تبیان، دستیار زندگی
باید برای پاک کردن هر نوع لکه ای سرعت عمل داشته باشید و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در هنگام استفاده از لکه بر، چه از نوع شیمیایی و چه از نوع دست ساز و خانگی، از قسمت پشت لکه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لکه‌هایی که برای همیشه پاک می شوند!


باید برای پاک کردن هر نوع لکه ای سرعت عمل داشته باشید و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در هنگام استفاده از لکه بر، چه از نوع شیمیایی و چه از نوع دست ساز و خانگی، از قسمت پشت لکه...

لکه‌هایی که برای همیشه پاک می شوند!

امروزه انواع مختلفی لکه بر شیمیایی در بازار موجود است که بکار بردن آنها نه تنها بی تاثیر نبوده بلکه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امکاناتی برای شستشو، از اهمیت زیادی برخوردار است. قبل از هر اقدامی فراموش نکنید که باید برای پاک کردن هر نوع لکه ای سرعت عمل داشته باشید و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در هنگام استفاده از لکه بر، چه از نوع شیمیایی و چه از نوع دست ساز و خانگی، از قسمت پشت لکه باید اقدام نمایید. بدین ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری به عمل می آورید.

در ادامه این یادداشت، توجه شما را به چند سوال و پاسخ در این باب معطوف می داریم، امید است مفید واقع شود.

سوال : لكه اتو یی را كه روی فرش روشن و کرم رنگ افتاده باشد را چطور می توان از بین برد؟

لكه چایی كه روی فرش رنگ روشن ریخته و همان لحظه پاك نكرده و الان هم خشك شده است چگونه میتوان از بین برد؟

پاسخ : برای از بین بردن لکه اتو بر روی فرش یا لباس (لکه ای که بر اثر گرمای زیاد اتو زرده شده باشد) می توانید یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید. به محض ریخته شدن چای بر روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید. اگر امكان شست و شوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمك بر روی سطح لكه بریزید و مدتی صبر كنید تا نمك آن را به خود جذب كند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست و شو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

راهكار دیگر این است كه سطح لكه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یك قطعه صابون بر روی سطح لكه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس كنید و بشویید.

بعضی از خانمهای نیز در این موقع بلافاصله ماست را بر روی محل ریخته شدن چایی ریخته و بلافاصله آن را با یک دستمال تمیز پاک می کنند.

سوال : لباسی که رنگیست و رویش روغن مایع ریخته هر چقدر با پودر لباسشویی شستم لکه برطرف نشد چطور پاکش کنم؟

پاسخ : برای از بین بردن لکه روغن مایع از روی لباس باید هرچه زودتر آن را با همان پودر لباسشویی می شستید ولی چون لکه کمی روی لباس مانده کمی جوش شیرین را با کمی سرکه مخلوط کرده و روی لباس قسمت لکه دار آن بریزید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد آن را با پودر لباسشویی بشوئید.

سوال : چگونه میتوان زنگ آهن را از روی لباس پاک کرد؟

پاسخ : به این ترتیب که یك لیمو ترش را دو نیمه كرده و یك نیمه آن را آغشته به نمك كرده ، بر روی لكه بمالید. پس از پاك شدن لكه، لباس را با آب بشویید.

سوال : لطفا من را در مورد نحوه پاک کردن خطوط کاربن از روی نایلون و رو میزی راهنمایی کنید.

پاسخ : برای محو کردن این نوع لکه ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کرده روی لکه بمالید .

در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیمو ی خالص آن را بر طرف نمائید.

برای برطرف کردن لکه روی نایلون نیز می توانید از ابر همراه با پودر شستشو استفاده کنید.

اگر شربت روی فرش شما ریخت ابتدا با قاشق شربت ها را جمع كنید ، سپس یك اسفنج را خیس كرده و به محل موردنظر بكشید . این كار را می توانید چند بار تكرار كنید

سوال : اگر ممکن است طرز برطرف کردن لکه چسب مایع (برای مثال چسب رازی) را از روی موکت توضیح دهید

پاسخ : برای از بین بردن لکه چسب، پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید، بطوریکه کاملا آن را اشباع کند، بزودی چسب سفتی خود را از دست داده جدا خواهد شد.

سوال: برای پاک کردن لکه از روی پارچه مبل بارنگ روشن چه کنیم تا بعد از پاک کردن پارچه مبل شوره نزند ؟ ( از شامپوی مخصوص لکه بری فرش ومبل استفاده کرده ام اما نتیجه نگرفتم.)

پاسخ  : در مورد لکه روی مبل نیز شما دقیقاً نگفته اید که چه نوع لکه ایی است.

مثلاً برای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید. یا مثلاً برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار زرد شده است حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید . در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید. چنانچه این لکه پارچه های کرکدار بود ابتدا با کمی شیر خوب لکه را خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک نمائید و در آخر با آب و صابون لکه های حاصل از شیر را بشویید.

لکه‌هایی که برای همیشه پاک می شوند!

اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید . البته می توانیداز آب ژاول هم استفاده کنید.

بهترین چاره برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را ( به نسبت بزرگی و کوچکی لکه ) در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتا" غلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته ها ، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

لکه میوه: اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، کافی است با آب و صابون آن را بشویید . اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه 20% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.

برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید . اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

لكه شربت روی فرش : اگر شربت روی فرش شما ریخت ابتدا با قاشق شربت ها را جمع كنید ، سپس یك اسفنج را خیس كرده و به محل موردنظر بكشید . این كار را می توانید چند بار تكرار كنید . اگر دیدید كه با این كار شربت كاملاً از بین نرفت ، محلولی از الكل و سركه به نسبت مساوی تهیه و سپس با اسفنج مرطوب دوباره جای لكه را پاك كنید .

لكه میوه یا آب میوه روی فرش: برای از بین بردن لكه میوه یا آب میوه به این روش عمل كنید كه ابتدا میوه یا آب میوه را با قاشق جمع كنید . سپس اسفنج را در آب سرد فرو برده به محل لكه بكشید ، پس از آن با شامپو فرش آن قسمت را تمیز كنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:سایت ایران کالا/ سایت زنان/ابتکار نیوز

مطالب مرتبط :

خانه‌ای با بوی خوش

خانه‌هایی‌ كه همیشه ‌تمیزند

استفاده ی صحیح از آبمیوه گیری

یه خونه ی گرم برای یه فصل سرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.