تبیان، دستیار زندگی
در هر جامعه دانشگاه به عنوان نهاد علم و دانش، می‌تواند تأثیر عمیق و ماندگاری بر بنیان‌های فکری و عقیدتی آن جامعه بگذارد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر، تأثیرپذیری بالای دانشجویان به دلیل ماهیت جوانی و همچنین تأثیرگذاری آن‌ها به دلیل هویتی است که به م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا امیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرنیا، مد ایرانی در دانشگاه


در هر جامعه دانشگاه به عنوان نهاد علم و دانش، می‌تواند تأثیر عمیق و ماندگاری بر بنیان‌های فکری و عقیدتی آن جامعه بگذارد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر، تأثیرپذیری بالای دانشجویان به دلیل ماهیت جوانی و همچنین تأثیرگذاری آن‌ها به دلیل هویتی است که به مدد تحصیلات از آن برخوردار شده و به عنوان افراد صاحب نظر و اندیشه در اجتماع مطرح می‌شوند.


نمایشگاه

از این رو مدبرانه‌ترین روش برای نهادینه ساختن یک فرهنگ و تفکر در جامعه، گذر آن از دریچه تفکر خلاق جوانان به خصوص در دانشگاه‌هاست.

حجاب و پوشاک وارداتی که در حال حاضر بخش وسیعی از افراد به خصوص جوانان را شیفته و مسحور خود ساخته، امروز دغدغه بسیاری از جامعه‌شناسان ایرانی قرار گرفته که راه های مقابله متفاوتی را برای آن در نظر گرفته و به اجرا گذارده‌اند. ولی شاید هیچ یک از آن‌ها، به طور کامل و همه جانبه، مثمر ثمر نبوده و نتوانسته آن طور که باید و شاید جامعه را از تهاجم فرهنگ‌های بیگانه که در قالب پوشاک نامناسب به ایرانیان ارائه می‌شوند، در امان نگاه دارد.

یک راه مقابله با جنس‌های غریبه که در تضاد با معیارهای خودی است، ارائه جایگزینی مناسب و با کیفیت و قدرتمند است که ضمن اینکه ساخته و پرداخته فرهنگ داخلی باشد، بتواند با جذابیت و زیبایی و کیفیت بالا، ظرف مدت کوتاهی جوانان را به سوی خود جذب نماید.

خوشبختانه وزارت کشور با همکاری وزارت علوم، طرحی را در دست اقدام دارد که از طریق آن فرهنگ حجاب و پوشاک متناسب، این بار از مجرای دانشگاه‌ها به جامعه ایرانی ارائه می‌گردد. بدین صورت که پوشش مناسب و درخور جوانان ایرانی، ضمن رعایت معیارهای مذهبی و عرفی، در سطح دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه خواهد شد. این پوشاک که قرار است با برند پرنیا به دانشجویان ارائه شود، ضمن کارآفرینی، انگیزه دانشجویان محصل در رشته های مرتبط را در ارائه طرح‌های ممتاز، بالا خواهد برد و جوانان را به استفاده از این‌گونه لباس‌هایی که مطابق با فرهنگ داخلی باشند، ترغیب خواهد نمود.

می‌بایست با در نظر گرفتن معیارهای مذهبی و ایرانی، از ابزارهای تبلیغاتی مشابه برای معرفی گسترده یک طرح داخلی بهره برد. طرح پرنیا، به عنوان یک برند ایرانی، می‌بایست به طور فراگیر در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و حتی به صورت کاتالوگ و بروشور مورد تبلیغ قرار گیرد تا شاید بتوان مدهای سالانه -مطابق با فرهنگ ایرانی- را از دانشگاه‌ها به درون اجتماع هدایت کرد

پرنیا زمینه ای است تا فرهنگ ایرانی و اسلامی از مجرای تفکر جوانان و جذب توجه دانشجویان، وارد جامعه شود. به نظر می‌رسد با عملی شدن این طرح به صورت گسترده بتوانیم در آینده ای نه چندان دور، اثرات فرهنگی آن را در جامعه آشکارا ملاحظه کنیم و شاید به عنوان مانعی مستحکم و استوار بتواند تا حد گسترده ای از ورود پوشاک و حجاب‌های غیر ایرانی جلوگیری کند.

