تبیان، دستیار زندگی
یكی از سنت‌های زیبای ایرانی ، رنگ كردن تخم‌مرغ برای سفره هفت سین است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوی رنگین هفت‌سین


یكی از سنت‌های زیبای ایرانی ، رنگ كردن تخم‌مرغ برای سفره هفت سین است

تخم مرغ سفره هفت سین

با نزدیک شدن به سال نو تب و تاب تزیین وسایل سفره هفت سین بالا می گیرد . همه ی ایرانیان از دیر باز هنگام تحویل سال و شروع سال نو بر سر سفره ی هفت سین عید نوروزشان تخم مرغ های رنگی زیبایی می گذارند که نشان از باروری و رشد و زایش خوبیهاست و سمبل شکوفایی و نمو در سال جدیدی است که می خواهند پر بار تر از سال قبل آغاز کنند و خاطره ی خوش این سفره ی رنگی را در کنار سفره های هفت سین سالهای گذشته بچینند.

با این مقدمه ،خانواده ایرانی تبیان برای سفره هفت سین عید نوروز امسال روشهایی ساده و در عین حال بسیار زیبا جهت تزیین تخم مرغهای سفره هفت سین در نظر گرفته است که امیدوار است مورد توجه واقع شود.

رنگ کردن تخم مرغ معمولا فعالیتی فرح بخش است . ما به شما نمونه هایی زیبا از این هنر را نشان می دهیم:

رنگ کردن تخم مرغ با مواد طبیعی

برخی از تخم مرغها در اصل به رنگ زرد هستند. (این گونه تخم مرغها برای رنگ كردن و تزیین مناسب نیستند). بنابراین همیشه تخم مرغ سفید رنگ را به كار ببرید .

می توانید از چغندر(2 پیمانه) برای رنگ سرخابی، زردچوبه (3 قاشق‌غذاخوری) برای رنگ زرد روشن ، آب سبزیجات مثل اسفناج یا جعفری(2 پیمانه) برای رنگ سبز روشن ، آب لبو تازه (2 پیمانه)  برای رنگ بنفش، آب انار و زرشک تازه (میتوان از زرشک یخ زده هم استفاده کرد) (2 پیمانه)  برای رنگ  صورتی، كلم قرمز(2 پیمانه) برای رنگ آبی، قهوه یا نسکافه جوشانده (4 قاشق غذاخوری) برای رنگ شكلاتی ، قهوه پررنگ (4 قاشق غذاخوری)برای رنگ قهوه ای ، پوست پیاز(با پیچیدن پوسته پیاز به دور تخم‌مرغ) برای رنگ نارنجی یا ارغوانی، چای (12 عدد چای كیسه‌ای) برای رنگ قهوه‌ای روبه قرمز، استفاده كنید.

برای رنگ کردن به روش طبیعی مراحل زیر را انجام دهید:تخم مرغها را در ظرفی قرار دهید و مقداری آب در ظرف بریزید تا فقط روی تخم مرغها پوشیده شود به اندازه 1 قاشق غذا خوری سرکه اضافه کنید به اندازه کافی از مواد بالا در ظرف تخم مرغها بریزید (هر چه تخم مرغها بیشتر باشد به مواد رنگی بیشتری احتیاج دارید).حالا زیر گاز را روی حرارت کم روشن کنید و وقتی آب شروع به جوشیدن کرد بگذارید  15 دقیقه بجوشد هر از چند گاهی برای به دست آوردن رنگ یکدست تخم مرغها را بگردانید، سپس تخم‌مرغ‌ها را كه در دمای اتاق قرار داشته،  درون مخلوط فوق بریزید و 15 دقیقه دیگر نیزآن ها را بجوشانید.

یکی از فعالیت هایی که کودکان از شرکت در آن لذت می برند تزئین تخم مرغ است . با استفاده از کاموا و چسب و رنگ ، کودکتان را در این فعالیت سهیم کنید .می توانید از مادر بزرگهای مهربان کمک گرفته و مثل بافت کلاه عمل کرده، روی تخم مرغ ها را بوسیله ی کامواهای رنگی بپوشانید

(در این مرحله مطمئن شوید آب تا 2 سانتی‌متر روی تخم‌مرغ‌ها قرار گرفته باشد) بعد آب ظرف را خالی کنید .

** می توانید برای پر رنگتر شدن تخم مرغها، به مدت یک شب آنها را در مواد رنگی در یخچال نگه دارید .

** اگر مایل هستید از رنگ تیره‌تری استفاده كنید تخم‌مرغ‌ها را، مدت بیشتری در آب رنگی بجوشانید.

** برای براق كردن سطح تخم‌مرغ‌ها، روی آن‌ها، روغن مایع بمالید.

حال که زمینه تخم مرغ ها رنگ شد می توانید با کمک کودکانتان روی آنها را اسامی و یا شکل های زیبایی با استفاده از گواش و یا رنگ مخصوص بکشید .

