تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب قصد داریم به معرفی سایت جشنواره ی فارابی بپردازیم .در ابتدا بهتر است این جشنواره ورویداد های آن را به طور مختصر معرفی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سایت جشنواره بین المللی فارابی


در این مطلب قصد داریم به معرفی سایت جشنواره ی فارابی بپردازیم .در ابتدا بهتر است این جشنواره ورویداد های آن را به طور مختصر معرفی کنیم.

معرفی سایت جشنواره بین المللی فارابی

این جشنواره ویژه ی تحقیقات علوم اسلامی وانسانی است  و توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به صورت سالانه برگزار می‌گردد. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد. برای این منظور تجارب ارزنده جشنواره‌های بین‌المللی کشور و دیدگاهها و پیشنهادهای ارایه شده از سوی فرهنگستان‌ها‌ و مؤسسات پژوهشی و علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و در طراحی جشنواره به کار گرفته شد. افزون بر آن، کلیه نهادهای علمی- پژوهشی حوزوی و دانشگاهی به صورت موثر جهت مشارکت در سیاستگذاری جشنواره فراخوانده شده‌اند؛ که در مجموع، تلاشی فراگیر و اقدامی جمعــی را برای شناسایی و تقدیر از برگزیدگان علوم انسانی و اسلامی، شکل می‌دهـد.

جشنواره بنا به تعریف در دو سطح «جوان (زیر 35 سال)» و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده می‌پردازد، و از حیث قلمرو جغرافیایی دو حوزه داخل و خارج را پوشش می‌دهد. در حوزه داخل کشور، کلیه آثار تولید شده توسط ایرانیان، فارغ از محل کنونی سکونت و اشتغال، مدنظر است و در حوزه خارج، تولید آثار پژوهشی توسط کسانی که دارای تابعیت ایرانی نیستند،‌دنبال می‌شود.

موضوع جشنواره فارابی

موضوع جشنواره، تحقیقات حوزة علوم انسانی و اسلامی است. آثاری در جشنواره پذیرش، ثبت، بررسی، ارزیابی و معرفی می شوند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند و قالب ارائه آنها می تواند متفاوت باشد.

در کنار حوزه «آثار پژوهشی»، حوزه‌های دیگری که متناسب با شرایط، امکان فعال‌سازی آنها و ارائه جوائز به برگزید‌گان وجود دارد،‌ عبارتند از:

- تصحیح انتقادی آثار ماندگار تاریخی، ادبی، فلسفی و...

- نظریه‌پردازی و نقادی (با معرفی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی*)

- ترجمه یا مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- پیشکسوت علوم انسانی

- شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی

- مفاخر پژوه برجسته

- مدیر پژوهشی برتر

- مراکز تحقیقاتی فعال و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- فصلنامه‌ علمی پژوهشی برتر

اهداف جشنواره فارابی

معرفی سایت جشنواره بین المللی فارابی

هدف كلی جشنواره بین‌المللی فارابی را می‌توان تمهید و تقویت زمینه‌های مساعد، توجه بلیغ به ضرورت تولید دانش درخور نیازهای بومی جامعه پیشرو اسلامی و ایجاد ظرفیت‌های انگیزشی و حمایتی اقبال به پژوهش و نوآوری در این باره دانست. در همنوایی با این هدف فرجامین دو دسته از اهداف ‌انضمامی و طولی آن نیز قابل‌ اشاره‌ای گذرایند:

اهداف كلان و دراز‌مدت

• بسترسازی تولید دانش بومی اسلامی و ایرانی؛

• ایجاد نگرش مثبت به علوم انسانی در كشور و هدایت و ایجاد انگیزه در استعدادهای جوان به این حوزه؛

• آشناسازی و عمق‌بخشی نگاه به نقش علوم انسانی در حوزه تولید علم و تمدن‌سازی در جامعه ایران و جهان اسلام؛

• تقویت و توسعه ایده و برنامة بومی‌سازی علوم انسانی ـ اسلامی در ایران و جهان اسلام؛

• بازنمایی توان علمی ایران و جامعه اسلامی در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی؛

• كمك به تبیین اهمیت، كاركرد و نقش مؤثر علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ملی و بین‌المللی.

جشنواره فارابی ویژه ی تحقیقات علوم اسلامی وانسانی است  و توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به صورت سالانه برگزار می‌گردد. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد

اهداف كاربردی

• تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی؛

• كمك به كاربردی شدن علوم انسانی از طریق شناسایی مهم‌ترین مسائل در گستره جامعه ایران و جهان اسلام؛

• شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی جهت بهره‌مندی از توان ایشان در فرایند توسعه مرزهای دانش.