البته لازم به ذکر است که این نوع پوشاک می‌بایست به طور گسترده در دانشگاه‌ها مورد تبلیغ قرار گیرد و همه دانشجویان به راحتی به مکان ارائه و یا ژورنال‌های این‌گونه لباس‌ها دسترسی داشته باشند. نکته مهم و حائز اهمیت آنکه در واقع این نوع پوشاک، به عنوان پوشاکی که برندی یگانه در سراسر ایران خواهد داشت، می‌بایست از کیفیت بالایی در دوخت و طرح و جنس برخوردار باشد و شامل مدل‌ها و رنگ‌های متناسب و متنوع و شکیلی باشد تا قابلیت جذب سلیقه های مختلف را در حد وسیع دارا باشد.

زنان-چادر

چرا که چنین طرح بی نظیری می‌تواند آغاز یک انقلاب و مقابله همگانی با پوشاک بی تناسب غریبه و وارداتی باشد و بهتر آنکه در همان آغاز راه، از تمامی امکانات و قوا و خلاقیت‌های ممکن بهره برده و اشکالات احتمالی و جزئی آن در همان قدم‌های نخستین، از طریق تأمل در نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود دانشجویان، کشف شود تا به تدریج بتواند جایگاه مستحکمی در جامعه پیدا کند.

این طرح هم اکنون، به صورت آزمایشی در هفت دانشگاه بزرگ ایران از جمله تهران، الزهرا، مازندران، اصفهان، هرمزگان، ‌فارس و خراسان رضوی به اجرا گذاشته شده که در صورت موفقیت این طرح و استقبال از آن، در همه دانشگاه‌ها به اجرا در خواهد آمد؛ و می‌توان نوید داد که این طرح به حتم قابلیت ارائه و صادرات به سایر کشورهای مسلمان را در آینده خواهد داشت، با این امید که پذیرش عمومی و استقبال آن در سطح ملی چشم گیر و فزاینده باشد.

یکی از دلایلی که لباس‌های بیگانه و غربی به راحتی وارد دیگر جوامع می‌شوند و به عنوان مد مورد توجه قرارمی گیرند، استفاده از ابزارهای وسیع تبلیغاتی است که یک مدل و یا طرح را به عنوان یک مد مطرح ساخته و آن را نه تنها در یک کشور بلکه در تمام دنیا فراگیر می‌سازند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برای مقابله با مدها و طرح‌های غریبه، می‌بایست با در نظر گرفتن معیارهای مذهبی و ایرانی، از ابزارهای تبلیغاتی مشابه برای معرفی گسترده یک طرح داخلی بهره برد. طرح پرنیا، به عنوان یک برند ایرانی، می‌بایست به طور فراگیر در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و حتی به صورت کاتالوگ و بروشور مورد تبلیغ قرار گیرد تا شاید بتوان مدهای سالانه -مطابق با فرهنگ ایرانی- را از دانشگاه‌ها به درون اجتماع هدایت کرد.

به نظر می‌رسد با عملی شدن این طرح به صورت گسترده بتوانیم در آینده ای نه چندان دور، اثرات فرهنگی آن را در جامعه آشکارا ملاحظه کنیم و شاید به عنوان مانعی مستحکم و استوار بتواند تا حد گسترده ای از ورود پوشاک و حجاب‌های غیر ایرانی جلوگیری کند

چنانچه ذکر شد، دانشجویان نمایندگان قشر جوان جامعه هستند و سلیقه و اندیشه‌ها و نیازهای کل جامعه می‌تواند از طریق دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین چنانچه طرح و یا جنسی در سطح دانشگاهی مورد قبول قرار بگیرد می‌توان امید داشت که عرضه آن در سطح جامعه نیز با استقبال مواجه خواهد شد؛ و زمانی که یک مد و برند زیبا و با کیفیت، به صورت ملی و گسترده مطرح شود، به تدریج، عرصه برای ورود پوشاک و مدهای بیگانه، تنگ خواهد شد.

یکی از ابزارهای تبلیغاتی موثر، معرفی این طرح با ارائه ژورنال است که خود می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مدرن، گام موثری در جذب جوانان بشمار رود و دسترسی سایرین را به مدل‌های ایرانی ساده تر سازد و میزان استقبال جامعه را نیز تا حدی محک بزند.

ز- امیری

بخش اجتماعی تبیان