تبیان، دستیار زندگی
فیزیک بدون شک علمی شگفت‌انگیز است، ذراتی که وجود ندارند در احتمالات به حساب می‌آیند، و زمان متناسب با سرعت حرکت شیئی تغییر می‌کند. نشریه تلگراف ده پدیده عجیب از این عجایب در علم فیزیک را با کمک تعدادی از کاربران توئیتر و کیهان‌شناسی به نام مارکوس چاون ارا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 حقیقت شگفت‌انگیز علم فیزیک

علم فیزیك کوانتم و حقایق شگفت انگیزش


فیزیک بدون شک علمی شگفت‌انگیز است، ذراتی که وجود ندارند در احتمالات به حساب می‌آیند، و زمان متناسب با سرعت حرکت شیئی تغییر می‌کند. نشریه تلگراف ده پدیده عجیب از این عجایب در علم فیزیک را با کمک تعدادی از کاربران توئیتر و کیهان‌شناسی به نام مارکوس چاون ارائه کرده است که در ادامه ارائه خواهد شد.


1- خورشید می‌توانست از موز ساخته شده باشد

خورشید بسیار پر‌حرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می‌آورد که در نتیجه هسته ستاره را تحت فشاری غیر قابل تصور گذاشته و در نتیجه فشار بالا حرارت فوق‌العاده تولید می‌کند.

در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می‌شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می‌آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتم‌ها با بخش‌های مختلف ساختار ستاره‌ای برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می‌آورند که در این‌جا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد.

2- تمام ماده‌ای که نسل بشر را به وجود آورده است در یک حبه قند جا می‌گیرد

اتم‌ها 99.9999999999999 درصد فضای خالی هستند و به همین دلیل در صورتی که تمامی اتم‌ها را به گونه‌ای به هم بفشاریم که فضای خالی میان آنها از بین برود، یک قاشق چای‌خوری یا حجمی برابر یک حبه قند از این ماده در حدود پنج‌میلیارد تن وزن خواهد داشت، وزنی ده برابر مجموع وزن تمامی انسان‌هایی که در حال حاضر در جهان حضور دارند. این در واقع همان پدیده‌ای است که در ستاره‌های نوترونی رخ می‌دهد و وزن آنها را تا حد غیر قابل باوری افزایش می‌دهد.

3- آن‌چه "آینده" است می‌تواند آن‌چه "گذشته" بوده است را تغییر دهد

شگفتی جهان کوانتوم به اثبات رسیده است، آزمایش دو جداره که نور را در دو حالت موج و ذره به اثبات می‌رساند به اندازه کافی عجیب و غیر قابل تصور هست. به خصوص زمانی که اعلام شود مشاهده نور می‌تواند آن را از موج به ذره و یا برعکس تبدیل کند. اما پدیده‌های عجیب‌تر این جهان پس از آزمایش جان ویلر فیزیکدان در سال 1978 خود را نمایان کرد. آزمایش وی نشان داد مشاهده یک ذره در حال می‌تواند سرنوشت ذره مشابه دیگری در گذشته را متحول سازد.

طبق آزمایش دو جداره در صورتی که هر یک از پرتوهای نوری خارج شده از یکی از شکاف‌های صفحه آزمایش را مشاهده کنید، در واقع پرتو را مجبور کرده‌اید خصوصیات ذره‌ای به خود بگیرد و اگر به هدف برخورد پرتو چشم بدوزید خصوصیت موج‌گونه به پرتو نور بخشیده‌اید. اما در صورتی که پس از عبور پرتو نور از شکاف به مسیری که از آن ناشی شده است چشم بدوزید آنگاه است که پرتو نور می‌تواند در هر دوحالت شکل بگیرد. به بیانی دیگر زمان حال بر گذشته پرتو نوری تاثیر گذاشته است. این آزمایش در آزمایشگاه تنها چند‌صد‌هزارم ثانیه به طول می‌انجامد اما در مشاهده نورهای ناشی از ستاره‌های دوردست نیز صدق می‌کند. در واقع مشاهده اکنون ستاره‌های دوردست می‌تواند گذشته چند‌هزار یا میلیون ساله آنها را تغییر دهد.