سایت این جشنواره با آدرس www.farabiaward.ir به ارائه ی  معرفی ،ساختار،آثارواشخاص برگزیده،فراخوان واخبار مربوط به این جشنواره می پردازد.از ویژگی های ساختاری این جشنواره می توان به بین‌المللی بودن،شفافیت فرایندها،عدالت در داوری وجامعیت اشاره کرد.برای یافتن اطلاعات بیشتر در زمینه ی این جشنواره می توانید به سایت آن مراجعه کنید.

در این قسمت فراخوان آثار پژوهشی ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی را از قول رئیس پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان می کنیم:

معرفی سایت جشنواره بین المللی فارابی

رئیس پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از آغاز فراخوان آثار پژوهشی ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی خبر داد. دكتر محمدرضا حاتمی كه ریاست دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی را نیز به عهده دارد با اعلام این خبر گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ارتقای جایگاه علوم انسانی و اسلامی و ترغیب و تشویق پژوهشگران این حوزه به انجام تحقیقات بنیادی و كاربردی اصیل منطبق با ملاك های علمی و دانش بومی و همچنین شناسایی، معرفی و تقدیر ازمحققان و دانشمندان برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی، ششمین دوره جشنواره بین المللی فارابی را با مشاركت سازمان ها و موسسات علمی داخلی و بین المللی برگزار می كند.

وی افزود: جشنواره فارابی با داشتن دوازده گروه علمی، دارای دو بخش داخلی و خارجی است كه در بخش داخلی آثار پژوهشگران در دو سطح بزرگسال و جوان (زیر 35 سال) مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش خارجی نیز كه مخصوص پژوهشگران غیر ایرانی است، آثار مربوط به حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی پذیرفته می شود.

حاتمی اظهار داشت: موضوع اصلی جشنواره بین المللی فارابی، شناسایی و معرفی آثار پژوهشی برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی است كه ممكن است به صورت منتشر شده، منتشر نشده، پایان نامه، كتاب یا در هر قالب دیگری به دبیرخانه ارسال شود.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی خاطر نشان كرد: در بخش جنبی جشنواره، هر ساله مركز پژوهشی برتر، مدیر پژوهشی برتر، نشریه علمی پژوهشی برتر، انجمن علمی برتر، مترجم برجسته در حوزه عربی و لاتین، مصحح برتر، پیشكسوت علوم انسانی ایران، مفاخر پژوه برجسته، نظریه پرداز برجسته، صاحبان آثار یا خدمات علمی برجسته و اساتید پیشرو(مرحوم)، معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند.

معرفی سایت جشنواره بین المللی فارابی

وی زمینه سازی و ایجاد فرصت برای ارتقاء، تقویت و توسعه علوم انسانی، كمك به تبیین اهمیت، كاركرد و نقش علوم انسانی در فرآیندهای برنامه ریزی و سیاست گذاری و همچنین آشناسازی و عمق بخشی آگاهی جامعه ایران نسبت به نقش علوم انسانی در حوزه تولید علم، فرهنگ و تمدن سازی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره بین المللی فارابی برشمرد و ادامه داد: علاوه بر این جشنواره فارابی معرفی توان علمی ایران و جهان اسلام در حوزه علوم انسانی، شناسایی و معرفی آثار، دیدگاه ها و استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی، تشویق اندیشمندان به منظور خلق دانش بومی در حوزه علوم انسانی در ایران و جهان اسلام، تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به انجام پژوهش های بومی عمیق، بنیادی و كاربردی در حوزه علوم انسانی و كمك به بازاندیشی و بازخوانی میراث فكری و علمی ایران و جهان اسلام در حوزه علوم انسانی را دنبال می كند.

حاتمی ادامه داد: جشنواره بین المللی فارابی دارای دوازده گروه علمی است كه تمام حوزه های علوم انسانی و اسلامی را پوشش می دهد.

وی در تشریح پیكره شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی نیز بیان كرد: شورای علمی جشنواره فارابی متشكل از 7 یا 9 نفر از اساتید و محققان برجسته حوزه مربوط است كه زیر نظر رئیس گروه طی چهار مرحله ارزیابی علمی، به داوری آثار اقدام می كنند.

رئیس پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی همچنین گروه های علمی جشنواره را به شرح زیر نام برد:

1. تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی

2.حقوق

3.زبان و ادبیات

4.علوم اجتماعی و علوم ارتباطات

5.علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری

7.علوم سیاسی، روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای

8.فقه، اصول،‌علوم قرآن و حدیث

9.فلسفه، كلام، اخلاق، ادیان و عرفان

10.فناوری اطلاعات، اطلاع رسانی و كتابداری

11.مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)

12. مطالعات هنر و زیبایی شناسی

به گفته دكتر حاتمی علاقه مندان به شركت در جشنواره می توانند تا تاریخ 25 اسفند سال جاری با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.farabiaward.ir  نسبت به دریافت و تكمیل كاربرگ های مربوط اقدام و اثر خود را به همراه سایر مدارك به صورت پستی به نشانی دبیرخانه ارسال كنند.

مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:  Farabiaward