تبیان، دستیار زندگی
: نمایندگان و شركت كنندگان كنگره بیستم حزب كمونیست اتحاد جماهیر شوروی بعد از چند روز بحث های عادی و كسل كننده آماده ترك سالن بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروشچف جنایات استالین‌ را افشا كرد


نمایندگان و شركت كنندگان كنگره بیستم حزب كمونیست اتحاد جماهیر شوروی بعد از چند روز بحث های عادی و كسل كننده آماده ترك سالن بودند.

خروشچف

روزنامه نگاران و شركت كنندگان خارجی قبلا از سالن خارج شده بودند ، اما نیكیتا خروشچف ، دبیر كل حزب كمونیست شوروی از نمایندگان خواست دوباره بنشینند.

سپس نیكیتا خروشچف مدت چهار ساعت یك گزارش محرمانه را برای آنها خواند و به آنها تاكید كرد ، مطلقا حتی بخش كوچكی از این گزارش نباید به خارج درز كند.

خروشچف در مقابل نمایندگان بهت زده سلف خود جوزف استالین را به جنایات وحشتناكی متهم كرد كه همگی حقیقت داشتند.

محاكمه و اعدام رهبران و اعضای حزب كمونیست در 20 سال پیش از این تاریخ و در جریان محاكمه های بزرگ مسكو. قتل عام میلیون ها شهروند بی گناه شوروی كه بسیاری از آنها از كمونیست های وفادار بودند.

اعزام میلیون ها انسان بی گناه به اردوگاه های كار اجباری به اتهام های واهی یا جرایم بسیار كوچك...علی رغم تمام تدابیر احتیاطی شوروی ها ، روزنامه نیویورك تایمز از روز 16 مارس سال 1956 میلادی بخش هایی از این گزارش محرمانه را منتشر كرد.

این گزارش عمدا توسط سیا در اختیار نیویورك تایمز قرارداده شده بود.سیا نیز به نوبه خود این گزارش را از طریق سازمان جاسوسی اسراییل «موساد» به دست آورده بود.

یك مقام بسیار عالیرتبه حزب كمونیست لهستان كه یهودی بود و در واقع جاسوس موساد محسوب می شد ، این گزارش را به موساد داده بود.

با انتشار این گزارش كمونیست های سراسر جهان سه سال بعد از مرگ استالین با واقعیت خونبار رژیم استالینی آشنا شدند.

محاكمه و اعدام رهبران و اعضای حزب كمونیست در 20 سال پیش از این تاریخ و در جریان محاكمه های بزرگ مسكو. قتل عام میلیون ها شهروند بی گناه شوروی كه بسیاری از آنها از كمونیست های وفادار بودند

به این ترتیب ، در شب 24 فوریه سال 1956 میلادی ، نیكیتا خروشچف دبیركل حزب كمونیست اتحادجماهیر شوروی گزارش محرمانه ای در مورد جنایات استالین را برای نمایندگان شركت كننده در كنگره بیستم حزب كمونیست شوروی قرائت كرد.

اما علی رغم تدابیر احتیاطی مفاد این گزارش به خارج درز كرد.گزارش نیكیتا خروشچف اثرات حیرت آوری داشت.

این عقیده رواج یافت كه استالین آرمان ماركسیسم - لنینیسم را به انحراف كشانده و در مورد مشروعیت رژیم شوروی بذر تردید افشانده شد.

مردم لهستان و مجارستان تصور كردند ساعت آزادی آنها فرا رسیده است.بنابراین آنها خواستار آزادی و بی طرفی شدند اما از اكتبر سال 1956 میلادی ، تانك های شوروی وارد بوداپست شدند و قیام مردم مجارستان را در یك سركوب خونین درهم شكستند. لهستانی ها نیز به نوبه خود سركوب شدند.

مائوتسه تونگ ، رهبر جمهوری خلق چین ، خروشچف را متهم كرد كه در جهان كمونیست شكاف ایجاد كرده و راه خود را از شوروی جدا كرد.

اختلاف میان چین و شوروی به اندازه ای بالا گرفت كه دو كشور به مرز جنگ رسیدند و چندین بار درگیری های بزرگ مرزی میان نیروهای دو كشور رخ داد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: جام جم