4- تقریبا همه جهان گم شده است

می‌توان به جرات گفت در حدود یك‌صد‌میلیارد کهکشان در جهان هستی وجود دارد که هر یک از آنها از ده‌میلیون تا ده‌تریلیون ستاره را در خود گنجانده‌اند.

خورشید زمین در مقایسه با این ستاره‌های یکی از کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین ستاره‌ها به شمار می‌رود و حتی می‌توان نام کوتوله زرد‌رنگ را بر روی آن گذاشت. در واقع در جهان هستی مقادیر ترسناک و عظیمی از ماده مرئی وجود دارد که انسان تنها قادر به مشاهده دو درصد از آن است. وجود این حجم ماده به واسطه نیروی گرانش آنها پیش‌بینی می‌شود و ماده تاریک نیز که مقدار آن شش برابر جرم ماده مرئی تخمین زده می‌شود، نیز بخش نامرئی جهان را تشکیل داده است. وجود انرژی تاریک به عنوان بخشی دیگر از جهان که در واقع مابقی جهان را تشکیل داده است، موضوع را پیچیده‌تر خواهد کرد، انرژی که با گسترش سریع جهان در ارتباط است و به همراه ماده تاریک همچنان ناشناخته باقی مانده است.

5- جسم می‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند و نور همیشه بسیار سریع حرکت نمی‌کند

علم فیزیك کوانتم و حقایق شگفت انگیزش

سرعت نور در خلا سی‌صد‌هزار کیلومتر بر ساعت است با این حال نور همیشه در خلا حرکت نمی‌کند.

برای مثال نور در آب با سرعتی یک‌سوم سرعت گفته شده حرکت می‌کند. در واکنش‌های اتمی برخی از ذرات به سرعت‌های بسیار بالایی دست پیدا می‌کنند که بخشی از سرعت نور است و در صورتی که از میان رابطی که سرعت نور را خواهد کاست عبور کنند، در واقع می‌توانند سریع‌تر از نور حرکت کنند. چنین پدیده‌ای درخششی آبی‌رنگ از خود به وجود می‌آورد که به "تشعشعات شرنکوف" شهرت داشته و با بمب‌های صوتی قابل مقایسه است.

کمترین سرعتی که تا کنون برای نور به ثبت رسیده است، هفده متر بر ثانیه یا 61 کیلومتر بر ساعت بوده که به واسطه عبور از میان روبیدیوم منجمد با حرارتی برابر صفر مطلق ایجاد شده است. در این حرارت این ماده حالتی به نام میعان "بوز- انشتین" را تجربه می کند.

6- تعداد نامحدودی نویسنده مطلب را نوشته و تعداد نامحدودی خواننده آن را می‌خوانند

بر اساس مدل‌های استاندارد کیهان‌شناسی جهان مرئی با تمامی میلیاردها کهکشان و تریلیون تریلیون ستاره‌هایش تنها یکی از بی‌نهایت جهان‌هایی است که مانند حباب‌های صابون در یک اسفنج در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به دلیل بی‌نهایت بودن آنها می‌توان هر تاریخچه ممکنی را برایشان در نظر گرفت.

اما تعداد تاریخچه‌های ممکن برای این جهان‌ها متناهی است زیرا تعداد محدودی پدیده و تعداد محدودی نتیجه دربرداشته‌اند. تعداد این پدیده‌ها بسیار زیاد اما متناهی است پس همین پدیده عینی و کنونی که نویسنده این مطلب را نوشته و شما آن را می‌خوانید، باید بی‌نهایت بار در زمان رخ داده باشد. شگفت‌انگیز‌تر از آن این است که بدانیم نزدیک‌ترین همتای ما در چه فاصله‌ای از ما قرار گرفته است. این فاصله عددی برابر ده به توان ده به توان 28 متر تخمین زده شده است که در صورت علاقه‌مندی به محاسبه آن می‌توانید از عدد یک و ده‌میلیارد میلیارد میلیارد صفر در برابر آن استفاده کنید!

