تبیان، دستیار زندگی
فهرست صدای ملت بیانیه دوم خود را با موضوع اعتقادات این جریان به حوزه حکومت و دولت منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد از دولت در بیانیه دوم


فهرست صدای ملت بیانیه دوم خود را با موضوع اعتقادات این جریان به حوزه حکومت و دولت منتشر کرد.

این تشکل انتخاباتی اصولگرا  که پیش از این در نخستن بیاینه خود اعلام موجودیت کرده بود در دومین بیانیه به تشریح بخش‌های عمده‌تری از باورها و اعتقادات خود در حوزه حکومت و دولت پرداخته است.

مشروح این بیانیه به شرح است:

منتقدین دولت-مطهری

ملت شریف ایران، شهروندان تهرانی!

به منظور تبیین دقیق‌تر دیدگاه‌ها و نظرات خود لازم دیدیم طی این بیانیه به بخش‌های عمده‌تری از باورها و اعتقادات خود در حوزه حکومت و دولت اشاراتی مختصر داشته باشیم تا به این وسیله همشهریان عزیز با دیدی روشن به انتخاب برگزیدگان خود همت گمارند. اهم بخشی از نظرات خود را تحت عنوان «حکمرانی و دولت خوب» ذیلاً به عرض می‌رسانیم.

همان‌گونه که بارها گفتیم ما خواست اصلی ملت‌ها و دلیل خیزش‌های جهانی و حرکت‌های بیداری اسلامی منطقه‌ای را مطالبه حکمرانیِ خوب و دولت‌هایی کارآمد و قانونمدار می‌دانیم اما این حکمرانی خوب و اصیل و این کارآمدی دولت که رشد و توسعه جامعه و بالندگی و تعالی انسان‌ها را به ارمغان می‌آورد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

در یک نظام آزاد و برآمده از اراده مردم مانند نظام جمهوری اسلامی تحت هدایت مقام معظم رهبری که هم انتخاب ملت در آن تأثیر اساسی دارد و هم احکام دین اسلام باید بر همه امور حاکم باشد، تعریف ثبات و توسعه مبتنی بر اهداف و ارزش‌های دینی و ملی است. از نظر ما ثبات جامعه صرفاً با نبودن تنش تأمین نمی‌شود، بلکه با گسترش عدالت، تأمین آزادی‌ها و شنیده شدن صدای ملت است که ثبات تحقق می‌یابد. در این صورت است که مردم شاهد توسعه، رفاه، رفع تبعیض و مبارزه با فساد خواهند بود و این خود منجر به ایجاد امنیت فکری و روحی برای مردم و بالندگی جامعه شده و منشأ از بین رفتن تنش‌ها و التهابات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

وظیفه جامعه در این بین مسئولیت‌پذیری و مشارکت، بسیج همگانی در انجام تعهدات اجتماعی - سیاسی - فرهنگی به ویژه در تشکیل مجلسی مقتدر و عصاره فضائل ملت، تسهیل تعاملات سیاسی - اجتماعی، پشتیبانی از اقدامات و فعالیت‌های وحدت‌بخش و پاسداری از ارزش‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ازجمله آزادی و استقلال است

نظامی که اهداف مهم آن برقراری عدالت و رعایت حقوق و آزادی ملت می‌باشد و در آن رابطه صحیحی بین مردم و دولت برقرار است، نشانه‌ها و ویژگی‌هایی دارد که اهم آنها عبارتند از: عدم سوءاستفاده از قدرت و نبود فساد، گسترش رفاه و به حداکثر رساندن شرایط بهینه زندگی برای همه آحاد به ویژه طبقات ضعیف و محروم، توسعه متوازن و پایدار انسانی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد و اقشار، احترام به حقوق مردم و به رسمیت شناختن حق انتخاب و اظهارنظر آزادانه آنها، استفاده بهینه از فرصت‌ها و تلاش برای ارائه خدمات عمومی کارآمد. در ایجاد این فرصت‌ها و پیشرفت‌ها سه گروه یعنی دولت، جامعه و بخش خصوصی مسئولیت‌هایی دارند.

مجلس شورای اسلامی

در این ارتباط مسئولیت دولت فراهم آوردن شرایط عدالت و فرصت‌های برابر، برقراری امنیت، ایجاد آرامش، رفاه و محیط سیاسی و اجتماعی مناسب برای مردم، برقراری حاکمیت قانون و پاسخگو بودن در برابر ملت و نمایندگان آنها، تنظیم سیاست‌ها و تأمین استاندارد‌های اقتصادی و اجتماعی، توسعه زیر‌ساخت‌ها و تضمین انجام این وظایف است.

وظیفه جامعه در این بین مسئولیت‌پذیری و مشارکت، بسیج همگانی در انجام تعهدات اجتماعی - سیاسی - فرهنگی به ویژه در تشکیل مجلسی مقتدر و عصاره فضائل ملت، تسهیل تعاملات سیاسی - اجتماعی، پشتیبانی از اقدامات و فعالیت‌های وحدت‌بخش و پاسداری از ارزش‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ازجمله آزادی و استقلال است.

بخش خصوصی در این شرایط مسئول تلاش برای مشارکت جدی و اثربخش در فراهم کردن بنیان‌های رشد و توسعه اقتصادی از طریق تولید و ارائه محصولات باکیفیت و خدمات به‌روز و مؤثر، ایجاد اشتغال و درآمد، توسعه تجارت و صادرات، توسعه منابع انسانی، ارتقای استاندارد‌ها و هنجار‌های کسب‌وکار و نهایتاً پذیرش مسئولیت بیشتر در جهت کمک به دولت در کاهش حجم تصدیگری است.

نوع تعامل و بر هم کنش این سه بخش، مسیر رشد و تعالی اجتماعی را فراهم می‌کند. هرچه این سه عنصر به صورت متوازن، متعادل و به عنوان مکمل یکدیگر به طور به هم پیوسته در تعامل مثبت با یکدیگر قرار گیرند، آثار و نتایج، بهتر و سریع‌تر حاصل می‌‌شود و اگر غیر از این باشد اولاً ضعف جدی در انجام یک تکلیف و مسئولیت انسانی و دینی رخ داده است و ثانیاً نمی‌توان با این ضعف، انتظارات مردم را پاسخ گفت و طبعاً توقعات و مطالبات بی‌پاسخ اجتماعی به صورت‌های گوناگون و بعضاً التهابات اجتماعی ظاهر خواهد شد.

ویژگی‌های مهم‌تری از حکمرانی و دولت خوب و مردمی را که این حکمرانی را از غیر آن جدا می‌کند و این ویژگی‌ها باید در رفتار حاکمیت و در عملکرد کارگزاران حکومت ظهور داشته باشد، متعاقباً در بیانیه‌های بعدی بیان خواهیم کرد.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرآنلاین