تبیان، دستیار زندگی
شخصی که می‌خواهد متأله (خدایی) شود و مظهر اسمای الهی گردد و قدرت و توانایی خدایی را درخود فعلیت بخشد ، می‌بایست به نماز به عنوان مهم‌ترین راه، عامل، علت و مانند آن بنگرد و هرگز از آن غافل نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترین شیوه پرستش


از مهم‌ترین آثار نماز، امنیت و آرامش (بقره، آیه 277)، بهره مندی از رحمت (توبه، آیه 5)، رزق الهی و رسیدن به آسایش (انفال، آیات 3 و 4)، و راه رهایی از همه مشکلات (بقره، آیات 45و 153) است.


نماز(برنامه صبحگاه)

نماز برای بسیاری از انسان‌ها سخت است و هرچند که از نظر انجام، بسیار ساده و آسان می‌باشد، ولی چون نیازمند بسترهای پیچیده ای است، همین کار بسیار ساده که در همان حال، کامل‌ترین، زیباترین و شیرین‌ترین شیوه نیایش و پرستش خداوند است، برای بسیاری از مردم کاری سخت و دشوار می‌آید، در برابر هر کس و ناکسی پیشانی بر آستانه سجده می‌نهند و کرنش می‌کنند، ولی دمی راضی نمی‌شوند برای خداوند نماز گزارند.

از این رو خداوند نمازگزاری را تنها برای اهل خشوع آسان دانسته است؛ چون ایشان به سادگی خضوع کرده و در پیشگاه خداوندی پیشانی بر خاک ستایش می‌گذارند و جان و تن به خدا می‌دهند. 

زیباترین شیوه پرستش

نماز زیباترین شیوه پرستش است. ارکان و اذکار نماز به گونه‌ای است که همه وجود آدمی از تن و روان درگیر است. از این رو آن را ذکر الله (بقره، آیات 238 و 239 و آل عمران، آیه 191 و آیات دیگر) و مرز میان اسلام و کفر، قربان کل تقی، عمود و ستون دین، کامل‌ترین عبادت و بندگی مانند آن نامیده‌اند.

انسان در نماز چنان بندگی را به نمایش می‌گذارد که خداوند آیات بسیاری را در راستای تبیین اهمیت و ارزش نماز فرو فرستاده و ده‌ها اثر و کارکرد مادی و معنوی و دنیوی و اخروی برای آن بیان کرده است.

اگر کسی می‌خواهد به کمال و یا حقیقت برسد و متحقق به آن شود، می‌بایست سیر و سلوک منازل و مراتب عرفانی و تکاملی خویش را با نردبان نماز بپیماید؛ چرا که در هیچ مرحله و مرتبه و منزلی نمی‌توان بی‌نماز بود و از تأثیر آن در ترقی و تکامل بشر غافل ماند.

از مهم‌ترین آثار نماز، امنیت و آرامش، بهره مندی از رحمت، رزق الهی و رسیدن به آسایش ، و راه رهایی از همه مشکلات است

مهمترین آثار نماز

خداوند از آثار نماز را دستیابی به مقامات مؤمنان حقیقی (انفال، آیات 3 و 4) از جمله مقام متقین (بقره، آیات 2 و 3)، مقام صادقان (بقره، آیه 177)، مقام مخبتان و خاضعان (حج، آیات 34 و 35)، مقام محسنان (هود، آیات 114 و 115) و مقام ابرار (بقره آیه 177) برمی شمارد که از جمله آن‌ها نیز مقام محمود و شفاعت (مدثر، آیات 42 تا 48) می‌داند.

پس شخصی که می‌خواهد متأله (خدایی) شود و مظهر اسمای الهی گردد و قدرت و توانایی خدایی را درخود فعلیت بخشد و در مقام مظهریت ربوبیت بنشیند، می‌بایست به نماز به عنوان مهم‌ترین راه، عامل، علت و مانند آن بنگرد و هرگز از آن غافل نشود.

از آیات قرآنی حتی به دست می‌آید که انسان برای رسیدن به آسایش و آرامش دنیوی در عالم ناسوت و طبیعت نیز نیازمند نماز است؛ زیرا از مهم‌ترین آثار نماز، امنیت و آرامش (بقره، آیه 277)، بهره مندی از رحمت (توبه، آیه 5)، رزق الهی و رسیدن به آسایش (انفال، آیات 3 و 4)، و راه رهایی از همه مشکلات (بقره، آیات 45و 153) است.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : روزنامه کیهان،علیرضا شعاع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.