تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبل گفتیم که استانداردها به نحوی ایجاد می شوند که مطالب آموزشی قابلیت استفاده مجدد، جمع آوری مطالب از منابع متفاوت در زمان های متفاوت را داشته باشند و در مورد استانداردهای موجود در آموزش، استاندارد SCORM و استاندارد AICC مختصری گفتگو کردیم به ادام
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاندارد AICC

در مطلب قبل گفتیم که استانداردها به نحوی ایجاد می شوند که مطالب آموزشی قابلیت استفاده مجدد، جمع آوری مطالب از منابع متفاوت در زمان های متفاوت را داشته باشند و در مورد استانداردهای موجود در آموزش، استاندارد SCORM و استاندارد AICC مختصری گفتگو کردیم به ادامه بحث می پردازیم.

استاندارد aicc

می توان اهداف AICC را به صورت زیر بیان کرد:

  • کمک به اپراتورهای هواپیماها به منظور تکمیل روش های موثر اقتصادی در آموزش بر اساس کامپیوتر
  • تکمیل شیوه های لازم به منظور فراهم‌کردن ایجاد بستری مناسب برای بهره گیری از امکان تبادل اطلاعات
  • ایجاد فضای مناسب به منظور صحبت بدون محدودیت در رابطه با استانداردهای آموزش براساس کامپیوتر و دیگر فناوری ‌های مرتبط آموزشی

اعضای تشکیل دهنده AICC، گروه ‌های بین المللی هواپیما، کارآموزان هواپیمایی، آژانس‌های دولتی، فروشندگان برنامه های کامپیوتری و توسعه‌دهندگان دوره‌های آموزشی کامپیوتری، می باشند.

سه سال یک بار، جلسات AICC در امریکای شمال و اروپا برگزار می گردد. در هر نشست یکی از شرکت هایی که عضو AICC Guide Lines & Recommendations می باشند، میزبانی را به عهده می گیرند. حاصل این جلسات سه نوع سند با عناوین راهنمایی‌ و توصیه‌نامه‌های ( AICC (AGR‌ ها، گزارشات فنی و مستندات کاری است که در ادامه به توضیح در مورد آن ها می پردازیم.

راهنمایی و توصیه نامه های AICC

همه توصیه‌نامه‌ها توسط اعضای رسمی به رای و تصویب می رسد و با پیشوند AGR به همراه یک عدد نام گذار می گردد که نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

استاندارد aicc     سند AGR- 001: این سند متشکل از مختصری از اهداف و توصیه‌نامه‌ها AICC، گزارشات فنی و مقالات است.
استاندارد aicc     سند  AGR-002ایستگاه‌های تحویل درس‌افزار (Courseware )Delivery Station  : شامل توصیه‌هایی به منظور استفاده از ایستگاه‌های تحویل آموزش بر اساس کامپیوتر در صنعت هواپیمایی می باشد. در این سند توصیه‌هایی در رابطه با نوع CPU، سرعت سیستم، BUS، کارت گرافیک، صفحه‌نمایش،CD ROM، RAM، منبع تغذیه، سیستم‌عامل، ماوس، صفحه‌کلید، سیستم صدای دیجیتال و شبکه ارائه می گردد.
استاندارد aicc     سند AGR-003 (صدای دیجیتال): در این سند روش هایی جهت توسعه و ارتقای کیفیت در عملکرد صدای دیجیتال ارائه می گردد و به مفهوم توانایی درس‌افزار برای پخش صدا بر روی کامپیوتر و کارت صداهای متفاوت می پردازد. البته کامپیوترها نیز باید قادر به پخش دوره‌های آموزشی که توسط فروشندگان مختلف تهیه شده است، باشد.
استاندارد aicc     سند AGR-004 (سیستم عامل): توصیه نامه‌ رسمی که به صنعت هواپیمایی در رابطه با نوع سیستم‌عامل مرتبط  است ارائه می گردد و نتایج حاصل از بررسی ‌های  AICC بر روی سیستم‌ عامل های مختلف در این سند قرار دارد.
استاندارد aicc     سند  AGR-005(دستگاه‌های جانبی آموزش کامپیوتری): روش هایی برای توسعه عملکرد دستگاه‌های جانبی (مانند کارت ویدیو) ارائه می دهد.
استاندارد aicc     سند AGR-006 (آموزش بر اساس مدیریت کامپیوتر): روش هایی را برای توسعه قابلیت سیستم های CMI پیشنهاد می کند و منابع مختلف را ارائه می کند. هم چنین قابلیت تبادل اطلاعات توسط سیستم‌های CMI مختلف، در این سند جای دارد.
استاندارد aicc     سند AGR- 007 (مبادله درس‌افزار): در این سند روش های لازم برای تبادل عناصر درس‌افزار مانند متن، گرافیک، تصاویر متحرک، صدا و ... که در آموزشی که بر اساس کامپیوتر انجام می گردد، ارائه می دهد.
استاندارد aicc      سند AGR- 008 (ویدئو دیجیتال): در این سند روش های ایجاد و توزیع استفاده از ویدئوهای دیجیتال در درس افزار آموزش کامپیوتری، پیشنهاد می گردد.
استاندارد aicc     سند  AGR-009(کاربر): این سند از راهنمایی ‌ها و روش های لازم به منظور انجام وظایف کاربر در درس افزار آموزش براساس کامپیوتر ، تشکیل شده است.
استاندارد aicc     سند AGR-010 (آموزش تحت مدیریت کامپیوتر بر اساس وب): روش هایی را به منظور توسعه قابلیت سیستم های CMI بر پایه وب پیشنهاد می گردد.
استاندارد aicc

گزارش‌ و مقالات فنی AICC

در این مقالات و گزارشات فنی، موضوعات متفاوتی همچون جزئیات فنی AGR موجود می باشد. هر یک از این گزارش‌ها دارای پیشوند خاصی می باشند که در ادامه چند مورد را نام می بریم.

GMI: آموزش تحت مدیریت کامپیوتر

COM: ارتباطات

CRS: فناوری Courseware

EXC: گروه اجرایی

ITL: آزمایشگاه تست مستقل

MPD: محیط و قطعات جانبی

PLT:   Platform

Windows: WOS و سیستم‌ عامل

هر سند در این گزارش‌ها، یک پیشوند سه رقمی دارد و اسناد معمولاً به ترتیب شماره‌گذاری می‌شوند.

اسناد کاری AICC :

سومین نوع اسناد AICC، اسناد کاری هستند. این اسناد عمومی، شامل مقالاتی است که اعضای کمیته‌های فرعی، درطول دوره کاری خود یا در حین تهیه مقالات، تدوین می‌کنند.

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی