تبیان، دستیار زندگی
نخستین نمایشگاه دایمی مد و لباس اسلامی- ایرانی هفته گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و رئیس کارگروه مد و لباس افتتاح شد. این نمایشگاه که محل دائمی آن واقع در تهران، بالاتر از میدان ولیعصر، نبش خیابان ناصر است، لباس‌های زنانه اسلامی بر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشش با ظرافتی چشم نواز


نخستین نمایشگاه دایمی مد و لباس اسلامی- ایرانی هفته گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و رئیس کارگروه مد و لباس افتتاح شد. این نمایشگاه که محل دائمی آن واقع در تهران، بالاتر از میدان ولیعصر، نبش خیابان ناصر است، لباس‌های زنانه اسلامی برگزیده جشنواره های گذشته به نمایش گذاشته است.


نمایشگاه مد و لباس

چادر و مقنعه

در طبقه اول این نمایشگاه نمونه‌هایی از چادرهای بحرینی، کویتی، قجری و چادرهایی با نام‌های دانشجویی، شالی سنگ دوزی شده، اسلیمی و ... به نمایش گذاشته شده بود. چادرهای ارائه شده طرح‌ها و مدل‌های زیبایی داشتند که در عین رعایت معیارهای پوشش اسلامی از ظرافت‌های چشم نوازی هم برخوردار بودند. در قسمتی از طبقه اول هم مدل‌های مختلف مقنعه‌ و روسری به نمایش گذاشته شده بود. مقنعه های عرضه شده از مدل‌های جدیدی است که برای سر کردن نیاز به سی دی آموزشی دارند اما زیبایی مقنعه‌ها باعث می‌شد که سختی پوشیدنشان قابل تحمل شود. البته ترکیب رنگ‌ها و طراحی مقنعه‌ها در عین زیبایی، استفاده از آن‌ها را در محیط‌های رسمی و کاری ناممکن می‌کرد. به طور کلی یکی از مهم‌ترین مشکلات مدل‌های مقنعه این بود که تنها کاربرد مجلسی داشتند و مدل مقنعه ای برای استفاده در محیط کار در آن‌ها وجود نداشت.

کارگروه مد و لباس باید در کنار صنف تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک بیش از پیش گسترش طرح‌های ایرانی و اسلامی در شهر را پیگیری کند تا مانتو فروشی‌های سطح شهر به جای اینکه نمایشگاهی برای جلوه های مدل‌های ترک و غربی باشد، به نمادی برای تبلور مدل‌های اسلامی و ایرانی تبدیل شود

مانتوهای مجلسی

طبقه دوم نمایشگاه هم مدل‌های برگزیده مانتو جشنواره قبلی به نمایش درآمده بود. مانتوهای نمایشگاه از طرح‌ها و نقوش زیبایی تشکیل شده بود و ترکیب رنگ‌های به کار رفته در عین زیبایی، با ارزش‌های اسلامی متناسب بود. اما با توجه به همه این زیبایی‌ها، مشکل مانتوهای ارائه شده در این نمایشگاه مانند مقنعه های عرضه شده، مجلسی بودن آن‌ها بود و در میان این مانتوها، مانتویی که متناسب با محیط‌های اداری باشد بسیار کم بود. یکی دیگر از مشکلات این لباس‌ها، وزن سنگین آن‌ها بود که استفاده از آن‌ها شخص را با سختی‌هایی مواجه می‌کرد.

