تبیان، دستیار زندگی
اصولگرایان چرا به وحدت می اندیشند؟ آیا جریان انحرافی به اصلاح طلبان خواهند پیوست؟ جواب این سوالها و سوالات انتخاباتی دیگر را در گفتگوی اختصاصی محمد کوثری با تبیان بخوانید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال پیوستن جریان انحرافی به اصلاح طلبان

کوثری در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


اصولگرایان چرا به وحدت می اندیشند؟ آیا جریان انحرافی به اصلاح طلبان خواهند پیوست؟ جواب این سوالها و سوالات انتخاباتی دیگر را در گفتگوی اختصاصی محمد کوثری با تبیان بخوانید.

سردار محمد کوثری

حضور اصولگرایان با هفت ائتلاف و جبهه در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی موضوعی است كه با توجه به اعلام استراتژی وحدت از سوی اصولگرایان از زمان آغاز فعالیت های انتخاباتی شان سوالات زیادی را در اذهان ایجاد كرده است. این تعدد و پراكندگی در جریان اصولگرا تا حدی پررنگ شده كه ظاهرا دیگر اصولگرایان به موضوعی به نام وحدت نمی اندیشند چه اینكه حضور جریان اصلاحات در انتخابات نیز آنقدرها پررنگ نیست كه اصولگرایان را به نگرانی وادارد و حتی فعالیت های انتخاباتی جریان انحرافی هم دیگر مثل گذشته از سوی اصولگرایان مورد توجه قرار نمی گیرد.

اسماعیل کوثری، مسوول کمیته اقشار جبهه متحد اصولگرایان در ارزیابی خود از شرایط انتخابات اصولگرایان را محور اصلی آرایش سیاسی در انتخابات مجلس نهم عنوان می كند و می گوید كه با توجه به اقدامات مجالس اصولگرای هفتم و هشتم نتیجه انتخابات باز هم غلبه تفكر اصولگرایی خواهد بود.

وی همچنین هوشیاری اصولگرایان در قبال فعالیت‌های جریان انحرافی را خواستار شد و نسبت به احتمال پیوستن جریان انحرافی به اصلاح طلبان هشدار داد.

اصلاح‌طلبان در تهران فرد شاخصی ندارند و احتمالا با فهرستی 16 نفره برای تهران خواهند آمد. به نظر می‌رسد آنها عمدتا سرمایه خود را مثل جریان انحرافی بر روی شهرستان‌ها و استان‌های دیگر متمركز می‌كنند

مشروح این گفت و گو را در پی می خوانید:

-آرایش سیاسی گروه ها و احزاب فعال در انتخابات مجلس نهم را چطور ارزیابی می کنید؟

آرایش سیاسی گروهها بر اساس خواسته مردم یا تفکر غالب در جامعه به سمت و سوی اصولگرایی کشش دارد و اصولگرایان محور اصلی آرایش سیاسی در انتخابات مجلس نهم هستند. البته در این میان اصلاح طلبان و جریان انحرافی نیز فعالیت هایی در انتخابات دارند و تعدادی از کاندیداها نیز به صورت مستقل در انتخابات حاضر شده اند. اما بخصوص جریان انحرافی آنچنان خود را به صورت علنی مطرح نکرده است.

کوثری

-با توجه به اینکه اصولگرایان از ابتدا شعار وحدت سر می دادند، علت تعدد فهرست ها در این جریان چیست؟

در بین اصولگرایان چندین فهرست برای انتخابات اعلام موجودیت کرده اند و انسجامی که در دوره های گذشته در بین اصولگرایان دیده می شد و یک فهرست شاخص محور همه اصولگرایان قرار می‌گرفت وجود ندارد بلكه این بار اصولگرایان تا حدی به صورت پراكنده وارد عرصه انتخابات شده‌اند. اما من فكر می‌كنم با توجه به اقداماتی كه مجالس هفتم و هشتم با تفكر اصولگرایی انجام داده‌اند و دولت هم اصولگرا بوده نتیجه انتخابات غلبه تفكرات اصولگرایی است كه اكنون هم در جامعه حاكم است.

ـ بنابراین معتقدید تعدد فهرست لزوما نتیجه را برای اصولگرایان متفاوت نمی‌كند؟

قطعا اگر اصولگرایان منسجم‌تر وارد عمل می‌شدند بدون شك و تردید این نتیجه حاصل می‌شد اما اكنون هم با وجود تعدد لیست‌ها می‌توان گفت كه نظر مردم رای آوردن اصولگرایان است.

ـ به نظر می‌رسد جریان اصولگرا مثل گذشته از حضور جریان انحرافی در انتخابات نگران نیست، ارزیابی شما در این باره چیست؟

البته اینطور نیست كه نگرانی‌ای در این باره وجود نداشته باشد اما این جریان با شدت و حدتی كه شروع كرده بود كارش را ادامه نداده بود چرا كه آنها می‌خواستند تفكر انحرافی را با تعدادی از كاندیداها پیش بگیرند و بر این موضوع تاكید كنند اما بسیاری از كاندیداهای انتخابات نپذیرفتند كه در ذیل این گروه قرار گیرند و این باعث شد تا حدی از فعالیت جریان انحرافی در انتخابات كم شود. با این حال نباید از فعالیت‌های جریان انحرافی در انتخابات غافل باشیم، چرا كه اگر آنها بتوانند در برخی نقاط هم رای بیاورند حتما با جریان اصلاحات یكی می‌شوند و مشكلاتی درست می‌شود كه اصولگرایان حتما باید در این رابطه هوشیار باشند.

سردار محمد کوثری

ـ با توجه به نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، آیا اصولگرایان آنها را رقیبی جدی در این دوره می‌دانند؟

اصلاح‌طلبان در تهران فرد شاخصی ندارند و احتمالا با فهرستی 16 نفره برای تهران خواهند آمد. به نظر می‌رسد آنها عمدتا سرمایه خود را مثل جریان انحرافی بر روی شهرستان‌ها و استان‌های دیگر متمركز می‌كنند.

ـ پیش‌بینی از میزان مشاركت مردم در این دوره از انتخابات چیست؟

با شناختی كه از مردم و حضور آنها در عرصه‌های مختلف سیاسی وجود دارد مردم در مقاطعی كه دشمن درصدد وارد كردن خدشه به نظام است با آگاهی بیشتر در صحنه حاضر می‌شوند. همانطور كه در راهپیمایی 22 بهمن امسال نیز شاهد حضور پررنگ مردم بودیم. ان‌شاءالله در انتخابات نیز مردم با درصد بالاتری نسبت به دوره‌های قبل مشاركت خواهند كرد.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان