تبیان، دستیار زندگی
دراین مطلب اخبار جدید ی از افتخار آفرینی دانشمندان ایرانی خارج از کشورارائه می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخشش ایرانیان خارج از کشور


دراین مطلب اخبار جدید ی از افتخار آفرینی دانشمندان ایرانی خارج از کشورارائه می کنیم.

انجمن مهندسان عمران آمریکا لیستی از 10 چهره جدید مهندسی عمران آمریکا را منتشر کرده است که نام دو ایرانی در میان این 10 نفر به چشم می خورد.

درخشش ایرانیان خارج از کشور

، انجمن مهندسان عمران آمریکا یا ASCE سالانه 10 چهره جدید در این زمینه کاری و رشته تحصیلی را معرفی می کند، تعدادی از این افراد در عین حال در برنامه چهره های جدید مهندسی عمران که توسط بنیاد هفته مهندسی برگزار می شود نیز انتخاب شده اند.

این انجمن با شناسایی گامهای بزرگی که دانشجویان این رشته و یا مهندسان عمران در راستای بهبود کیفیت زندگی انسانها برداشته اند، 10 چهره جدید سال 2012 مهندسی عمران آمریکا را معرفی کرده است که نام دو ایرانی نیز در میان آنها به چشم می خورد.

مهری پایدار، مهندس ایرانی 25 ساله شرکت "Mass Electric Construction" در واشنگتن یکی از این 10 چهره جدید به شمار می رود که از اعضای انجمن مهندسان عمران آمریکا نیز به شمار رفته و در پروژه های عمرانی متعددی از قبیل ساخت 7 روزه پلی که منجر به ساخته شدن مدرسه ای برای کودکان روستایی در هندوراس شد، شرکت داشته است.

کاوه مدنی مهندس ایرانی دیگری است که در دانشگاه فلوریدای مرکزی در مقام استادیار مشغول به کار است. تمرکز اصلی وی بر روی مهندسی و مدیریت منابع آب است و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تبریز کسب کرده است.

یك ایرانی برترین پزشک آمریکا شد

تعداد اندکی از پزشکان در ایالات متحده توانستند جایزه سال 2011 منتخب بیماران را از آن خود کنند و نام دکتر «مهرداد هدایت نیا» نیز در میان نام این پزشکان برتر دیده می شود.

تنها پزشکانی می توانند این جایزه را دریافت کنند که از بیماران خود امتیاز خوبی دریافت کرده باشند و دیگر توانایی های خود را نیز به اثبات رسانده باشند. در واقع تنها پنج درصد از 720 هزار پزشک فعال در ایالات متحده در سال 2011 به عنوان برترین پزشکان کشور از دید بیماران معرفی شده اند.

درخشش ایرانیان خارج از کشور

ماهانه میلیونها بیمار در سرتاسر آمریکا به وب سایت های ویژه ای مراجعه کرده و از تجربیات درمانی خود با پزشکان می نویسند و موارد مختلفی از قبیل دقت در تشخیص، مدت زمانی که پزشک به آنها اختصاص می دهد، رفتار پزشک و پیگیری وی در درمان اظهار نظر می کنند.

بر اساس این اطلاعاتی که بیماران آنها را فراهم می آورند، برترین پزشکان آمریکا انتخاب شده و پس از بررسی دیگر توانایی ها و قابلیت ها، برندگان نهایی این جایزه انتخاب می شوند.

مهرداد هدایت نیا، متخصص هوشبری مرکز «Pain Medicine» در سال 2010 نیز موفق به دریافت این جایزه شد.

وی همچنین در سال 2010 به عنوان یکی از دلسوزترین پزشکان آمریکا معرفی شده بود.

تنها پزشکانی می توانند این جایزه را دریافت کنند که از بیماران خود امتیاز خوبی دریافت کرده باشند و دیگر توانایی های خود را نیز به اثبات رسانده باشند. در واقع تنها پنج درصد از 720 هزار پزشک فعال در ایالات متحده در سال 2011 به عنوان برترین پزشکان کشور از دید بیماران معرفی شده اند

روشی جدید برای جراحی ایمن‌تر عروق توسط جراح ایرانی مقیم آلمان ابداع شد

یک گروه جراح ایرانی بیمارستان آموزشی دانشگاه «ھانوفر» آلمان با ابداع یک روش جدید جراحی عروق موفق به حفظ اندام بیمار دیابتی کاندیدای قطع عضو شدند و ھمچنین در مراحل تحقیقاتی ساخت پروتز استفاده شده در این جراحی، نقش بسزایی ایفا کردند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر امیرحسین عظیمی لیسار، استاد جراحی عروق، رئیس بخش جراحی عروق بیمارستان دانشگاھی دانشگاه «ھانوفر» آلمان و سرپرست این تیم با ھمکاری دکتر فرخ رحیمی لاله، استاد جراحی قلب و عروق این بیمارستان طی یک جراحی دو ساعته موفق به جایگذاری پروتز عروقی با یک روش ابداعی جدید و در نھایت بھبودی و حفظ اندام بیمار دیابتی کاندیدای قطع پای چپ طی یک دوره نظارت یک ماھه شدند و در نھایت با تعمیم این روش جراحی طی یک دوره 6 ماھه به 267 بیمار کاندیدای قطع عضو، موفق به حفظ اندام 236 نفر از این بیماران شدند.

درخشش ایرانیان خارج از کشور

دکتر عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز علاقمندی نسبت به آموزش این تكنیك به جراحان ایرانی گفت: در این روش دو برش بسیار کوچک در نواحی کشاله ران و قوزک داخلی پا داده می‌شود و پروتز عروقی در این مسیر ھدایت می‌شود.

وی افزود: تکنیک رایج این جراحی در دنیا مبتنی بر ھدایت مستقیم پروتز با ایجاد چندین برش عمیق در این مسیر بود که قاعدتا برای یک بیمار دیابتی با مشکلات عروقی منجر به ایجاد مسائل مختلف از جمله عفونت و عدم بھبود اسکارھای جراحی و مشکلات متعدد بعدی می‌شود.

رحیمی نیز در مورد برتری‌ھا و ویژگی‌ھای این عمل گفت: از مھمترین مزایای این عمل می‌توان به افزایش چشمگیر درصد موفقیت در حفظ اندام بیماران دیابتی کاندیدای قطع عضو اشاره کرد. کاھش مدت عمل به یک دوم، کاھش مدت زمان بستری بیمار، زخم جراحی کم تعداد و بسیار کوچک، کاھش ریسک عفونت و شرایط و امکانات مطلوب بیمارستانی از جمله موارد مھمی ھستند که باعث این موفقیت شده‌اند.

وی افزود: بیماری‌ھای عروق جزو شایع‌ترین بیماری‌ھا محسوب می‌شوند که درصد بالایی از مرگ و میر بیماران را به خود اختصاص می‌دھند، لذا یافته‌ھای جدید و تحقیقات در این زمینه تخصصی از اھمیت بسزایی یرخوردار است.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:مهر،جام جم،ایسنا