تبیان، دستیار زندگی
سوپ‌هایی که حاوی انواع گروه‌های غذایی مانند گوشت‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌جات، حبوبات و غلاتی مانند جو هستند، به مراتب کامل‌تر و مغذی‌تر از سوپ پای مرغ هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپ پای مرغ، برای سرماخوردگی یا نرمی استخوان؟


سوپ‌هایی که حاوی انواع گروه‌های غذایی مانند گوشت‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌جات، حبوبات و غلاتی مانند جو هستند، به مراتب کامل‌تر و مغذی‌تر از سوپ پای مرغ هستند.


سوپ

سوپ پای مرغ، برای سرماخوردگی خوب است؟

کسی که سرما می‌خورد، معمولاً به دلیل ضعف، تب خفیف، ضعیف شدن سیستم ایمنی و بی‌اشتهایی، تمایلی به غذا خوردن ندارد و نمی‌تواند خوب غذا بخورد، بنابراین ممکن است سرماخوردگی باعث بروز اختلال در تغذیه شود. به همین دلیل بهتر است هنگام سرماخوردگی، غذاهایی که حالت مایع و نیمه جامد دارد و نرم، گرم و مغذی هستند، مصرف شود تا ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز به مقدار کافی به بدن برسد.

در این شرایط انواع سوپ‌های گرم و مایع می‌توانند مفید باشند اما اصرار بر خوردن سوپ پای مرغ به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

انواع سوپ‌هایی که از ترکیب‌های مختلف خوراکی و انواع گروه‌های غذایی مانند گروه گوشت‌ها، حبوبات، سبزی‌های تازه و صیفی‌جات، غلات و حتی آب‌میوه‌های مناسب مانند آب لیموی تازه یا آب نارنج تازه که هنگام مصرف به سوپ اضافه می‌شود، مناسب هستند و می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

عصاره پای مرغ، همراه با کمی پیاز پخته شود تا کلسیم آن به بیشترین مقدار برسد

برخی خوراکی‌ها مانند بخش‌های غضروفی گوشت که ترکیب‌های ژلاتینی دارند، حاوی کلسیم هستند و می‌توانند مقداری از نیاز به این ماده معدنی را تأمین کنند، از این نظر پای مرغ می‌تواند منبع خوب کلسیم باشد اما موضوع این است که سرماخوردگی روی دریافت کلسیم تأثیری ندارد و نیاز فردی که سرماخورده، به کلسیم، تفاوتی با افراد دیگر ندارد که بخواهیم توصیه کنیم سوپ ژلاتینی یا سوپ پای مرغ بخورد.

پای مرغ

به طور کلی پای مرغ نمی‌تواند خوراک مناسبی باشد زیرا تمیز کردن آن آسان نیست و در بافت‌های آن چربی‌های اشباع وجود دارد.

پای مرغ برای هیچ گروه سنی به عنوان یک انتخاب خوب توصیه نمی‌شود و همان‌طور که گفتم، سوپ‌هایی که حاوی انواع گروه‌های غذایی مانند گوشت‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌جات، حبوبات و غلاتی مانند جو هستند، به مراتب کامل‌تر و مغذی‌تر از سوپ پای مرغ هستند.

سوپ پای مرغ، بهترین دارو برای نرمی استخوان کودکان

یک متخصص تغذیه معتقد است مصرف سوپ پای مرغ بهترین دارو و منبع کلسیم و ویتامین D برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان (راشیتیسم) است.

دکتر سپهر فؤادی، متخصص تغذیه ضمن اشاره به این مطلب، اظهار کرد: مادران می‌توانند در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک، از سوپ پای مرغ نیز برای بهبودی سریع‌تر فرزندانشان استفاده کنند. حتی در بزرگسالان مبتلا به این بیماری نیز، مصرف عصاره پای مرغ بسیار سودمندست.

برخی خوراکی‌ها مانند بخش‌های غضروفی گوشت که ترکیب‌های ژلاتینی دارند، حاوی کلسیم هستند و می‌توانند مقداری از نیاز به این ماده معدنی را تأمین کنند،

از این نظر پای مرغ می‌تواند منبع خوب کلسیم باشد

دکتر فؤادی تنها مورد منع مصرف این غذا را در افراد با چربی خون بالا ذکر کرد و افزود: عصاره پای مرغ، مملو از ویتامین D، ویتامین A، کلسیم، فسفر و اسیدهای چرب است. به همین جهت افرادی که از داروهای پایین آورنده چربی خون مثل استاتین استفاده نمی‌کنند نباید این غذا را مصرف کنند.

این متخصص تغذیه در انتها پیشنهاد کرد عصاره پای مرغ، همراه با کمی پیاز پخته شود تا کلسیم آن به بیشترین مقدار برسد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

ایسنا - دکتر سپهر فؤادی، متخصص تغذیه

مطالب مرتبط:

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

ضدسرفه‌های خانگی

بخور نخورهای سرماخوردگی

7 غذای مفید در سرماخوردگی و آنفلوآنزا

تغذیه سالم؛ سپر دفاعی در برابر سرماخوردگی!

خوب بخورید تا سرما نخورید!

تغذیه در مبتلایان به آسم و آلرژی

رژیم غذایی در آنفلوآنزا

تغذیه در بیماران مبتلا به ذات‌الریه

چه بخوریم تا سرما نخوریم

غذاهای مفید برای بیماری COPD

سوپ مرغ، داروی سرماخوردگی

تغذیه در سرماخوردگی چگونه باشد؟

توصیه‌های تغذیه‌ای در آسم

رژیم غذایی ضد سرماخوردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.