تبیان، دستیار زندگی
اگر شما از جمله پژوهشگرانی هستید که به انجام پروژه هایی نظیر آب گرمکن خورشیدی، بررسی میزان مصرف انرژی در کشورهای مختلف، روبات آفتابگردان و ساخت اجاق خورشیدی علاقمندید. اگر تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی های نو و انرژی خورشیدی برایتان جذاب است، برای کسب ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروگاه خورشیدی طالقان

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

نیروگاه خورشیدی طالقان

اگر شما از جمله پژوهش گرانی هستید که به انجام پروژه هایی نظیر آب گرمکن خورشیدی، بررسی میزان مصرف انرژی در کشورهای مختلف، روبات آفتابگردان و ساخت اجاق خورشیدی علاقمندید. اگر تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی های نو و انرژی خورشیدی برایتان جذاب است، برای کسب اطلاعات مفید در این زمینه از نیروگاه خورشیدی طالقان بازدید نمایید.

انرژی خورشیدی عظیم ترین منبع انرژی در جهان است. این انرژی پاک، ارزان و بی پایان بوده و در بیشتر مناطق کره زمین قابل استحصال می باشد.

محدودیت منابع فسیلی و پیامدهای حاصل از تغییرات زیست محیطی و آب و هوای جهانی، فرصت های مناسبی را برای رقابت انرژی خورشیدی با انرژی های فسیلی خصوصاً در کشورهایی با پتانسیل بالای تابش ایجاد نموده است.

نیروگاه خورشیدی طالقان

در ابتدای جاده طالقان بعد از عبور از شهرک زیاران و روستای خوزنان در کیلومتر 11 مجموعه تأسیسات نو پدیدی موسوم به نیروگاه طالقان در ابتدای جاده ورودی روستای زیبای آقچری دیده می‏شود.

نیروگاه خورشیدی طالقان به ظرفیت 30 کیلووات اولین و بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی فتو ولتاییک تزریق به شبکه در ایران می باشد. این نیروگاه توسط شرکت مهندسی کاراندیشان، پیمان کار سازمان انرژی های نو ایران (سانا) وابسته به وزارت نیرو (معاونت انرژی) اجرا و به بهره برداری رسیده است .

نیروگاه خورشیدی طالقان

عملیات ساخت این نیروگاه از سال 1375 آغاز شد و در سال 1384 به پایان رسید و در حال حاضر در مرحله برداشت اطلاعات می‌باشد.

سیستم انرژی خورشیدی سایت طالقان متشکل از سلول‌های فتوولتائیک به ظرفیت 10 کیلووات، دستگاه الکترولیز آب به ظرفیت 5 کیلووات و ظرفیت اسمی تولید 1 نرمال مترمکعب در ساعت هیدروژن، سیستم پیل سوختی به ظرفیت 2/1 کیلووات از نوع پلیمری، کمپرسور هیدروژن، مخزن هیدروژن 1 متر مکعبی، باتریخانه و مبدل‌های DC/AC می‌باشد.

نیروگاه خورشیدی طالقان

در روز وقتی که نور خورشید به سلول‌های فتو ولتاییک می‌تابد، طی پدیده فتو ولتاییک انرژی نورانی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و سلول های فتو ولتاییک برق مورد نیاز دستگاه الکترولیز آب را تأمین می‌نماید. هیدروژن تولید شده از دستگاه الکترولیز آب با عبور از دستگاه کمپرسور هیدروژن فشرده شده و در یک مخزن یک متر مکعبی تا فشار bar 10 ذخیره می‌شود تا در مواقع نیاز، ساعات پیک مصرف، شب و روزهای ابری در مصرف کننده (پیل سوختی) مورد استفاده قرار گیرد.

نیروگاه خورشیدی طالقان

در حال حاضر تولید متوسط روزانه این مجموعه براساس ماه های مختلف سال در حدود یک صد کیلو وات می باشد و مشتمل بر تعداد 684 عدد پانل خورشیدی 45 واتی ساخت شرکت فیبـر نوری ایــران، 12 عدد اینورتر 2500 واتی و یک دستگاه سیستم ثبت و کنترل اطلاعات ساخت شرکت SMA آلمان می باشد. میزان انرژی تولیدی توسط این نیروگاه حدود 40 مگاوات در سال می باشد.

نیروگاه خورشیدی طالقان نخستین نیروگاه فتو ولتاییک30 مگاواتی کشور است ودر کنار آن سایت نمونه انرژی‌های نو برای بازدید و آموزش دانش آموزان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان درباره کاربرد و نحوه کار با انرژی‌های نو راه‌اندازی شده است .

علاقمندان و پژوهشگ ران جهت هماهنگی بازدید از این مجموعه می توانند با شماره تلفن های: 88085006-9 سازمان انرژی های نو ایران سانا تماس حاصل نمایند.

آدرس نیروگاه خورشیدی طالقان: ابتدای جاده طالقان بعد از شهرک زیاران، مجموعه تأسیسات نو نیروگاه طالقان.

تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی