تبیان، دستیار زندگی
هر ساله با شروع فصل بهار، تعداد زیادی از افراد دچار آلرژی‌های بهاری یا همان تب یونجه می‌شوند که شایع‌ترین بیماری در دنیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسانی که دچار آلرژی بهاری می‌شوند، چه کنند؟


هر ساله با شروع فصل بهار، تعداد زیادی از افراد دچار آلرژی‌های بهاری یا همان تب یونجه می‌شوند که شایع‌ترین بیماری در دنیا از جمله در کشور ماست که این بیماری در اثر عواملی به نام آلرژن‌ها بروز می‌کند.


آلرژی بهاری

با توجه به تنوع اقلیمی کشورمان و تفاوت جغرافیایی که در استان‌های مختلف کشورمان وجود دارد، به نظر نمی‌رسد شروع آلرژی‌های بهاری (حساسیت بهاری) در تمام ایران در یک زمان باشد.

علائم این بیماری عطسه های مکرر، خارش بینی، خارش چشم همراه با ریزش اشک و خارش گه گاه گوش و گلو است.

گرده‌های گیاهان از جمله این آلرژن‌ها (مواد حساسیت زا) هستند که معمولا در فصل بهار، گرده‌های درختان باعث بروز این حالت در افراد می‌شوند.

زمان بروز علایم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه، متفاوت باشد.

معمولا افراد دارای آلرژی به گرده های گیاهی، ممکن است همزمان به میوه ها و سبزی‌های خاص و نیز به بعضی آجیل‌ها و مغزهای خوراکی هم حساسیت داشته باشند

بیشتر مردم بر این باور هستند که آلرژی فصلی تنها در فصل بهار اتفاق می افتد و شدت می یابد، اما در عین حال پژوهش‌های جدید نشان می دهد التهاب مخاط بینی، ارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نباید نادیده گرفته شود.

آمارها نشان می دهد که از هر ”ھ 10 فرد مبتلا به آسم، هشت نفر از آلرژی‌های فصلی رنج می برند.

افراد مبتلا چه کنند؟

برای درمان این بیماری باید از عوامل آلرژن دوری کرد.

ما می‌دانیم که فصل بهار فصلی است که افراد دوست دارند که از طبیعت لذت ببرند و افراد مبتلا به دلیل ترسی که از این بیماری دارند، تصور می کنند که باید از این لذت محروم باشند، اما با رعایت چند نکته زیر می‌توانند مانند بقیه افراد از طبیعت لذت ببرند:

1- این افراد فعالیت های خارج از منزل خود را به اواسط روز موکول کنند، چرا که صبح زود و نیز هنگام غروب، بیشترین بار آلرژن‌ها را در نزدیک سطح زمین داریم.

2- حتما خانه را تمیز و بدون گردوخاک نگه دارند و عواملی را که در تشدید علائم بیماری اشان اثرگذارند، از محیط خانه برطرف کنند.

3- قبل از خواب حتما دوش بگیرند، چرا که باعث پاک شدن عوامل آلرژن از مجاری تنفسی می‌شود.

4- به هنگام مسافرت، از باز کردن شیشه پنجره اتومبیل خود اجتناب ورزند.

5- در صورتی که افراد مبتلا می‌دانند به چه گرده گیاهی حساس هستند، باید سعی کنند در فصل گرده‌افشانی آن گیاه از رفتن به محل‌های رویش آن گیاه خودداری نمایند. این افراد برای تعیین این که به کدام گرده های گیاهی حساسیت دارند، بهتر است به یک کلینیک آلرژی مراجعه کنند.

6- از عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از وارد شدن گرده ها به چشم‌ها استفاده کنند.

7- متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اگر در محل زندگی افراد، گرده های گیاهی بسیاری در فضا پراکنده می شود، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان درها و پنجره های اتاق خواب را در ابتدای صبح و غروب بسته نگه داشته شوند، چرا که معمولا در این ساعت‌ها، اوج گرده افشانی گیاهی صورت می گیرد.

8- از رفتن به پارک‌ها یا مزارع به خصوص در زمان غروب آفتاب خودداری کنند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

سلامت نیوز - دکتر سید علیرضا مهدویانی، فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

سایت پزشکان ایران

مطالب مرتبط:

عطسه و آبریزش بینی در بهار

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم؟

بهار همراه با حساسیت آمد

شروع بهار ، شیوع آلرژی

آلرژى هاى فصلى

آلرژى در بهار

بهار و آلرژی های چشمی

آلرژى، بیمارى فصل

انواع بیماری آلرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.