ناموثق به چاپ رسیده اند و همین طور بسیاری ار نسخه های قرآن و انجیل چاپ شده به جای فروش، رایگان در اختیار مردم قرار داده شده است.

3- "هابیت"، یا آن‌جا و بازگشت دوباره، اثر جان رونالد تالکین، فروش 115 میلیون نسخه

 هابیت،

سومین کتاب پرفروش تاریخ نیز نوشته تالکین نویسنده ارباب حلقه ها است. این رمان در فضایی اوهامی ‌و تخیلی و در اصل برای کودکان نوشته شده بود. این کتاب داستان یک هابیت است به نام بیلبوبگینز. هابیت ها گونه‌ای از موجودات تخیلی در رمان‌های تالکین هستند که در سرزمین میانه زندگی می‌کنند. وی درگیر ماجرایی می‌شود تا سهمی‌از گنجی را به دست آورد که به دست اژدهایی به نام اسماگ افتاده است. کتاب در 21 سپتامبر 1937 منتشر شد و برنده جایزه نیویورک هرالد تریبون برای بهترین داستان تخیلی جوانان شد. این کتاب هنوز هم پرطرفدار است و به عنوان یک نمونه کلاسیک کتاب‌های کودکان شناخته می‌شود.

این کتاب نیز در ایران توسط رضا علیزاده و توسط نشر روزنه در سال 1385 منتشر شده است.

4- رویای تالار سرخ، اثر کائو ژوکین، فروش 110 میلیون نسخه

رویای تالار سرخ،

رویای تالار سرخ یا رویای خانه سرخ رمانی است نوشته کائو ژوکین، نویسنده چینی قرن هجدهم. این کتاب از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین بشمار می‌آید که در زمان دودمان چینگ نوشته شده‌ است. در مورد این کتاب دو دیدگاه وجود دارد. یکی آنکه کتاب بر اساس زندگی نامه شاعر منچو قرن هفدهم نالان هیسنگ ته نوشته شده‌ است و دیگر آنکه کتاب زندگی نامه خود نویسنده است.

اهمیت این رمان به سبب شخصیت پردازی برای تعداد زیادی از قهرمانان داستان، ساختار روانشناسانه قابل توجه ‌است. همچنین این رمان از جهت پرداختن به جزییات زندگی اشرافی چین قرن هجدهم و ساختار طبقاتی اشراف قابل توجه است. این رمان پرفروشترین کتاب غیر انگلیسی جهان نیز بشمار می‌رود.

5-  "و سپس هیچ کس نبود"، اثر آگاتا کریستی، فروش 105 میلیون نسخه

و سپس هیچ کس نبود

آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی مشهور داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی است و هر کتابی که می‌نوشت به سرعت و با نسخه های بالا به فروش می‌رفت. او در مجموع 66 رمان جنایی نوشت. داستان‌های آگاتا کریستی، بخصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح کردند. از روی رمانهای او فیلم و سریالهای زیادی نیز ساخته شده است. رمان "و سپس هیچ‌کس نبود" اولین بار در سال 1939 به نام "ده کاکاسیاه کوچک" چاپ رسید اما در چاپ‌های بعدی نام آن به دلیل عنوان تحقیر نژادی آن تغییر کرد.

6- "شیر، جادوگر و گنجه"، اثر کلایو لوئیس، فروش 85 میلیون نسخه

شیر، جادوگر و گنجه

نویسنده مشهور ایرلندی در سال 1950 کتابی منتشر کرد که به سرعت به یکی از کتابهای محبوب انگلیسی زبانان تبدیل شد.

وی استاد کرسی انگلستان قرون وسطی و رنسانس در دانشگاه کمبریج بود و در طول عمر خود در زمینه‌های گوناگون ادبیات آثار بسیاری پدید آورد که اکثر کتاب‌های او درباره الاهیات مسیحی، و ادبیات قرون وسطا و دوران رنسانس است.

چهار کودک به نام های، پیتر، سوزان، ادموند و لوسی، در جنگ جهانی دوم از لندن به بیرون شهر، نزد پروفسور پیری در خانه ویلایی بزرگی فرستاده می‌شوند. لوسی کوچک ترین کودک، وارد گنجه ای می‌شود که به سرزمین پوشیده از برفی راه دارد. آن جا با یک فون به نام تومنوس آشنا می‌شود که به او می‌گوید نام این سرزمین نارنیا است، و جادوگر سفید پلید بر آن حکومت می‌کند و کاری کرده که همیشه زمستان باشد. لوسی نزد برادرها و خواهرش بر می‌گردد، آن ها باید کاری کنند تا نارنیا نجات یابد.

این رمان که مخاطب آن کودکان هستند با استقبال بزرگسالان نیز روبرو شد و در واقع جزو مجموعه سرگذشت نارنیا است.

7- "او: تاریخ یک ماجراجویی"، اثر هنری هگارد، فروش 83 میلیون نسخه

او: تاریخ یک ماجراجویی،

این رمان در سال 1887 به صورت سریالی در مجله گرافیک به چاپ رسید و به دلیل استقبال فوق العاده خوانندگان به صورت کتاب به چاپ رسید و تاکنون نیز در حال تجدید چاپ است. این اثر یکی از آثار کلاسیک ادبیات تخیلی است. این رمان که زاویه راوی اول شخص بیان می‌شود شرح سفر شخصی به نام هوراس هولی و همراهش به یک سلسله پادشاهی گمشده در قاره آفریقا است. آنها با قبایل اولیه و ملکه ای رازآمیز برخورد می‌کنند و عبارت او در واقع اشاره به همین ملکه است.

8- "شازده کوچولو"، آنتون دو سنت اگزوپری، فروش 81 میلیون نسخه

شازده کوچولو،

شازده کوچولو یا شهریار کوچولو داستانی است به زبان فرانسوی نوشته آنتوان دو سن اگزوپری است. این داستان از معروف‌ترین داستان‌های کودکان و سومین داستان پرفروش قرن بیستم در جهان همچنین یکی از پرفروش ترین کتاب های تمام دوران ها است. در این داستان اگزوپری به شیوه‌ای سورئالیستی و به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان اگزوپری از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب612 آمده، پرسشگر سوالات بسیاری را از آدم‌ها وکارهای آن‌ها مطرح می‌کند. این اثر به بیش از 150 زبان مختلف ترجمه شده‌است. این کتاب اولین بار در سال 1943 به چاپ رسید.

شازده کوچولو ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی دارد که در این میان ترجمه‌های احمد شاملو (که وی نام مسافر کوچولو را برای ترجمه خود برگزید)، محمد قاضی و ابوالحسن نجفی معروف‌ترند. ابوالحسن نجفی توانسته‌است لحن شاعرانه متن اصلی را در ترجمه‌اش نیز حفظ کند. همچنین احمد شاملو در سال 1359 نوار صوتی داستان مسافر کوچولو (شاهزاده کوچولو) را همراه با کتاب، با موسیقی گوستاو مالر منتشر می‌کند.

9- "رمز داوینچی"، اثر دن براون، فروش 80 میلیون نسخه

رمز داوینچی

رمز داوینچی نام رمانی کارآگاهی و ماجرایی است از نویسنده آمریکایی، دن براون که از فروش و استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار بوده‌است و در فاصله چند سال پس از چاپ آن در سال 2003 میلادی، یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئویی هم بر اساس آن ساخته شده‌است. این کتاب قسمت دوم از سه‌گانه براون است. قسمت اول آن در سال 2000 با نام «فرشتگان و شیاطین» به چاپ رسید. قسمت سوم از سه‌گانه براون نیز با نام «نماد گمشده» درسال 2009 به چاپ رسید. در این کتاب اطلاعاتی درباره خدای مونث، ادیان پگانی، دین یهودی و دیر صهیون وجود دارد. رمان توسط چند مترجم در ایران به چاپ رسیده است اما در پی اعتراض شماری از روحانیون مسیحی ایران، چاپ این کتاب ممنوع شده است.

این کتاب شدیداً علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین رو گروه‌های مختلف مسیحی و علیه آن واکنش نشان داده‌اند.

ماجرای داستان حول یک تئوری خاص در مورد تاریخ مسیحیت می‌گردد که پیش از این کتاب نیز در موردش صحبت شده است و تاریخ‌دانانی با آن موافقند. کتاب «خون مقدس، جام مقدس» منبع اصلی براون برای این تئوری‌ها بوده است.

10- "بیندیشید و ثروتمند شوید"، اثر ناپلئون هیل، فروش 70 میلیون نسخه

بیندیشید و ثروتمند شوید

این کتاب که در لیست ده کتاب پر فروش تاریخ جهان جای گرفته اثری غیرداستانی است که به موضوع روانشناسی فردی و باور قدرت فردی می‌پردازد. در این کتاب نویسنده تلاش داشته تا شیوه‌های ثروتمند شدن را به خوانندگان یاد بدهد و نکته قابل توجه این کتاب این است که منظور از ثروت فقط پول نیست، بلکه هر چیز خوب در زندگی مثل سلامتی، دوست خوب، همسر خوب و ... نمادی از ثروت است و نداشتن هر کدام از اینها به منزله فقر خواهد بود.

این کتاب اولین بار در سال 1937 میلادی منتشر شد و در ایران نیز توسط مهدی قراچه داغی و نشر شباهنگ در سال 1388 ترجمه شد.

از دیگر کتاب‌های پرفروش فهرست مذکور می‌توان به ‌شفق،‌ نوشته‌ی استفانی مه‌یر، ‌نقطه‌ی فریب،‌ نوشته‌ی دن براون، ‌ماه نو‌، نوشته‌ی استفانی مه‌یر، ‌استخوان‌های دوست‌داشتنی،‌ نوشته‌ی آلیس زیبالد،

‌استخوان‌های دوست‌داشتنی

‌مرکز دیجیتالی،‌ نوشته‌ی دن براون، حادثه‌ای عجیب برای سگ در نیمه‌شب، نوشته‌ی مارک هیدن، ‌کسوف،‌ نوشته‌ی استفانی مه‌یر، ‌دختری با خال‌کوبی اژدها؛ سه‌گانه‌ی هزاره، نوشته‌ی استیگ لارسن و ‌بادبادک‌باز،‌ نوشته‌ی خالد حسینی اشاره کرد.

‌بادبادک‌باز،

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