تبیان، دستیار زندگی
یك زن به عنوان همسر یا مادر همیشه نقش كلیدی در تغذیه و چگونگی شكل‌گیری ذائقه افراد خانواده دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزی با چاشنی محبت


یك زن به عنوان همسر یا مادر همیشه نقش كلیدی در تغذیه و چگونگی شكل‌گیری ذائقه افراد خانواده دارد. اكثر مردانی كه برای تشكیل یك زندگی گرم و با دوام به دنبال همسر دلخواه خود هستند، یكی از ملاك‌های اصلی خود را انتخاب همسری با توانایی بالا در فن آشپزی می‌دانند.

آشپزی کردن

در واقع مردان سفره‌های رنگین با غذاهای لذیذ را یكی از جذابیت‌های زندگی مشترك قلمداد می‌كنند. بنابراین ارتقای دانش تغذیه‌ای و شناخت مفهوم دقیق تنوع و تعادل در تغذیه یكی از مهم‌ترین نكاتی است كه باید مورد توجه بانوان قرار گیرد.

فن آشپزی عموما یك امر انتقالی از نسلی به نسل دیگر است و ریشه در فرهنگ خانواده دارد. بنابراین اگر این هنر كه در زندگی مشترك به یك ضرورت تبدیل می‌شود به درستی و بر اساس آگاهی‌های علمی منتقل نشود، عوارض و بیماری‌های ناشی از آن به نسل بعد نیز انتقال می‌یابد، اما به راستی چه كسانی متولی آموزش و دادن آگاهی‌های تغذیه‌ای به زوج‌های جوان هستند؟

گرمی و صمیمیت زندگی را دریابید

اما در این میان موضوع نگران‌كننده‌تر اشتغال زنانی است كه برای تامین هزینه‌های زندگی مشترك مجبورند پا به پای مرد خانواده كار كنند. این امر موجب شده تا این روزها اغلب خانم‌ها و آقایان وعده‌های غذایی را در كنار خانواده و سفره نباشند. این گروه اغلب غذای خود را در رستوران، اغذیه فروشی‌ها یا سلف سرویس محل كار خود صرف كرده و به تدریج به این امر نیز عادت می‌كنند. غافل از آن كه روزبه‌روز از صمیمیت و گرمی زندگی‌شان كاسته‌شده و سردی عاطفی و فقدان دلبستگی حكمفرما و در نهایت از دست دادن انگیزه برای ادامه زندگی مشترك عارض می‌شود.

خوب است بدانید‌ اغلب غذاهای آماده یا رستورانی به دلیل فقدان ارزش تغذیه‌ای، فرد را دچار نوعی سیری كاذب می‌كنند. از نظر تغذیه‌ای 2 نوع سیری برای افراد وجود دارد؛ سیری كاذب و سیری سلولی. در سیری نوع اول فرد ازغذاهایی استفاده می‌كند كه فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند. این نوع غذاها تنها به صرف كالری بالا خاصیت سیركنندگی كاذب داشته و فرد بعد از مدت زمانی كوتاه دچار سوءجذب و سوءتغذیه شده و به تدریج بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن پدیدار می‌شود.

اما در سیری سلولی همان‌گونه كه از نامش پیداست، شخص به گونه‌ای تغذیه می‌كند كه تك‌تك احتیاجات سلول‌های بدن او برآورده می‌شود. در این‌گونه سیری فرد با مصرف موادی كه حاوی میزان متناسب پروتئین، چربی، كربوهیدرات و انواعی از ویتامین‌ها و املاح معدنی است به نیاز سلولی خود پاسخی مطلوب داده و به معنای واقعی سیر می‌شود. این سیری كه بر اثر مصرف غذاهای سالم خانگی ایجاد می‌شود، سلامت روح و جسم را تامین، شادابی افراد را تضمین و از همه مهم‌تر به ایجاد نسلی پر نشاط و سالم می‌انجامد، بنابراین...

اگرعادت به صرف غذا در آشپزخانه دارید، برای تقویت فضای آشپزخانه از رنگ‌های روشن و ملایم برای كفپوش و پرده استفاده كنید. رنگ‌های تندی چون قرمز، بنفش و سرخابی با وجود آن كه بسیار جذاب و زیبا هستند برای فرد خسته‌ای كه از محیط پرتنش كار به خانه برگشته استرس‌زا بوده و احتمال بروز دعوا و مشاجره را افزایش می‌دهد

زنان شاغل و خانه‌دار بدانند‌

** در طول هفته از همسر خود بخواهید كه زمان مناسبی را برای خرید مواد غذایی تعیین كند. در این زمان با همسرتان همراه شوید، به میادین خرید بروید. نظر او را ‌ هنگام خرید میوه، سبزی یا مواد پروتئینی جویا شوید و غذاهایی را كه می‌خواهید با این مواد آماده كنید برای او شرح دهید و میزان رغبت او به این غذاها را دریابید.

** برای تهیه یك غذای سالم و لذیذ خانگی اطلاعات خود را راجع به ارزش تغذیه‌ای و نوع مواد غذایی گوناگون بالا ببرید. مثلا‌ چه روغنی بهتر است؟ چه گوشتی مصرف كنیم؟ كیفیت سبزی یا صیفی چگونه باشد؟ غذاهای منجمد، آماده یا نیمه‌آماده در طول هفته یا ماه چه میزان مصرف شوند؟ چه ادویه‌جاتی غذا را خوش عطر و طعم می‌كند؟ و...

** برای تهیه یك غذای سالم از فر، مایكروویو، سرخ‌كن یا وسایل برقی استفاده نكنید.

** حتما برای یكی از وعده‌های غذای روزانه كه اغلب وعده شام است برنامه‌ریزی كنید و این وعده غذایی را هر چند ساده و اندك به همراه همسر و فرزندان خود صرف كنید.

غذا خوردن همراه خانواده

** هنگام صرف غذا از جملات زیبا و آرامبخش استفاده كنید و نظر همسرتان را در مورد طعم و كیفیت غذا جویا شوید. خوب است بدانید روابط احترام‌آمیز و جاذبه‌های كلامی باعث افزایش دلبستگی به زندگی و صمیمیت بین زوجین می‌شود.

** اگر در محل كار همسرتان رستوران یا سلف وجود دارد باز هم 2 تا 3 بار در هفته برای او غذای مورد دلخواهش را تهیه و در اختیارش بگذارید.

** زمان نشستن به دور سفره یا میز سعی كنید روبه‌روی همسرتان قرار گیرید.

** اگرعادت به صرف غذا در آشپزخانه دارید، برای تقویت فضای آشپزخانه از رنگ‌های روشن و ملایم برای كفپوش و پرده استفاده كنید. رنگ‌های تندی چون قرمز، بنفش و سرخابی با وجود آن كه بسیار جذاب و زیبا هستند برای فرد خسته‌ای كه از محیط پرتنش كار به خانه برگشته استرس‌زا بوده و احتمال بروز دعوا و مشاجره را افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر به دنبال بهانه‌ای برای شروع درگیری هستید از این رنگ‌ها استفاده كنید.

** هنگام صرف غذا از نور ملایم استفاده كنید و سعی كنید محیط را از شلوغی و نابسامانی دور كنید.

** به ظروفی كه برای سرو غذا به كار می‌برید تنوع دهید و آنهایی كه رنگ و رو رفته، شكسته و لب پر هستند دور بیندازید.

** بعد از صرف غذا به عنوان دسر یك ظرف میوه تازه با رنگ‌های متنوع روی میز قراردهید. طراوت و تازگی میوه سمبل سلامت و نشاط خانواده است.

مردان هم بدانند‌

نارضایتی زنان از شرایط نامناسب زندگی، می‌تواند منجر به كاهش حس اعتمادبه‌نفس و افت ویژگی‌های زنانه شود؛ بنابراین شما نیز از ابراز محبت به همسرتان دریغ نكنید و همیشه از همراهی، همدلی، همكاری، صبوری و متانت او قدردانی كنید. همسرتان را شاد كنید تا از شادی او شما نیز لبریز از نشاط شوید.

ما در بخش تغذیه تبیان ، منوی کاملی از غذاهای متنوع با بررسی ارزش غذایی آنها را برای استفاده ی شما کاربران عزیز قرار داده ایم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


روزنامه جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.