امام صادق (ع ):ثم اغتسل بماء التوبة الخاصة ذنوبک و البس کسوة الصدق و الصفاء و الخضوع و الخشوع ، و احرم عن کل شة ء یمنعک عن ذکر الله و یحجبک عن طاعته ، و لب بمعنی اجابة صادقة صافیة خالصة زاکیة لله تعالی فی دعوتک له متمسکا بالعروة الوثقی ، و طف بقلبک مع الملئکة حول العرش کطوافک مع المسلمین بنفسک حول البیت ، و هرول هرولة من هواک و تبرء من حولک و قوتک و اخرج من غفلتک و زلاتک بخروجک الی منی و لا تتمن ما لا یحل لک و لا تستحقه ، و اعترف بالخطاء بالعرفات و جدد عهدک عندالله تعالی بوحدانیته و تقرب الیه ، و اتقه بمزدلفة ( مصباح الشریعه ) آنگاه ، با آب پاک توبه گناهانت را بشوی ، و جامه صدق و صفا و فروتنی و همواری را بر تن کن ، و خویشتن را از هر چه که تو را از یاد خدا و از طاعت او باز دارد ، در پناه احرام گیر ، و به خدا لبیک گو: لبیکی صادقانه و از سر صفا و بازگشت به قرآن در آستانه ورودی ، در مرز یک دگرگونی بزرگ ، یک تغییر و تحول انقلابی ، جابه جا شدن از حالتی به حالت دیگر ، یک انتقال ! ، از خانه خویش به خانه خدا ، از زندگی کردن به عشق ، از خود به خدا ، از اسارت به آزادی ، و از نفاق و ریا و درجه و نشان و طبقه و نژاد و به صدق و صمیمیت ، از خفا به عریانی ، از جامه روزمره گی به جامه ابدی ، از دثار خودپائی و لاابالیگری و اباحه به ردای ایثار و تعهد و احرام ! می خواهی حج را آغاز کنی ، نیت کن ! چه ، اینجا ، همه چیز به نیت وابسته است دیگر اعمال ، بی نیت ، خود بالذات چیزی است در روزه اگر نیت نداشتی ، بهر حال آثاری از آن را می یابی ، در جهاد اگر نیت نداشتی ، بهر حال یک سربازی ، اما در حج اگر نیت نباشد هیچی ! و تو پیش از هر چیز باید نیت کنی تا بدانی و بفهمی که چه می کنی و چرا می کنی ، تا آنچه را آغاز کرده ای احساس کنی همچون خرمائی که دانه می بندد ، ای پوسته ، ای پوک ، بذر آن خودآگاهی را در ضمیرت بکار ، درون خالی ات را از آن پر کن ، همه تن مباش ، دانه بند ، حج معانی کن ، نه حج مناسک ، بودنت را پوستی کن بر گرد هسته ایمانت ، هستی شو ، هست شو ، همه حباب مباش ، در دل تاریکت ، شعله را برافروز ، بتاب ، بگذار پر شوی ، لبریز شوی ، بدرخشی و شعشعه پرتو ذات ، بی خودت کند ، خودت کند ای همه جهل ، همیشه غفلت ، خداآگاه شو ، خلق آگاه شو ، خودآگاه شو ای که همیشه ابزار کار بوده ای ، ای که همه جا ناچار بوده ای و کار تو را انتخاب می کرده است ، کار می کرده ای اما با عادت ، به سنت ، به جبر اکنون ، نیت کن ، خودآگاه ، آزاد و آشنا انتخاب کن ، سوی تازه را ، کار تازه را ، بودن تازه را ، خود تازه را ، راه تازه را ، راهی را که در آن همسفرت و نگهدارت خداست !! وداع با مدینه |
مترقی ترین ابعاد اعتقادی یا عملی اسلام ، که آگاهی ، آزادی ، حرکت و عزت پیروان خویش را تضمین می کند و بیش از همه ، قدرت و مسئولیت اجتماعی ایجاد می کند ، عبارتند از: توحید ، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1381/05/01