تبیان، دستیار زندگی
مراسم و راهپیمایی 22 بهمن با شكوه هر چه تمام‌تر در تهران و 180 شهر ایران با شعار «انقلاب اسلامی، سرآغاز بیداری اسلامی» برگزار شد. مردم انقلابی تهران و سایر شهرستان‌های ایران با وحدت و انسجام مثال زدنی خود، حماسه‌ای دیگر‌ در سی و سومین بهار انقلاب اسلامی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از جشن 33 سالگی انقلاب


 مراسم و راهپیمایی 22 بهمن با شكوه هر چه تمام‌تر در تهران و 180 شهر ایران با شعار «انقلاب اسلامی، سرآغاز بیداری اسلامی» برگزار شد. مردم انقلابی تهران و سایر شهرستان‌های ایران با وحدت و انسجام مثال زدنی خود، حماسه‌ای دیگر‌ در سی و سومین بهار انقلاب اسلامی ایران آفریدند. راهپیمایی 22 بهمن در تهران هماهنگ با دیگر شهرها، آغاز و در نهایت با سخنرانی رئیس‌جمهور در ویژه برنامه میدان آزادی به اتمام رسید

22 بهمن

راهپیمایی 22 بهمن در تهران هماهنگ با دیگر شهرها از ساعت 9 صبح روز گذشته در مسیرهای دهگانه كه از پیش اعلام شده بود، آغاز و در نهایت با سخنرانی رئیس‌جمهور در ویژه برنامه میدان آزادی به اتمام رسید.

حضور میلیونی مردم در ساعات اولیه روز گذشته در خیابان‌های تهران به حدی بود كه بهت و حیرت رسانه‌های‌خارجی را به همراه داشت. یکی از خبرنگاران خارجی حاضر در این مراسم بعد از مشاهده حضور گسترده ملت ایران، بهت و حیرت خود از حضور مردم در خیابان‌ها را اعلام و به فارس گفت: تاکنون در هیچ جای دنیا چنین مسئله‌ای را شاهد نبوده است.

اعتراف نمایندگان رسانه‌های خارجی به دلبستگی ملت ایران به انقلاب، نظام و رهبری جمهوری اسلامی ایران در حالی است كه دولتمردانشان بی‌خبر از این اقتدار و ایستادگی در ذهن خود نقشه‌های شومی می‌كشند. آنچه راهپیمایی امسال را از سال‌های گذشته متفاوت‌تر كرده بود به جز وسعت حضور، شعارهای ملت ایران بود. امسال به مناسبت اولین سالگرد بیداری اسلامی در كشورهای‌منطقه راهپیماگرایان خواستار سقوط دیگر حاكمان دست نشانده منطقه شدند. مردم تهران با در دست داشتن پرچم مردم فلسطین و بحرین خواستار نابودی هر چه سریع‌تر رژیم صهیونیستی و نیز رژیم آل خلیفه شدند. البته برگزاری مراسم 22 بهمن چندی پس ازشهادت شهید احمدی روشن باعث شد، مردم ایران ضمن تقدیر از دستاوردهای علمی و رشادت‌های شهدای هسته‌ای كشورمان،‌انزجارشان را از دولتمردان غربی و رژیم اشغالگر قدس بیان‌كرده و یكپارچه اعلام نمایند كه تا پای جان در راه كسب انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایستاده‌اند و اجازه نخواهند داد‌توطئه‌های‌دشمنان آنان رادر‌این مسیر متوقف سازد.

22 بهمن

حاشیه‌های سی و سومین حماسه

سی و سومین جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حالی برگزار شد كه بیش از 200 خبرنگار خارجی و هزار و 500 خبرنگار و عكاس داخلی در تهران این مراسم را پوشش خبری دادند. اهتزاز پرچم‌های قرمز رنگ بحرین از جلوه‌های راهپیمایی روز گذشته تهران بود. راهپیمایان تهرانی با بر افراشتن پرچم بحرین با مردم مظلوم این کشور در مقابله با رژیم آل خلیفه ابراز همدردی کردند. تقارن  22بهمن‌امسال‌با‌ایام ولایت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت باعث شد مراسم راهپیمایی امسال كه بعد از 8 سال خارج از ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شد، با برنامه‌های ویژه و نشاط آوری همراه شود. حضور دسته جمعی نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در راهپیمایی 22 بهمن از جمله حواشی مراسم روز گذشته تهران بود. به گزارش مهر یکی از صحنه‌های جالب توجه در مراسم دیروز در تهران استقبال گسترده مردم از دریافت تصاویر مقام معظم رهبری است به طوری که با وجود توزیع تصاویر مختلفی از روزهای به یادماندنی پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 اما مردم برای دریافت تصاویر مقام معظم رهبری که توسط برخی از افراد توزیع می‌شود صف تشکیل داده‌اند.

ماكت پهپاد جاسوسی آمریكا در راهپیمایی 22 بهمن در ضلع شمال غربی میدان آزادی به نمایش درآمد. مردم انقلابی تهران روز گذشته در كنار شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس»،

ماكت پهپاد جاسوسی آمریكا در راهپیمایی 22 بهمن در ضلع شمال غربی میدان آزادی به نمایش درآمد.

«تا خون در رگ ماست خامنه‌ای رهبری ماست»،«یک قطره خون ما هدیه به رهبر ما» و... از شعارهایی با مضامین ایرانی هسته‌ای مانند «ما هسته‌‌ای شدیم آمریكا از ما عصبانی باش»، «من یك دانشمند هسته‌‌ای هستم»، «معنویت، عقلانیت، عدالت و پیشرفت در سایه ولایت» و... سر می‌دادند كه نشاندهنده ایستادگی و حمایت گسترده ملت انقلابی ایران از دانشمندان هسته‌ای مان است. همچنین بسیاری از جوانان شركت كننده در راهپیمایی كاورهایی بر تن داشتند كه بر روی‌آنها شعارهایی در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته‌ای نوشته بود. همچنین تصاویری از امام خمینی (ره)

و مقام معظم رهبری در دستان ملت خروشان ایران بود.

22 بهمن

به همراه این تصاویر گزیده‌هایی از سخنان امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و همچنین برخی شهدا دیده می‌شد. اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب مردم فلسطین بعد از سخنرانی خود در جمع میلیونی مردم تهران با سوار شدن بر بالگرد از مسیر‌های راهپیمایی و خیابانهای منتهی به میدان آزادی بازدید هوایی کرد. همچنین سرویس‌دهی رایگان مترو و اتوبوسرانی و بخش‌هایی از تاكسیرانی از شش صبح به سمت مسیرهای راهپیمایی صورت ‌گرفت.گروه‌ها و دسته‌جات مختلف مردم از جمله هنرمندان و ورزشكاران از دقایق اولیه آغاز راهپیمایی در این مراسم حضور گسترده داشته و با وجود وزش باد شدید در خیابان آزادی بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم به صورت خانوادگی و همراه با کودکان خود حضور یافته‌بودند.

همچنین همانند سالیان گذشته مراجع تقلید و حضرات آیات در راهپیمایی 22 بهمن حضور گسترده داشتند. در قم نیز مراجع تقلید و علمای شاخص قم در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن شرکت کردند.

میدان آزادی؛ میزبان جشن آزادی

مراسم رسمی گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی ساعت 10 صبح روز شنبه با تلاوت قرآن كریم و اجرای سرود رسمی كشورمان آغاز ‌شد.

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر منتخب مردم فلسطین در غزه كه در راس هیاتی سیاسی به ایران سفر كرده، به عنوان مهمان ویژه در مراسم راهپیمایی 22 بهمن حضور یافت.

نخست‌وزیر منتخب مردم فلسطین از جمله سخنرانان مراسم جشن سالگرد انقلاب اسلامی بود. او طی سخنانی تأکید کرد: اعلام و تأکید می‌کنیم که دست رد به سینه تهدیدات آمریکایی و صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌زنیم و در برابر این تهدیدات می‌ایستیم.

22 بهمن

همچنین بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور كه همه ساله سخنران اصلی این مراسم است،‌قطعنامه سراسری راهپیمایان 22 بهمن قرائت و با تكیبر الله اكبر مردم تایید شد. اسماعیل هنیه گفت: ما در برابر همه دخالت‌های بیگانگان در‌جهان عرب و جهان اسلام می‌ایستیم و همواره اعلام می‌کنیم وحدت اسلامی، وحدت اسلامی، وحدت اسلامی.

واکنشهای جالب توجه رسانه های خارجی

سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و راهپیمایی میلیونی و شکوهمند ایرانیان امروز در صدر اخبار برخی از رسانه های منطقه و جهان قرار گرفت و در عین حال بسیاری از رسانه های عربی و غربی نیز در این باره همچنان سکوت اختیار کرده اند.

