تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران عزیز یکی از قطعات پرکاربرد که ممکن است در بسیاری از پروژهای الکترونیکی به آن نیاز داشته باشید دیمر است. دیمر وسیله ای است که توسط آن می توان شدت نور لامپ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیمر

دیمر

پژوهشگران عزیز یکی از قطعات پرکاربرد که ممکن است در بسیاری از پروژهای الکترونیکی به آن نیاز داشته باشید دیمر است.
دیمر وسیله ای است که توسط آن می توان شدت نور لامپ را کم یا زیاد کرد.

در این وسیله از یک جزء الکترونیکی به نام ترایاک استفاده شده است . در واقع ترایاک مانع عبور قسمتی از موج متناوب ولتاژ ورودی می شود.

معمولاً دیمر به صورت سری با مصرف کننده قرار می گیرد و ولتاژ ورودی را کنترل می کند. دیمر معمولا در چراغ مطالعه، لامپ اتاق، سالن های نمایش و هویه  مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان جریان مجاز دیمر نیز معین است. در شکل زیر ظاهر یک دیمر نشان داده شده است و ولتاژ ورودی به لامپ و در نتیجه نور آن به وسیله یک تنظیم کننده که به صورت دورانی یا کشویی حرکت می کند کنترل می شود. دیمر از نظر ظاهری شبیه به یک کلید معمولی است که دارای دو ترمینال خروجی است .

دیمر

برای لوسترهای چند شاخه بهتر است از لامپ های کم مصرف 10 وات استفاده شود. درضمن دقت داشته باشید که از دیمر برای کنترل روشنایی لامپ های کم مصرف نمی توان استفاده کرد.

طریقه اتصال دیمر: 

ابتدا سیم فاز به ترمینالی که فیوز داخل دیمر پشت آن قرار دارد، وصل می شود. سپس از ترمینال دیگر دیمر سیم برگشت فاز به سرپیچ لامپ می رود.  سیم نول نیز مستقیما به سرپیچ وصل می شود.

با استفاده از دیمر، مصرف انرژی الکتریکی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

دیمر

ترایاک

ترایاک قطعه‌ای الکترونیکی است که در صورت فعال (تریگر) شدن می‌تواند جریان الکتریکی را در هر دو جهت از خود عبور دهد. ترایاک عملکردی مانند تریستور اما بصورت دو طرفه دارد.

همچنین ترایاک مانند تریستور سه پایه دارد:

یک پایه کنترلی جهت راه اندازی و دوپایه دیگر به نام های آند یک و آند دو است. در حالت کلی می توان گفت با تحریک گیت نسبت به یکی از پایه های آند، ترایاک تحریک شده و وصل می شود. ترایاک ها به طور گسترده ای در مدارات کنترل فاز AC به کار می روند.

دیمر

در واقع می توان گفت ترایاک معادل دو تریستور موازی است که به صورت وارونه بر هم نصب شده اند ، به همین دلیل است که ترایاک، تریستور دوجهته نیز نامیده می شود.

دیمردیمر

تریستور
تریستور از چهار نیمه هادی درست شده که دوتای آن از نوع N و دوتای دیگر از نوع P است. یعنی یک نیمه هادی به سه نیمه هادی یک ترانزیستور اضافه شده تا تعداد نیمه هادی ها برابر شود. (PNPN) از تریستور در مدارهای ولتاژ بالا هنگامی که قطبیت جریان برق باعث خاموش شدن مدار می‌شود، استفاده می‌شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

پیل گالوانی ولتا

رله های ساده – رله های زمانی