تبیان، دستیار زندگی
همه ساله با آغاز شدن سال نو و فرا رسیدن تعطیلات نوروزی ، یکی از مهمترین اقداماتی که در برنامه خانواده ها پیش بینی می شود سفر است که به دلیل آنکه هر ساله در تعطیلات نوروزی انجام می شود کم کم به صورت یک رسم و عادت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بهینه و اقتصادی سفر کنیم؟


همه ساله با آغاز شدن سال نو و فرا رسیدن تعطیلات نوروزی ، یکی از مهمترین اقداماتی که در برنامه خانواده ها پیش بینی می شود سفر است که به دلیل آنکه هر ساله در تعطیلات نوروزی انجام می شود کم کم به صورت یک رسم و عادت شده است.

سفر نوروزی

مسافرت حتی برای مدتی کوتاه، برای سلامتی بسیار مفید است، حال اگر این سفر در نوروز و در طبیعت بکر بهاری برای دیداری از اقوام ، یاران و دوستان یا شاید زیارتی از مکان های مقدس و یا به قصد تفریح باشد،بسیار خوب و پسندیده و در عین حال لذت بخش است

گاهی نیز هدف از مسافرت، رفع خستگی و افسردگی است ، انسان های خسته از کار و تلاش، با سفر به مناطق مختلف و استفاده از مناظر زیبای طبیعت، خستگی را از تن به در کرده و برای کار و کوشش بیشتر در سال جدید، آمادگی پیدا می کنند.

سفر به شما این امکان را می دهد که کمی فشارهای روحی و جسمی را از خود دور کنید و برای مدتی از زندگی عادی خود دور شوید و همین مسئله به تنهایی انرژی زیادی به شما می دهد، اینکه بخواهید برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می تواند به عنوان نوعی درمان محسوب شود و این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می کند.

همچنین سفر دید و احساس تازه ای نسبت به فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف به شما می دهد و کمک می کند که از زندگی بیشتر لذت ببرید و حتی باعث می شود دید تازه ای نسبت به شهر خودتان هم پیدا کنید.

شما به هر انداز هاى که پول دارید حتى اگر کم باشد میتوانید با برنامه ریزى مناسب و تعریف هزینه هاى خود پیش از سفر نهایت لذت و استفاده را از نوروزتان ببرید. این مساله میتواند در انتخاب مقصد، طول زمان ونحوه گردش شما موثر باشد، اما مانع رفتن شما نخواهد بود.

وسیله سفر، از کجا و چگونه میخواهید بازدید کنید، سوغات می خرید، مدت زمان مسافرت و .... انتخاب و نوع هر کدام از اینها به میزان پول شما بستگی دارد.

خیلی ها قبل از سفر بارها هزینه های احتمالی را محاسبه می کنند و سعی می کنند با آمادگی کامل راهی سفر شوند تا نیازی به هزینه کردن برای وسایل جا گذاشته نداشته باشند. ما برای تقویت این نگاه مقتصدانه در سفر پیشنهادهایی داریم که به کارتان می آیند.

در صورت وجود نشتی در شبکه آبرسانی گرم و سرد منزل قبل از ترک منزل نسبت به رفع آن توسط متخصصین اهل فن اقدام شود و قبل از ترک منزل از بسته بودن درها و پنجره های خانه اطمینان کامل حاصل کنید

سفر گروهی تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. برای این سفر گروهی می‌توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیک خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید ، اگر همراه خانواده هستید که چه بهتر... مطمئنا در سفر گروهی هزینه‌های مختلفی مانند، ایاب و ذهاب، محل اقامت و... تا اندازه‌ای کاهش خواهد یافت.

با پرهیز از هر گونه اشتباهی به دقت تمام موارد خرج گروهی را یادداشت کنید تا بعدا بتوانید سهمتان را بپردازید.

حتما یک مادر خرج هم تعیین کنید ، دسته جمعی سفر کردن به معنای قسمت کردن مسوولیت های سفر هم هست و بهتر است هر کدام گوشه ای از کار را بگیرید تا کمتر دغدغه جا و مکان و چطور انجام دادن امور را داشته باشید سعی کنید تا حد امکان از این هزینه‌ها کم کنید.

برای مثال تهیه یک چادر مسافرتی مناسب و با کیفیت، اگر چه ممکن است گران به نظر آید، ولی با صرفه‌جویی در هزینه محل اقامت خیلی زود هزینه شما را جبران خواهد کرد.

اگر راهتان چندان دور نیست، می‌توانید با توجه به تعداد همسفران خود یک مینی‌بوس یا ون را به صورت دربست کرایه کنید. یادتان نرود، حتما با چند جا تماس بگیرید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید، معمولا هیچ معیاری برای این نرخ‌ها وجود ندارد.

سفر کردن

اکنون پس از گرفتن پایین‌ترین قیمت، آن را به تعداد نفرات تقسیم کنید؛ اگر به نفع شما بود چه بهتر، در غیر این صورت قطار و اتوبوس در پایانه‌ها به انتظار شما هستند.

یکی دیگر از فواید وسیله نقلیه دربستی، در اختیار بودن آن است. شما به سادگی در طول مسیر می‌توانید به دلخواه توقف کرده ‌یا از برخی مکان‌ها و روستاهای سرراهی به صورت کوتاه بازدید کنید ، حتی از این روش می‌توانید در مقصد مورد نظر استفاده کنید یعنی با دربست اختیار کردن یک یا 2 ماشین به صورت ساعتی از راننده بومی درخواست کنید تا شما را به دیدن جاذبه‌های مورد علاقه‌تان ببرد.

با تقسیم کردن کرایه بر تعداد نفرات متوجه خواهید شد که صرفه‌جویی خوبی کرده‌اید.

داشتن اطلاعات دقیق از مقصد مورد نظر، جاده ها، اماکن مورد علاقه برای بازدید و... همگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شما داشته باشند... بعد از انتخاب مقصد مورد نظر خود برای سفر باید هزینه‌های سفر را ارزیابی و برای آن برنامه ‌ریزی کنید.

به علاوه اگر صرفه جویی در انرژی را الگو قرار داد که می توان اقداماتی را در راستای استفاده صحیح از منابع انجام داد :

مثلا می توان در مسافت های بسیار طولانی و سفر هایی که تعداد زیر چهار نفر است از وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما و قطار استفاده کرد و یا مقصد خود را به طور دقیق مشخص کنید تا در میانه سفر مسیر هایی را اشتباه نرفته و از شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب کنید.

سفر گروهی تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها خواهد داشت. برای این سفر گروهی می‌توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیک خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید

قبل از ترک منزل خود تمامی وسایل غیرضروری الکتریکی را خاموش و در صورت امکان جریان برق آنها را از ناحیه فیوز مینیاتوری قطع کنید و تمامی وسایل گرمازا اعم از گازسوز و یا نفت سوز را خاموش و شیر اصلی گاز را از ناحیه بعد از کنتور و یا سیلندر گاز کاملاً قطع کنید همچنین از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد منزل خود در زمان ترک اطمینان حاصل کنید.

در صورت وجود نشتی در شبکه آبرسانی گرم و سرد منزل قبل از ترک منزل نسبت به رفع آن توسط متخصصین اهل فن اقدام شود و قبل از ترک منزل از بسته بودن درها و پنجره های خانه اطمینان کامل حاصل کنید

در این حالت شما می‌توانید اطلاعات‌تان را به دوستان و همسفران خود هم ارائه دهید.تهیه اقلام مورد نظر از منزل و با استفاده از وسایل پخت و پز از هزینه خرید مواد غذایی بکاهید

معاون گردشگری کشور 14 فروردین 90 با اعلام ثبت بیش از 162 میلیون نفر - سفر برای نوروز امسال، از رشد سی و یک درصدی تعداد سفرهای نوروزی مردم در کشور کرد.

شهباز یزدانی؛ معاون گردشگری و رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشوردر پایان تعطیلات نوروز 90 گفت جمع آوری نهایی آمار تعداد سفرهای نوروزی از سراسر استان‌های کشور، ثبت 162 میلیون و 179 هزار نفر - سفر را به همراه داشته است که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته معادل 123 میلیون و 488 هزار نفر - سفر، رشد سی و یک درصدی را به ارمغان آورده است.

حال سوال این است که با این وضع گرانی و قیمت فوق العاده بالای هتل ها و مسافرخانه ها آیا باز هم شاهد افزایش سفر های نوروزی خوایم بود یا نه؟

فارغ از این نگرانی ها امید است که سفر نوروزی 91 برای شما خاطره انگیزترین باشد و توصیه های مختصر ذکر شده در این نوشتار مورد استفاده همگی قرار گیرد.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:

قدس آنلاین

هم صدا

مشرق