** پس از آن که تخم مرغ را به رنگ دلخواه درآورید، می توانید همینطور ساده داخل جا تخم مرغی گذاشته و یا دور آن را با ربان تزیین کنید.

با استفاده از اسپری های رنگی طلایی یا نقره ای آنها را یکدست رنگ کنید

تخم مرغها و چند تخم بلدر چین را با استفاده از کاغذهای زرورقی رنگی که به راحتی دور آنها پیچیده می شود تزیین کنید و کنار هم در سبد قرار دهید

تخم مرغ سفره هفت سین

از دیگر از روش‌های تزئین و رنگ كردن تخم‌مرغ، استفاده از رنگ‌های غیر طبیعی مانند: گواش، ماژیك، آبرنگ، و نیز استفاده از برچسب، روبان یا كاغذهای رنگی و... است.

دو طرف تخم مرغ را با سوزن و با احتیاط سوراخ کرده تا بتوانید تخم مرغها را خالی کنید سپس روی آنها را به هر شکلی که می خواهید نقاشی کرده و با استفاده از نخهای رنگی یا روبانهای رنگی که از آنها رد می کنید به درختچه های زینتی کوچکی که می توانید بر سر سفره هفت سین  عید نوروز قرار دهید آویزان کنید.

نکته: ابتدا به وسیله مداد شمعی تصاویری از گل روی تخم مرغ نقاشی كنید و قسمت میانی پوسته تخم مرغ را به صورت نواری سفید بگذارید و دو سر تخم مرغ را درون رنگ روشن فرو كنید.

نکته : نقاشی روی تخم مرغها را هم می توانید با مداد شمعی، آب رنگ، گواش و مداد رنگی انجام دهید و هم دور تخم مرغها را قبل از جوشاندن پار چه های رنگی که رنگ پس می دهد پیچیده، با نخ دور تا دور آنها را محکم کنید و داخل ظرف آب جوش بجوشانید تا به شکلهای جالبی آنها رنگ آمیزی شوند.

نکته: برای نقاشی کردن روی تخم مرغ بهتر است یک پایه میخ دار درست کنید و تخم مرغ را درون آن فرو ببرید تا بتوانید روی آن با قلم مو و به ظرافت نقاشی کنید .

نکته: با استفاده از اسفنج آغشته به رنگ می توانید تخم مرغ های عیدتان را رنگ کنید.

روی آنها اسکناس های بازی بچه ها را بچسبانید و یا اسکناسهای حقیقی چسبانیده و به بچه ها هدیه دهید فقط توجه داشته باشید که اگر از اسکناسهای حقیقی برای عیدی دادن به بچه ها بر روی تخم مرغ ها می چسبانید تنها در چند جای آن و به مقدار خیلی کم عسل بزنید تا به راحتی اسکناس جدا شده و موقع جدا شدن پاره نشود.

می توانید از تخم بلدر چینهای کوچک رنگ شده نیز در کنار تخم مرغها استفاده کنید

تخم مرغها را همینطور ساده یا رنگ شده داخل سلفونهای کوچک گذاشته و با روبانهای رنگی بالای آن را پاپیون کنید

با استفاده از چسب مایع و غلات مثل برنج ،گندم و جو و حبوبات تخم مرغ هایی جالب تزیین کنید

از گلهای پارچه ای کوچک آماده به همراه نوارهای رنگی جهت تزیین تخم مرغها استفاده نمایید

از تخم مرغ شانسی ها یی که از شکلات و سکه پر کرده اید برای هدیه دادن به بچه ها نیز می توانید بر سر سفره هفت سین عید نوروز قرار دهید

یکی از فعالیت هایی که کودکان از شرکت در آن لذت می برند تزئین تخم مرغ است

با استفاده از  کاموا و چسب و رنگ ، کودکتان را در این فعالیت سهیم کنید .می توانید از مادر بزرگهای مهربان کمک گرفته و مثل بافت کلاه عمل کرده، روی تخم مرغ ها را بوسیله ی کامواهای رنگی بپوشانید.

روی تخم مرغ ها شمع  باریک و سبک گذاشته و آنها را برسر سفره هفت سین عید نوروز روشن کنید

با استفاده از چسب مایع و غلات مثل برنج ،گندم و جو و حبوبات تخم مرغ هایی جالب تزیین کنید

«بالندگیم را مدیون خالقی هستم که آغاز هر سال نماد باروری را بر سر سفره ی هفت سینم می نشاند »

 

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:همشهری آنلاین/برگرفته از دو مطلب سایت سیمرغ

مطالب مرتبط :

خودتان نقاش خانه تان باشید

گلهای ماندگار

تهیه سبزه و شمع حاجی‌فیروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.