7- سیاه‌چاله‌ها سیاه نیستند

به طور حتم سیاه‌چاله‌ها بسیار تاریکند اما سیاه نیستند زیرا این پدیده‌ها درخشان بوده و به آرامی نور خود را در تمامی طیف‌های نوری از جمله نور مرئی به اطراف منتشر می‌کنند. این تشعشعات که "تشعشعات هاوکینگ" نام دارد نور خود و جرم سیاه‌چاله‌ها را به تدریج کاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سیاه‌چاله‌ها تبخیر می‌شوند.

سیاه‌چاله‌های کوچک در مقایسه با جرمشان و نسبت به سیاه‌چاله‌های بزرگ‌تر با سرعتی بالاتر از خود نور منتشر می‌کنند و بر همین اساس در صورتی که برخورد‌دهنده بزرگ هادرون بر اساس برخی نظریه‌ها از خود میکروسیاه‌چاله‌هایی تولید کند، آنها به سرعت تبخیر خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقایای تابش‌های آنها را مشاهده کنند.

8- تصور بنیادین از جهان مسئول گذشته، حال و آینده آن نیست

بر اساس نظریه نسبیت خصوصی چیزی به نام اکنون، گذشته یا آینده وجود ندارد و قالب‌های زمانی به یکدیگر وابسته‌اند زیرا همه هستی در سرعتی برابر در حرکت است.

درصورتی که انسان با سرعتی کاملا متفاوت در حرکت بود شاهد پیر شدن زودهنگام یکی از نزدیکان و یا دیر پیر شدن وی نسبت به دیگران می‌بود.

9- ذره‌ای در این‌جا می‌تواند به صورت آنی بر روی ذره‌ای در آن طرف جهان تاثیر بگذارد

زمانی که یک الکترون همتای ضد ماده خود یا پوزیترون را ملاقات می‌کند، هر در درخشش کوچکی از انرژی خنثی می‌شده و دو فوتون از این برخورد متولد می‌شوند. ذرات ساب اتمیکی مانند فوتون‌ها یا کوارک‌ها از ویژگی به نام اسپین برخوردارند که به مفهوم چرخش است، اما این ذرات در واقع حرکت چرخشی ندارند اما به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در حال چرخشند.

جهت اسپین فوتون‌ها در زمان تولد در برابر یکدیگر بوده و در نتیجه خنثی می‌شوند. با توجه به رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی کوانتومی گفتن این‌که کدام فوتون در مسیر چپگرد و کدام یک در مسیر راستگرد حرکت خواهد داشت غیر ممکن است و در واقع تا زمانی که یکی از آنها مشاهده نشود، هر دو در هر دو جهت حرکت خواهند داشت اما به محض این‌که یکی از آنها مشاهده شود جهت راست یا چپ‌گرد را به خود گرفته و به هر جهتی که حرکت کند، همتایش در مسیر متضاد آن حرکت خواهد کرد. این واقعیتی است که در آزمایش‌ها به اثبات رسیده است.

10- هرچه سریع‌تر حرکت کنید سنگین‌تر می‌شوید

در صورتی که بسیار سریع بدوید به صورت لحظه‌ای و نه دائم، سنگین‌وزن خواهید شد. سرعت نور مرز سرعت در جهان است در این صورت زمانی که جسمی با سرعتی نزدیک به نور در حرکت است و شما به آن نیرویی وارد کنید، به سرعت آن نخواهید افزود بلکه تنها به آن انرژی اضافی وارد کرده‌اید که این انرژی باید در جایی قرار بگیرد. بهترین مکان برای قرارگیری این انرژی جرم جسم است. بر اساس قانون نسبیت جرم و انرژی با یکدیگر برابرند پس هر چه انرژی وارد شده بیشتر باشد جرم افزایش پیدا خواهد کرد. البته این افزایش وزن در انسان قابل چشم‌پوشی بوده و درعین حال غیر قابل انکار است.

منبع: مهر


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: moradyzade