تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که کشورهای آسیایی راغب به خرید نفت از ایران هستند، تحریم ها به نوعی اروپا را مورد هدف قرارداده و همه چیز به کام آسیایی ها تمام شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم آسیایی ها در مبادلات نفتی ما


در شرایطی که کشورهای آسیایی راغب به خرید نفت از ایران هستند، تحریم ها به نوعی اروپا را مورد هدف قرارداده و همه چیز به کام آسیایی ها تمام شده است.

نفت

در شرایطی که کشورهای آسیایی راغب به خرید نفت از ایران هستند، تحریم ها به نوعی اروپا را مورد هدف قرارداده و همه چیز به کام آسیایی ها تمام شده است.

این مساله زمانی روشن می شود که سفر اخیر آمریکایی ها به کره جنوبی و ژاپن بدون نتیجه باقی ماند و هنوز هم این کشورها متقاعد به قطع رابطه با ایران نشده اند. درعین حال گفته می شود دیدار اخیر مقامات ایران و چین بر سر افزایش صادرات نفت به پکن به توافق رسیده اند و از این سو پیش بینی می شود چند درصد از قطع صادرات نفت به اروپا به این کشور اختصاص یابد.

این درحالی است که گفته می شود ایران برای صادرات نفت به کشورهای آسیایی امتیازهای خوبی را برای آنها قائل شده اگرچه این امر هیچگاه توسط مسوولان نفتی ایران مورد تایید قرار نگرفته اما به نظر می رسد این استدلال که نفع این تحریم ها برای آسیایی ها بوده و این اروپاست که متضرر شرایط فعلی است درست به نظر می رسد.

دراین بین کشورهای آسیایی هنوز هم همانند گذشته پول نفت را به ایران پرداخت می کنند؛ طی چندماه گذشته از میان این چند کشور آسیایی هند با مشکل پرداخت پول به ایران مواجه شده است که برای مدتی این مشکل توسط یک بانک ترکی حل شد و در حال حاضر نیز با انصراف این بانک از انجام مبادلات مالی دو کشور هند پیشنهاد تهاتر گندم به ایران را داده است.

سال گذشته ژاپن روزانه 355 هزار بشکه نفت از ایران عنوان دار دومین تولید کننده نفت اوپک وارد کرده که این رقم 10 درصد نیازهای نفتی این کشور است

براین اساس شاید بد نباشد به نحوه تبادلات مالی کشورهای آسیایی به ایران اشاره شود چرا که با وجود تمام اطمینان خاطرهای مسئولان این کشورها وزیر نفت ایران اخیرا در خصوص تهاتر کالا به جای نفت تاکید کرده این مساله چندان پیچیده نخواهد بود و درنهایت ایران می تواند از این روش هم استفاده کند.براساس این گزارش در حال حاضر روزانه یک میلیون و 466 هزار بشکه نفت به مقصد کشورهای آسیایی صادر می شود.

چین

دو شرکت اصلی خریدار نفت ایران در چین ، "ساین اوپک" و "ژوهای ژنرانگ " هستند که اغلب پرداخت های خود را برای خرید 520 هزار بشکه نفت در روز با ارزش سالانه 20 میلیارد دلار به واحد پولی یورو انجام می دهند . بخشی از این پرداخت های نفتی به حساب مشترک بانک مرکزی ایران و یک بانک دولتی چینی واریز می شود . شرکت های چینی اعلام کرده اند که هیچ گونه بدهی به شرکت ملی نفت ایران ( NIOC) ندارند و هر دو طرف به رویترز گفته اند که گزینه انجام پرداخت های نفتی به واحد پولی یوآن همواره بر روی میز مذاکرات بوده اما هنوز پرداخت ها به یوآن انجام نمی شود.

شرکت های چینی نخستین بار در سال 2006 انجام پرداخت های نفتی ایران به یورو را آغاز کردند . ایده پرداخت نفتی به واحد پولی چین در اوائل سال گذشته مطرح شد.

نفت

ژاپن

سه بانک ژاپنی پرداخت های پولی آن کشور را به صورت ین مستقیما به بانک مرکزی ایران انتقال می دهند. واحد های پولی مورد استفاده در نقل و انتقالات پولی دلار آمریکا هستند اما این بانک ها به نیابت از شرکت های پالایشی ژاپنی معادل دلار را به ین پرداخت می کنند .

سال گذشته ژاپن روزانه 355 هزار بشکه نفت از ایران عنوان دار دومین تولید کننده نفت اوپک وارد کرده که این رقم 10 درصد نیازهای نفتی این کشور است . ژاپن در حال انجام مذاکرات با دیپلمات های آمریکایی است تا از تخفیف های ارائه شده در قانون مصوب آمریکا که پرداخت های نفتی به ایران را مشکل می کند ، استفاده کنند .

کره جنوبی

این کشور روزانه 250 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند. در کره جنوبی ایران دارنده حساب هایی در بانکهای دولتی " ووری بانک" و بانک صنعتی کره ( IBK) است و آن کشور پرداخت های نفتی ایران را از این طریق انجام می دهد . سال گذشته پس از آنکه شعبه بانک ملی در سئول و 101 شرکت ایرانی تحت تحریم های بین المللی قرار گرفتند دولت کره به بانک مرکزی ایران اجازه داد تا حساب هایی به واحد پول یورو برای انجام پرداخت های نفتی ایران در این کشور باز کند .

هند دومین کشور بزرگ خریدار نفت ایران است و روزانه 341 هزار بشکه نفت ایران معادل 13 درصد صادرات نفتی 2.6 میلیون بشکه ای نفت ایران را خریداری می کند

حتی با وجود این حساب های بانکی ایران نتوانسته است دلارهای نفتی خود را وارد ایران کند و یا آنکه این پول را در کره جنوبی خرج کند . تخمین زده شده است که حساب های بانکی در IBK و ووری بانک 5 میلیارد دلار پول نفتی ایران را نگاهداری می کنند . ایران می تواند از این حساب ها برای خرید کالا از کره جنوبی استفاده کند اما هر ماهه مازاد تجاری اش با سئول به صدها میلیون دلار می رسد.

نفت-ایران و هند-

هند

هند به دنبال یافتن راهی برای انجام پرداخت های نفتی به ایران از طریق بانک های روسی است . یکی از خریداران آسیایی که اخیرا مشکلات زیادی برای انجام پرداخت های نفتی به ایران داشته شرکت ملی BPCL است.

هند دومین کشور بزرگ خریدار نفت ایران است و روزانه 341 هزار بشکه نفت ایران معادل 13 درصد صادرات نفتی 2.6 میلیون بشکه ای نفت ایران را خریداری می کند . شرکت BPCL در خواستی مبتنی بر بازگشایی حسابی در بانک دولتی "هالک بانک" ترکیه برای انجام پرداخت های نفتی به ایران ارائه داده که این بانک درخواست این شرکت را رد کرده است .

بانک مرکزی هند در ماه دسامبر سال 2010 سیستم های تهاتری که امکان انجام پرداخت های نفتی ایران از طریق اتحادیه تهاتری آسیا را ممکن می ساخت منحل کرد . این اقدام پس از سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هند در ماه نوامبر سال 2010 صورت گرفت.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :خبرآنلاین