تبیان، دستیار زندگی
روی صندلی می نشیند، با چشمانی مضطرب به من نگاه کرده و این طور آغاز می کند: راستش نمی دانم، هر چه موعد ازدواج مریم نزدیک تر می شود، اضطراب من هم بیشتر می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایستاده میان مادر و نامزد!


روی صندلی می نشیند، با چشمانی مضطرب به من نگاه کرده و این طور آغاز می کند: راستش نمی دانم، هر چه موعد ازدواج مریم نزدیک تر می شود، اضطراب من هم بیشتر می شود این روزها خیلی دل شوره دارم با خودم که فکر می کنم، می بینم امیر آن قدرها هم که اول به نظرم خوب آمده بود، تعریفی نیست؛ بعضی وقت ها زود ناراحت می شود، بعضی چیزها را هم فراموش می کند، می ترسم نتواند دخترم را خوشبخت کند. راستش فکرش را که می کنم، مریم قرار است تا چند روز دیگر از این خانه برود دلم می گیرد.

ایستاده میان مادر و نامزد!

دوران پیش از مراسم ازدواج از لحاظ رابطه شما با مادرتان دوره حساسی است. در این دوران احتمالا شما و مادرتان رابطه نزدیک تری با هم برقرار می کنید، که تا به حال آن را تجربه نکرده بودید.

این افزایش ارتباط که به دلیل برنامه ریزی مراسم ازدواج و سایر فعالیت های مرتبط با آن رخ می دهد، با عمل جدا شدن از والدین که از تبعات ازدواج است، تناقض دارد. هویت و وابستگی های خانوادگی شما از خانواده اصلی تان به سوی خانواده ای که شما و نامزدتان ایجاد می کنید تغییر جهت می دهد این مطلب حتی در مورد افرادی که سبک زندگی بسیار مستقلی دارند هم صدق می کند هر چه به زمان مراسم نزدیک تر می شوید، ممکن است دورنمای این تغییر، احساسات عمیقی در شما و مادرتان ایجاد کند.

این فرآیندی کاملاً طبیعی است اینکه هر یک از شما چطور این احساسات را بیان کرده و با آن ها کنار بیابد به ویژگی های فردی تان بستگی دارد.

با مادرتان درباره انتظاراتی که از دوران پیش از مراسم ازدواج، خود مراسم عروسی و ازدواج تان دارید صحبت کنید. به او بگویید که چه می خواهید و درباره انتظارات و آرزوهای مادرتان نیز از وی سوال کنید بپرسید او از مراس ازدواج چه می خواهد؟

بعضی اوقات هنگامی که مادر- آگاهانه یا ناآگاهانه- تلاش می کند تا به فرزندی که دارد از دست می دهد- یعنی شما- بسیار نزدیک شود، مشکلات بروز می کنند. همچنین ممکن است شما به دلیل  اینکه احساس می کنید در نقش جدیدتان بی تجربه هستید به رفتارهای «مداخله گرانه» مادرتان بیش از حد حساس باشید. هر دوی شما به دلیل تغییری که با آن مواجه شده اید، مقداری هیجان زده شده و استرس خواهید داشت برای اینکه بتوانید مانع تأثیرات مخرب این دوران شوید و رابطه نامزدتان را با مادرتان بهبود ببخشید، می توانید از نکات زیر استفاده کنید.

- با مادرتان درباره انتظاراتی که از دوران پیش از مراسم ازدواج، خود مراسم عروسی و ازدواج تان دارید صحبت کنید. به او بگویید که چه می خواهید و درباره انتظارات و آرزوهای مادرتان نیز از وی سوال کنید بپرسید او از مراس ازدواج چه می خواهد؟

- بعضی از مادران برای خودشان آرزوهایی دارند، اما می ترسند آن ها را بیان کنند. از طرف دیگر، اگر خواسته هایشان تحقق نیابد نیز ناراحت می شوند.

- همه مادرها درباره خواسته ها و دیدگاه شان محتاطانه عمل نمی کنند. ممکن است آنها تصور کنند که شما به نصیحت هایشان نیاز دارید یا بدون اینکه نظر شما را جویا شوند، تصور کنند که خواسته های شما با خواسته های آن ها مطابقت دارد شاید لازم باشد که شما در این باره با مادرتان قاطعانه اما بسیار مودبانه صحبت کنید. در این باره خوب فکر کنید. درست است که این جشن ازدواج شما است، اما ایجاد چند تغییر کوچک در آن به خاطر مادرتان کار بزرگی نیست. سعی کنید تصمیمی بگیرید که موجب پشیمانی تان نشود. اگر در بعضی از زمینه ها تصمیمتان با خواسته های مادرتان مغایر است. حتما دلایل کارتان را برای ایشان توضیح دهید.

- شاید مادر شما از نامزدتان ایرادهایی بگیرد احتمالا شنیدن چنین چیزهایی برای شما دشوار است به یاد داشته باشید که این رفتار کاملاً طبیعی است. از نگاه او هیچ کس هرگز آن قدر کامل و بی عیب و نقص نیست که بتواند با فرزند مادرتان (یعنی شما) ازدواج کند. او درباره آینده شما نگران است از اینکه مادرتان می داند که شما به نگرانی ها و دل مشغولی هایش گوش می دهید و به دیدگاه وی احترام می گذارید، اطمینان حاصل کنید. البته این مطلب به این معنا نیست که شما باید دیدگاه تان را تغییر دهید. گاهی اوقات اعضای خانواده آن قدر شیفته عضو تازه (نامزد شما) می شوند که احساس می کنید به شما هیچ توجهی نمی شود.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.