خبرگزاری آلمان به عنوان نخستین رسانه ای که به این امر مهم توجه نشان داده در این باره نوشت: راهپیمایی ایرانی ها در مناطق مختلف کشور به مناسبت سی و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 آغاز شده است.

این رسانه غربی در ادامه گزارش داد که پیش بینی می شود میلیون ها ایرانی در 850 شهر به طور همزمان در راهپیمایی مشارکت داشته باشند و "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران نیز در میدان آزادی تهران سخنرانی کند.

این در حالی است که شبکه های تلویزیونی عرب زبان همچون العربیه که همواره درصدد جوسازی علیه ایران است و درباره کشورمان رویکرد غیر واقعی و توام با دروغ را سرلوحه کار خود قرار داده است امروز در برابر برگزاری راهپیمایی میلیونی ایرانیان تاکنون سکوت اختیار کرده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در این رابطه دنباله رو العربیه بود با این تفاوت که این شبکه به پوشش تصویری و خبری راهپیمایی 22 بهمن نپرداخت و تنها در خبری فوری اعلام کرد که احمدی نژاد به زودی از یک دستاورد هسته ای خبر خواهد داد.

یانگ سئوک از تلویزیون کره که از دیدن جمعیت حاضر در اطراف میدان آزادی اظهار شگفتی می کرد در پاسخ به سوال خبر نگار مهر که از وی پرسید، آیا در کشور شما هم جشن ملی بر گزار می شود گفت: "بله ما هم جشن ملی داریم اما جمعیت شرکت کننده در آن قابل مقایسه با جمعیت امروز نیست

فرانس 24 نیز از جمله شبکه های تلویزیونی بود که هیچ تصویر و خبری از سی و سومین سالروز انقلاب اسلامی ایران ارائه نکرد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز که از جمله روزنامه های عربی مهم منطقه به شمار می رود و ستونی تحت عنوان اخبار ایران را در صفحه خود می گنجاند امروز هیچ خبری از ایران را در خروجی خود قرار نداده است.

القدس العربی دیگر روزنامه مهم عربی منطقه نیز از جمله رسانه هایی است که سکوت محض را درباره حماسه حضور در پیش گرفته است.

22 بهمن

خبرگزاری رسمی کشورهای عربی همچون خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، خبرگزاری کویت  و خبرگزاری امارات (وام) تاکنون اخباری را درباره حماسه حضور ایرانیان در خروجی خود قرار نداده اند.

یونایتدپرس اینترنشنال در بخش عربی خود نوشت: امروز شنبه جشن‌های سی‌و سومن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بر نظام شاه، با مشارکت میلیون‌ها ایرانی در شهرهای متعدد بخصوص در تهران برگزار شد.

این خبرگزاری در ادامه افزود: رسانه‌های ایرانی اعلام کردند که میلیون‌ها ایرانی در شهرهای مختلف این کشور برای مشارکت در راهپیمایی به خیابان‌ها آمدند و صدها هزار نفر در میدان آزادی در تهران برای شنیدن سخنرانی محمود احمد‌ی‌نژاد گرد هم آمدند.

خبرگزاری رویترز هیچگونه پوششی از راهپیمایی گسترده مردم ایران به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مخابره نکرد و تنها به پوشش بخشی از سخنرانی "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران پرداخت.

این خبرگزاری که کوچکترین اعتراضات علیه ایران در فتنه 88 را چندین بار روی تلکس خبری خود مخابره می کرد و در قالب خبر و تحلیل و گزارش روی خروجی خود قرار می داد تا کنون هیچ خبر و یا گزارشی در خصوص تظاهرات میلیونی مردم ایران در سی و سومین سال چشن پیروزی انقلاب منتشر نکرد.

این خبرگزاری انگلیسی حتی بدون اشاره به میدان آزادی محل سخنرانی رئیس جمهور ایران و اجتماع گسترده مردم تهران در این میدان نوشت که "محمود احمدی نژاد" اعلام کرد که "به زودی دستاوردهای بسیار مهمی در زمینه هسته ای اعلام می شود.

خبرگزاری رویترز نوشت که احمدی نژاد در سخنرانی که به طور مستقیم توسط تلویزیون پخش می شد، گفت: در روزهای آینده جهان شاهد اعلام ایران در مورد دستاورهای هسته ای بسیاربزرگ و مهم خواهد بود.