نمایشگاه مد و لباس

رونمایی از نرم افزار نمایشگاه

در بخشی از مراسم افتتاح نمایشگاه، نرم افزار مد و لباس اسلامی و ایرانی رونمایی شد. در این نرم افزار کاربر می‌تواند قیمت، محل فروش و رنگ‌های مختلف یک اثر را که شامل مانتو، چادر و مقنعه است مشاهده و برای سفارش و یا خرید آن اقدام کند. اما مانند دوره های قبلی نمایشگاه، قیمت‌های تعیین شده برای لباس‌ها گران‌تر از نمونه های بازار بود. کیوان سهرابی مدیر اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس در این باره می‌گوید: در حوزه فرهنگ، اقتصاد فرهنگی ارزش زیادی دارد و مسئله کالای جایگزین و جانشین به طور جدی مطرح است. اما تا زمانی که در حوزه پارچه به خودکفایی نرسیدیم و وارد کننده هستیم، محکوم به تحمل قیمت‌های بالا ایم. علاوه بر این طراحی هنرمندانه این کارها هم هزینه خود را می‌طلبد و زمانی که طراح برای ساختن یک مدل انرژی گذاشته است، باید هزینه ای متناسب با آن در نظر گرفته شود. اما در عین حال کارگروه هم برای مناسب‌تر شدن قیمت لباس‌ها، حمایت‌های خود را ادامه می‌دهد.

نمایشگاه مد و لباس

وزیر ارشاد: برای حجاب مناسب باید مصداق ارائه شود

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه برای دعوت جامعه به حجاب مناسب باید مصداق ارایه شود، اظهار داشت: جوانان را از بد پوششی نهی می‌کنیم درحالی‌که مدل‌های مناسب پوشش را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهیم زمانی که جامعه را به پوشش مناسب دعوت می‌کنیم باید مصادیق خارجی آن یعنی لباس‌های مناسب را در این زمینه فراهم کنیم.

تبلیغات باید همراه مد و لباس اسلامی باشد

به رغم برگزاری جشنواره های متعدد مد و لباس در سال‌های گذشته، متأسفانه یکی از مشکلات بر سر راه اشاعه این مدل‌ها مسئله تبلیغات این آثار است. ما تبلیغات گستره ای در این حوزه‌ها به خصوص از سوی رسانه ملی نداشته‌ایم و صدا و سیما مدل‌های ایرانی و اسلامی و جشنواره‌ها نمایشگاه های مد و لباس ارزشی را پشتیبانی نمی‌کند. این در حالی است که بر اساس قانون، سازمان صدا سیمای جمهوری اسلامی که یکی از اعضای کارگروه هم هست، وظیفه ترویج و تبلیغ این لباس‌ها را در فیلم‌ها، سریال‌ها، گفتگوها دارد.

جوانان را از بد پوششی نهی می‌کنیم درحالی‌که مدل‌های مناسب پوشش را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهیم زمانی که جامعه را به پوشش مناسب دعوت می‌کنیم باید مصادیق خارجی آن یعنی لباس‌های مناسب را در این زمینه فراهم کنیم

از سوی دیگر تبلیغات در سطح شهر و رسانه های نوشتاری و تاسیس نشریات تخصصی مد و لباس اسلامی هم از دیگر روش‌هایی است که می‌توان این مدل‌ها را در کشور گسترش داد و در مقابل هجمه های مدل‌های غربی و نامناسب قد علم کرد.

نمایشگاه مد و لباس

استمرار مدل‌های اسلامی در شهر نیاز به پیگیری دارد

یکی دیگر از مشکلات نمایشگاه های مد و لباس اسلامی این است که لباس‌های ارائه شده در این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها در سطح فروشگاه های شهر گسترده نمی‌شوند و متقاضیان برای تهیه این مدل‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. برای حل این مشکل کارگروه مد و لباس باید در کنار صنف تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک بیش از پیش گسترش طرح‌های ایرانی و اسلامی در شهر را پیگیری کند تا مانتو فروشی‌های سطح شهر به جای اینکه نمایشگاهی برای جلوه های مدل‌های ترک و غربی باشد، به نمادی برای تبلور مدل‌های اسلامی و ایرانی تبدیل شود.

گفتنی است نخستین جشنواره مد و لباس فجر، 11 تا 18 اسفندماه امسال در شهر تهران برگزار می‌شود و طرح‌ها و مدل‌های برگزیده پس از اتمام جشنواره های فجر در نمایشگاه دائمی مد و لباس ایرانی و اسلامی عرضه می‌شود.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان