تبیان، دستیار زندگی
چشم‌ها اعضای حساس و آسیب پذیری هستند. با این‌که آلودگی هوا به‌طور مستقیم به چشم آسیب نمی‌رساند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره عینک و لنز چشم


اگر هوا ابری ولی روشن است، طوری که نور چشمان‌تان را اذیت می‌کند، برای راحتی بیشتر از عینک آفتابی استفاده کنید.


عینک و لنز چشم

در هوای آلوده عینک بزنید

چشم‌ها اعضای حساس و آسیب پذیری هستند. با این‌که آلودگی هوا به‌طور مستقیم به چشم آسیب نمی‌رساند، ولی در هوای آلوده بیماری‌های سطح چشم مانند خشکی چشم، حساسیت و عفونت‌های مختلف که ممکن است در سطح پلک اتفاق بیفتند، تشدید می‌شوند و در این شرایط افراد احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند.

علاوه بر این تحریکات سطحی مثل خارش، سوزش، اشک ریزش و قرمزی چشم را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

اگر فرد دچار یکی از بیماری‌های چشمی باشد، در این شرایط علائم آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است ابتدا بیماری زمینه‌ای خود را درمان کند.

کسانی که آلودگی هوا بیشتر آن‌ها را اذیت می‌کند می‌توانند از عینک‌های محافظ مثل عینک آفتابی یا عینک بدون شماره با فریم بزرگ که چشم را در مقابل باد، خاک و چیزهای محرک دیگر محافظت می‌کند استفاده کنند

عینک آفتابی در هوای ابری

خوب است بدانید که در هوای ابری هم مقادیر زیادی از اشعه خورشید از میان ابرها عبور می‌کند و پخش نور در قسمت‌های مختلف جو، UV (اشعه ماورای بنفش) قابل توجهی را در محیط ایجاد می‌کند، ولی مسلما کمتر از زمانی است که آفتاب به‌صورت کامل در آسمان وجود دارد.

اگر هوا ابری ولی روشن است، طوری که نور چشمان‌تان را اذیت می‌کند، برای راحتی بیشتر از عینک آفتابی استفاده کنید. در این موارد، بسته به راحتی افراد میزان فتوکرومیک بودن عینک تنظیم می‌شود، مثلا در حالاتی مانند هوای ابری، عینک‌هایی که فتوکرومیک آنها خیلی بالا نیست، مناسبند، چون شیشه عینک کمتر تیره شده و دید فرد را مختل نمی‌کند.

عینک آفتابی برای برف

هنگام برف عینک آفتابی بزنید

افرادی که بدون عینک آفتابی در معرض برف یا یخ، بخصوص در نواحی قطبی یا ارتفاعات قرار می‌گیرند ، دچار علائم چشمی‌ای می‌شوند که به برف‌کوری معروف است.

درد و قرمزی چشم‌ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم‌ها، تورم پلک‌ها و کاهش بینایی را از علائم برف کوری است.

اگر فردی حتی به مدت 20 دقیقه بدون عینک آفتابی در ارتفاعات و در محیطی که برف تازه باریده قرار بگیرد ممکن است به این عارضه دچار شود.

علت برف‌کوری، انعکاس اشعه ماورای بنفش از سطح برف و یخ است.

برف تازه تا 80 درصد اشعه ماورای بنفش را منعکس می‌کند و علائم آن حدود 6 تا 12 ساعت بعد بروز می‌کند.

برای پیشگیری از عارضه «برف‌کوری»، متخصصان استفاده از عینک آفتابی را توصیه می کنند.

کاهش بینایی ناشی از برف‌کوری اغلب موقتی است و به ندرت به کوری دائمی منجر می‌شود و علائم چشمی آن حدود 18 تا 24 ساعت بعد بهبود می‌یابند.

عینک‌ها باید 5 تا 10 درصد نور مرئی را عبور دهند و تقریبا تمام امواج ماوراء بنفش را جذب و دارای عدسی بزرگ باشند.

خروج لنزهای تماسی از چشم ، امتناع از مالش چشم‌ها، قرار گرفتن بیمار در اتاق تاریک، کمپرس سرد چشم‌ها و استفاده از مسکن جهت کاهش درد و عینک آفتابی را از راه‌های درمان برف کوری هستند.

به یاد داشته باشید که لنزتان را برای مدت طولانی در چشم نگذارید
دنیا را رنگی ببینید

اگر به شیشه‌های رنگی علاقه دارید می‌توانید بر حسب شماره چشم‌تان، عینک مورد نظر با فریم مخصوص آن را سفارش دهید که پوشش UV هم داشته باشد. در مورد عینک‌ها حتی می‌توان از شیشه‌های شفاف بدون این‌که خیلی تیره باشند نیز استفاده کرد و این در حالی است که این نوع عینک نیز اشعه UV را به‌خود جذب می‌کند.

کسانی که می‌خواهند عینک طبی و آفتابی را در کنار هم داشته باشند می‌توان با طراحی‌های جدید شیشه، عینک آفتابی‌شان را به عینک طبی خود نسب کنند. این‌که تیرگی شیشه چقدر باشد، به نوع استفاده شما از عینک بستگی دارد.

هرگز با لنز نخوابید

گذاشتن لنز در چشم

لنز

ها باید قبل از استفاده حداقل برای 24 ساعت ضد‌عفونی شوند که می‌توان از مواد ضد‌عفونی‌کننده مخصوص که در انواع لنزها متفاوت است استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که لنزتان را برای مدت طولانی در چشم نگذارید. حتی در مورد لنزهای جدیدی که می‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کرد نیز این نکته را رعایت کنید و شب‌ها لنز را از چشم‌تان بیرون آورید تا احتمال عفونت کاهش پیدا کند.

کسی که به‌طور مرتب از لنز استفاده می‌کند، باید هر سه تا شش ماه توسط پزشک متخصص معاینه شود تا احیانا در سطح قرنیه چشمانش مشکلی ایجاد نشود.

بسته به نوع و ساخت لنز، طول مدت استفاده از آن‌ها نیز متفاوت است. ما لنزهایی داریم که یک‌بار مصرف، هفتگی و چند ماهه هستند، بنابراین با توجه به هدف استفاده، عمر آن‌ها نیز فرق می‌کند، اما به‌طور کلی در مورد لنزهای نرم، حدود یک‌سال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

برترین ها - دکتر سید محمد میرآفتاب، متخصص چشم و فوق‌تخصص قرنیه

ایسنا - دکتر محمدکریم اسماعیلی، متخصص و جراح چشم و فوق‌تخصص پیوند قرنیه

مطالب مرتبط:

فیلم مربوط به لنزهای تماسی چشم

فیلم مربوط به لنزهای رنگی

کودکان هم باید از عینک آفتابی استفاده کنند

استفاده از عینک آفتابی در صبح و عصر ضروری است

عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی

انواع عینک های آفتابی

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

برخی از عینک‌های آفتابی مضرند

معایب و مزایای لنز چشم

هشدارهای لنزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.