تبیان، دستیار زندگی
گاهی افراد از خرید خود پشیمان می شوند و می خواهند جنس را پس دهند که اگر با هدف سوء استفاده نباشد مانعی ندارد در کتاب بحار الانوار نقل شده است که معصوم فرمودند قیامت خداوند به آنها رحمت دارد کسی که قبول کند جنسی را پس آورده اند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نرگس زارعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با چه افرادی معامله نکنیم؟


گاهی افراد از خرید خود پشیمان می شوند و می خواهند جنس را پس دهند که اگر با هدف سوء استفاده نباشد مانعی ندارد در کتاب بحارالانوار نقل شده است که معصوم فرمودند قیامت خداوند به آنها رحمت دارد کسی که قبول کند جنسی را پس آورده اند .


معامله

دین مبین اسلام همه برای برای فعالیت اقتصادی تشویق کرده است و به همه توصیه می کند که سر بار نبوده و داری استقلال باشیم اما باید به خاطر داشت که تمام مواردی که در اسلام توصیه شده است دارای اداب مخصوص خود است و دارای یک نظام هدفمند و برنامه ای اساسی می باشد در دنیای اینترنت و سرعت این موضوع بیشتر اهمیت دارد چرا که جای لغزش و فرو رفتن در مال حرام امکان بیشتری دارد . معامله در زندگی بشر اهمیت بسیار دارد و همه برای زندگی خود باید معاملات بسیار کنیم تا نیاز های خود را رفع کنیم این موارد در دین اسلام به این صورت است :

پرهیز از قسم خوردن: دین اسلام و قرآن برای هدایت بشر و به وجود آوردن اخلاق و انسانیت انسان را از قسم خوردن آن هم برای پول و کاسبی بیشتر بر حذر داشته است به طوری که امام علی علیه السلام می فرمایند:ای اهل بازار تقوای خدا پیشه کنید و از قسم خوردن پرهیز کنید که قسم سرمایه تجارت را از بین می برد  و برکت را نابود می کند (بحار الانوار ج103 ص102)

آسان گیری:

در همه زندگی اگر آسان گرفت و مسایل را بزرگ نکرد آرامش بیشتر  وجود خواهد داشت در معاملات هم باید سخت نگرفت و خود و طرف معامله را به دشواری نینداخت رسول خدا فرمودند خداوند برکت دهد بنده ای را که در خرید و فروش جنس راحت بگیرد. (وسایل الشیعه ج 12 ص 332)

غش کردن :

از مواردی که در دین اسلام و ادب معامله نهی شده است پرهیز از غش کردن است این واژه به معنای پوشانیدن عیب است امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند :مورد نفرین است که مسلمانی غش کند وی ا مکر زند و یا او را فریب دهد . (بحار الانوار ج103ص 82)

احتکار کردن که برای گرانتر فروخته شدن جنس مورد استفاده انسان های سود جو قرار می گیرد در اسلام نهی شده است و کسی که مرتکب چنین عملی شود بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد رسول خدا فرمودند :بوی بهشت از مسیر پانصد سال راه به مشام نمی رسد بر آنکس که بیش از 4 روز احتکار کرده است. (بحارالانوار ج102ص89)

افراد پست کسانی هستند که از بدی ناراحت نشده و از خوبی خوش حال نمی شوند امام صادق علیه السلام فرمودند : به افراد سفیه نزدیک نشو که آنان خیری ندارند

و یا امام علی علیه السلام می فرمایند : ترازو ها را کم نگذارند و که کم فروشی رواج خواهد یافت و مردم دچار قحطی و کمی محصول خواهند شد . (بحار لانوار ج 103 ص 107 )

ریا :

متأسفانه این پدیده در جامعه اسلامی هم رواج دارد و عده ای حتی با این پول ها به سفر های زیارتی می روند ربا باعث اختلاف طبقاتی در میان مردم می شود و جامعه را دچار شکست می کند د ر احادیث آمده است که یک درهم ربا بزرگتر از چهل زناست . (بحارلانوار ج 103 ص 116 )

باز پس گرفتن

گاهی افراد از خرید خود پشیمان می شوند و می خواهند جنس را پس دهند که اگر با هدف سوء استفاده نباشد مانعی ندارد در کتاب بحارالانوار نقل شده است که معصوم فرمودند قیامت خداوند به آنها رحمت دارد کسی که قبول کند جنسی را پس آورده اند .

مشاغلی که در اسلام نهی شده اند: کفن فروشی چرا که همیشه در انتظار مرگ مردم است .

طلا فروشی چون که احتمال ضرر زدن به مردم زیاد است .

قصابی به این دلیل که انسان را سنگدل می سازد.

با چه افرادی معامله نکنیم :

شرابخوار : با افراد شرابخوار نباید معامله کنیم چرا که آنها سفیه هستند امام علی علیه السلام می فرمایند: اموال خود را به سفیهان ندهید چه کسی سفیه تر از شراب خوار؟(بحار الانوار ج 103 ص 85)

پر هیز ار معامله با افراد پست : افراد پست کسانی هستند که از بدی ناراحت نشده و از خوبی خوش حال نمی شوند امام صادق علیه السلام فرمودند:  به افراد سفیه نزدیک نشو که آنان خیری ندارند.(بحارالانوار ج 103 ص 84)

و باید به خاطر داشت که همه افراد و انسان های بزرگ در زندگی خود کار  و فعالیت های اقتصادی داشته اند و هرگز سر بار نبوده و اسقلال مالی داشه اند تا اسباب زحمت دیگران قرار نگیرند نوح نجاری ادریس خیاط ، سلیمان فروشنده عیسی جهانگرد و داوود زره بافی می کرده است. (بحارالانوار ج 103ص56)

نرگس زارعی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.