خبرگزاری چینی "شینهوا" طی خبری نوشت که صدها هزار ایرانی با حمل پرچم ایران و نشان هایی در حمایت از نظام اسلامی، سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

شینهوا نوشت که تلویزیون ملی ایران مردم را در تهران پایتخت ایران و دیگر شهرها نشان می داد که مملو از جمعیت بودند و تصاویر بنیانگذار جمهوری اسلامی "آیت الله سید روح الله موسوی خمینی" و جانشین وی، "آیت الله سید علی خامنه ای" را در دست داشتند و جمعیت شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر می دادند و مردم در سرتاسر میدان آزادی و مناطق اطراف آن دیده می شوند.

خبرگزاری فرانسه طی خبری نوشت که ایرانی ها روز شنبه که برخی از آنها تابلوهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 را با راهپیمایی گسترده و سخنرانی محمود احمدی نژاد بزرگ داشتند.

22 بهمن

این خبرگزاری غربی نوشت که ده ها هزار نفر در شهرهای مختلف ایران در هوایی زمستانی به راهپیمایی پرداختند. نقطه مرکزی تظاهرات در تهران بود، جایی که احمدی نژاد برای مردمی که جمعیت آنها حدود 30 هزار نفر بودند سخنرانی کرد.

این خبرگزاری ادامه داد: در اقدامی بر خلاف سال های گذشته، "اسماعیل هنیه" نخست وزیر مردمی در غره به ایراد سخنرانی پرداخت و طی این سخنرانی تاکید کرد که حماس هرگز اسرائیل را برسمیت نمی شناسد.

جروزالم پست در گزارشی نوشت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران امروز شنبه در مراسم سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی در میدان آزادی گفت ایران به زودی از پیشرفت های بسیار مهم در زمینه هسته ای خود خبر می دهد.

جروزالم پست در ادامه به حمل پرچم ها و تصاویری از آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب از سوی تظاهرات کنندگان و شعار "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا" در سراسر ایران پرداخت.

شبکه خبری دولتی انگلیس "بی‌بی‌سی" در  خبری کوتاه در زمینه پوشش راهپیمایی 22 بهمن اعلام کرد که تلویزیون دولتی ایران در حال پخش تصاویری از حضور ده‌ها هزار نفر از حامیان دولت ایران است که در سراسر این کشور به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب در اسلامی در ایران راهپیمایی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این شبکه خبری بدون اشاره به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی سی‌و سومین سالگرد انقلاب اسلامی افزود که در این تصاویر ماکتی از هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ابعاد واقعی دیده می‌شود که در میدان آزادی تهران به نمایش درآمده است. این هواپیما در ماه دسامبر گذشته در مرز با افغانستان به دست ایران افتاد.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در پوشش خبر راهپیمایی امروز مردم ایران به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پوشش بخش های از سخنان "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران پرداخت.

هاآرتص نوشت که احمدی نژاد اعلام کرده است که کشورش به زودی دستاوردهای بسیار مهمی را در زمینه هسته ای اعلام خواهد کرد.

22 بهمن

بر اساس گزارش هاآرتص، تظاهرات کنندگان پرچم های ایران و تصاویر "آیت الله علی خامنه ای" رهبر ایران را حمل می کردند و فریاد "مرگ بر اسرائیل" و "مرگ بر آمریکا" سر می دادند.

هاآرتص در ادامه به انتشار بخش هایی از سخنان رئیس جمهور ایران پرداخت و در پایان نوشت که تنش ها میان ایران و غرب درباره فعالیت های هسته ای در هفته های اخیر افزایش یافته است و آمریکا و متحدان غربی اش تحریم های جدیدی را علیه ایران تحمیل کرده تا این کشور را مجبور به بازگشت به میز مذاکرات کنند.

AFP در گزارشی به سفر روز گذشته "اسماعیل هنیه" نخست وزیر منتخب فلسطین به تهران و حضور وی در مراسم راهپیمایی سی و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرداخت.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: اسماعیل هنیه در جمع راهپیمایان حاضر در میدان آزادی به نمایندگی از مردم مبارز فلسطین که هم اکنون در بیت المقدس و اطراف بیت المقدس مبارزه می کنند سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس، مهر،جهان، تهران امروز