تبیان، دستیار زندگی
خلاقیت جنبه های متعددی دارد که هر یک باید در خود مورد بررسی قرار گیرد. یک جنبه ی بسیار مهم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاقیت؛ چیستی و چگونگی تقویت؟!؟!؟

خلاقیت

خلاقیت جنبه های متعددی دارد که هر یک باید در خود مورد بررسی قرار گیرد. یک جنبه ی بسیار مهم،وجود شرایط لازم برای بروز این استعداد همگانی است.

بنابراین آموزش و پرورش برای رشد خلاقیت و نواندیشی در دانش آموزان، بویژه در دوره ابتدایی به منزله ی زیربنای تعلیم و تربیت باید به درک درست و روشنی از شرایط موجود برسد. و در گام بعدی بر مبنای فلسفه ی تعلیم و تربیت و هدف های اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشد،تصویر روشنی از شرایط مطلوب خلاقیت رسم کند. در این صورت می تواند با کمترین وقت ،انرژی و سرمایه،مسیر پرورش و شکوفایی خلاقیت ها و نواندیشی های دانش آموزان را هموار سازد. .

امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه ی انسانها از این توانایی برخوردار هستند و همه، درجات گوناگونی از این استعداد را دارند.

تعریف خلاقیت

تفکر خلاق،نمایش بالاترین درجه ی سلامت عاطفی و عبارت است از ابراز وجود افراد سالم در جریان خود بهسازی و تکامل نفس خویش.

یا :

*خلاقیت،دوباره نگاه کردن است.

*خلاقیت،خارج شدن از پشت درهای بسته است.

*خلاقیت،عبارت از عمیق تر کندن است.

*خلاقیت،فرایند مقابله ی واقع بینانه با یک مسئله و درگیری و جذب شدید آگاهی با هوشیاری و مرتبط ساختن مطالب با یکدیگر به نحوی تکامل یافته است.

خلاقیت نوع دیگر دیدن است همان:

چشمها را باید شست و جور دیگر باید دید شاید مفهوم خلاقیت باشد

دیدن بدون پیش ذهنیت مثبت یا منفی یا هدف دار.

·         برای خلاق ساختن دانش آموزان می توان حداقل ده اقدام زیر را به کار بست

·         دومین راهکار تقویت خلاقیت در کودکان و دانش آموزان

·         تغییر در شیوه های ارزشیابی و امتحانات و...

سرفصل های دیگر را با ما همراه باشید

**************************

نمی خواهم به مدرسه بروم!!!

مدرسه نمیرم

شاید همه شما یک روزی خودتان این جمله رو به بزرگترهایتان گفته اید یا فرزندتان آن را به شما گفته باشد. والدین ، هیچ گاه اطمینان ندارند که آیا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن کار درستی است یا نه؟

آنها به طور دقیق نمی دانند که آیا کودک ، واقعا احساس ضعف و بیماری کرده یا مثل بسیاری از کودکان که گاهی دلشان نمی خواهد به مدرسه بروند بهانه گیری می کند. در خانه هایی که مدرسه رفتن کودکشان به صورت مشکل در آمده صبحهای زود، مالامال از اشک و دعوا و سر و صداست.

آیا شما با چنین صحنه هایی مواجه شده اید؟ آیا خودتان یه همچین صحنه هایی را بوجود آورده اید؟ چه راه کارهایی وجود دارد؟ نظر شما چیست؟

در این بحث باهم می خواهیم به تجربیاتی که در این زمینه دارید و به یک  سری راهکارهای مناسب برای برخورد مناسب و کارآمد با چنین کودکانی بپردازیم.

به اهتمام کاربر گرامی:  teachman

انجمن تعلیم و تربیت


باشگاه کاربران تبیان / انجمن های تخصصی