تبیان، دستیار زندگی
به بهانه یوم الله 22 بهمن باختصار وضعیت صنعت ایران بعد از انقلاب را بررسی می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنعت ایران بعد از انقلاب


به بهانه یوم الله 22 بهمن باختصار وضعیت صنعت ایران بعد از انقلاب را بررسی می کنیم. صنعتی که از مونتاژ به وضعیت کنونی رسیده است....

ایران

مهرداد صباغی معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تشریح پیشرفت‌های تکنولوژیکی در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد معدود کارخانه‌های موجود در کشور کاملاً به واردات وابستگی داشتند و مونتاژ خودرو و لوازم خانگی مهمترین تولیدی بود که در داخل صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان  فقط کارخانه های تولید خودرو  آن هم در حد مونتاژ و از طریق واردات قطعات و تنها یک یا دو کارخانه در زمینه مونتاژ لوازم خانگی با تکنولوژی قدیمی فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در تکنولوژی بیواتانول نسل دوم به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم، افزود: این تکنولوژی در سال 2007 در جهان به مرحله تولید رسید و در آن سال خطوط بیواتانول سلولزی در یک کارخانه در دانمارک افتتاح شد که ما نیز به این نسل از تکنولوژی دسترسی داریم.

صباغی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا برای دستیابی به نسل سوم بیواتانول بحث می‌شود که ما نیز در این مورد در حال تحقیق هستیم.

وی همچنین با اشاره به افتتاح فاز اول واحد تولید GTL با ظرفیت 70 هزار تن در قطر توسط شرکت شل، گفت: این تکنولوژی مختص شرکت‌های شل و ساسول بود که ما نیز به آن دست یافته‌ایم.

پیش از انقلاب فقط کارخانه های تولید خودرو  آن هم در حد مونتاژ و از طریق واردات قطعات و تنها یک یا دو کارخانه در زمینه مونتاژ لوازم خانگی با تکنولوژی قدیمی فعال بودند.

به گفته وی در حال حاضر محققان ایرانی همپای محققین جهان در زمینه برخی تکنولوژی‌های نو در حال تحقیق هستند و در این راستا تبدیل کار تحقیقاتی به تولید و عملی شدن آن نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش تولید واکسن‌های ضد سرطان و پیشرفت در زمینه ساخت سلول‌های بنیادی را از دیگر اتفاقات صورت گرفته در تولید تکنولوژی در کشور عنوان کرد.

مهرداد صباغی

وی افزود: در حال حاضر در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر، صنایع نفت و گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک و میکروالکترونیک و همچنین بیوتکنولوژی و مواد پیشرفته به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم.

صباغی در مورد برنامه‌ریزی انجام شده برای توسعه صنایع پیشرفته در کشور نیز اظهار داشت: برنامه‌هایی برای توسعه صنایع نفت و گاز و انرژی های تجدیدپذیر، تولید GTL، تولید کاتالیست ها، بیواتانول و همچنین توربین های بادی، انرژی خورشیدی و میکروتوربین ها پیش بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک و میکروالکترونیک، توسعه FTTX ، پروژه مهم پلی سیلیکان، سلول های خورشیدی، شبکه و امنیت اطلاعات نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

به گفته وی در بخش مواد پیشرفته و بیوتکنولوژی نیز توسعه مجتمع تولید سلول های بنیادی با موسسه رویان و داروهای ضدسرطان و بیوایمپلنت ها در دست اجرا است و در حال حاضر ایجاد 7 مرکز تولید بیوایمپلنت با همکاری بخش خصوصی و شرکت دانش بنیان در دستور کار قرار دارد.

در حال حاضر محققان ایرانی همپای محققین جهان در زمینه برخی تکنولوژی‌های نو در حال تحقیق هستند و در این راستا تبدیل کار تحقیقاتی به تولید و عملی شدن آن نیز در دستور کار قرار دارد

معاون صنایع پیشرفته ایدرو تصریح کرد: احداث یکی از این  مراکز در شیراز آغاز شده و احداث مرکز دوم نیز به زودی در تبریز آغاز می شود و علاوه بر این، مراکز بعدی نیز به تدریج در شهرهای بزرگ به بهره برداری خواهند رسید.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرگزاری فارس