تبیان، دستیار زندگی
دیده بانی یکی از سخت ترین و حساس ترین پست ها در جنگ است. تنهایی غالب دیده بان در محیطی بسته و بلند باعث می شود که استرس این کار دو چندان باشد. ساخت فیلم جنگی با محور دیده بانی نیز به دلیل محیط بسته که از سویی فیلمبرداری را دچار مشکل می کند و از طرفی ممکن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیده بانی برای  وطن

مروری بر فیلم"ملکه"،


دیده بانی یکی از سخت ترین و حساس ترین پست ها در جنگ است. تنهایی غالب دیده بان در محیطی بسته و بلند باعث می شود که استرس این کار دو چندان باشد. ساخت فیلم جنگی با محور دیده بانی نیز به دلیل محیط بسته که از سویی فیلمبرداری را دچار مشکل می کند و از طرفی ممکن است باعث خستگی تماشاگر شود این دشواری مضاعف را دارد. این است که وقتی به تماشای فیلم "ملکه" می نشینیم از این که لحظه ای احساس خستگی نمی کنیم دچار شگفتی می شویم.


ملکه،

باشه آهنگر فیلمساز متفاوت دفاع مقدس است و این را اگرچه در فیلم قبلی ثابت کرده است با ارائه این فیلم ثابت می کند که همیشه در هر ژانری موضوع تازه و بکر برای ارائه وجود دارد هرچند در آن ژانر فیلم های متفاوت و خوب زیادی ساخته شده باشد.

بازی های یکدست و خوب بازیگران به ویژه حمید آذرنگ بیننده را چنان جذب می کند که قادر به ترک سالن سینما نیست. فراز و فرود خوب فیلمنامه و به ویژه سکانس غافلگیر کننده قبل از پایانی که غیر منتظره ترین بخش فیلم است به پایانی کاملا مناسب ختم می شود و دو اسکلت باقی مانده در برج کافی است که پیام فیلم به طور کامل منتقل شود به ویژه این که ویژگی ملکه زنبور عسل که در کندو ماندن برای بقا است و در سکانس اول طرح می شود به خوبی در چرخه ای مناسب به سکانس پایانی ملحق و دایره داستانی را کامل می کند.

جلوه های ویژه خوب فیلم در کنار نماهایی که از دوربین های دیده بانی ارائه می شود در کاهش کندی ضربآهنگ فیلم کمک زیادی می کند و در تمام طول فیلم که از قضا از حد استاندارد نیز فراتر می رود لحظه ای تماشاگر احساس کسالت نمی کند.

شخصیت پردازی های فیلم نیز فوق العاده است و تماشاگر به اندازه کافی درباره هر شخصیت اطلاعات لازم را به طور تدریجی پیدا می کند. قوی ترین کاراکتر فیلم سرگرد عراقی مجنون است که با زیرکی کارگردان، فقط از طریق دوربین دیده بانی نمایش داده می شود و در یک سکانس نفسگیر دست به خودکشی می زند.

باشه آهنگر فیلمساز متفاوت دفاع مقدس است و این را اگرچه در فیلم قبلی ثابت کرده است با ارائه این فیلم ثابت می کند که همیشه در هر ژانری موضوع تازه و بکر برای ارائه وجود دارد هرچند در آن ژانر فیلم های متفاوت و خوب زیادی ساخته شده باشد.

فیلمبرداری فیلم نیز تاثیر زیادی در قوت آن دارد. انتخاب زاویه دیدهای مناسب و ثابت و متحرک بودن دوربین بنا به موقعیت داستان و با توجه به سکون یا تحرک داشتن صحنه "ملکه" را جذابیت تصویری خوبی بخشیده است که البته تدوین خوب فیلم را نیز نباید از نظر دور داشت.

بی تردید "ملکه" بهترین فیلم باشه آهنگر در طول کارنامه فیلمسازی اش است و توجه به جمیع موارد مورد ذکر این ادعا را ثابت می کند.

موسیقی مناسب، لوکیشن های دیدنی و سینمایی، طراحی صحنه عالی و کاراکترهای خاکستری دوست داشتنی از موارد دیگر فیلم هستند که بی توجهی به آنها بی انصافی است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران / عباس کریمی