تبیان، دستیار زندگی
دامن مادر، بزرگترین مدرسه ایست که بچه در آنجا تربیت می شود . آنچه که بچه از مادر می شنود ، غیر از آن چیزی ست که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادر، زمینه ساز تربیت

تربیت

دامن مادر، بزرگترین مدرسه ایست که بچه در آنجا تربیت می شود . آنچه که بچه از مادر می شنود ، غیر از آن چیزی ست که از معلم می شنود بچه از مادر بهتر می شنود تا از معلم. در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم.[ این ] یک وظیفه انسانی ست ، یک وظیفه الهی ست ، یک امر شریف است، انسان درست کردن است.  (صحیفه امام ، ج9 ، ص293_ 294)

در نقش و اهمیت مادر همین بس که او بداند اولین، مهم ترین و تاثیر گذار ترین معلم فرزند خویش است، از آن جهت که کودک تمام روابط عاطفی، از قبیل : صداقت ، گذشت ، صبر ، متانت ، دینداری ، رفاقت  همچنین رفتارهای نامطلوب عاطفی، از قبیل: خشم و قهر ، حسادت، لجاجت و پر خاشگری را از دامن مادر یاد می گیرد؛ زیرا مادر از همان آغاز یعنی ایجاد نطفه در رحم تا سنین نوجوانی نزدیک ترین فرد به کودک است.

منشا اولین احساسات، زمزمه ها، سرودها، غم ها و شادی ها که بر کودک القا می شود و او را وابسته به رفتار خود می کند، مادر است. ستون بنیادی و سنگ های زیرین شخصیت کودک از همان ابتدا به دست این معمار بزرگ سپرده می شود، چرا که ذهن کودک همانند کاغذی سفید است . روح کودک لطیف و فطرت او پاک است و هر نقش و رنگی بر آن زده شود ، همان خواهد شد.

ادامه این مطلب مفید را اینجا دنبال کنید.

**نصیحت منطقی **

تربیت

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: خداوند مرا برنینگیخته است که خرده بگیرم و اشکال بتراشم، بلکه مرا برانگیخته است که به مردمان دانش بیاموزم و آسان بگیرم.

به ما نصیحت می کردند، ولی نه نصیحتی مثل بقیه ی پدر بزرگ ها و بزرگ ترها، جوری به آدم نصیحت می کردند که اصلا احساس نمی کرد ، وقتی آدم شب می رفت و رویش فکر می کرد، می فهمید امام دارند راه به ما نشان می دهند.(بروجردی ،لیلا ،پابه پای آفتاب ،ج1،ص226)

منشا و علت بسیاری از مشکلات خانواده ها ، نصیحت های تکراری ، سنتی و خسته کننده است. برخی والدین از روی عادت لحظه به لحظه بر مغز فرزندان خود شلیک می کنند!

در امور تحصیل، شغل، ازدواج، انتخاب دوست و ... دخالت می کنند و می خواهند آنچه خود به آن دست نیافته اند، از طریق فرزندانشان به دست آورند و این سبب دلزدگی و تنفر آنها از درس و زندگی می شود و قدرت تصمیم گیری و مسئولیت پذیری را نیز از آنها سلب می کند.

پدر و مادرها باید چه کنند؟ نظر شما چیست؟ بعنوان یک مادر؟ یک پدر؟ یک فرزند؟

پیامبر اکـــــرم(ص) می فرمایند: خداوند مرا برنینگیخته است که خرده بگیـــرم و اشکال بتراشم، بلکه مرا برانگیــخته است که به مردمان دانش بیاموزم و آســـان بگیرم.

ادامه ی مطلب را از اینجا دنبال کنید.

انجمن امور تربیتی


باشگاه کاربران تبیان /انجمن های تخصصی