تبیان، دستیار زندگی
متقاضیان تغییر نام، فامیل و تاریخ تولد اگر مشمول قوانین شوند، می‌توانند بدون نیاز به دلالان به خواسته‌شان برسند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نام تان را این گونه تغییر دهید


متقاضیان تغییر نام، فامیل و تاریخ تولد اگر مشمول قوانین شوند، می‌توانند بدون نیاز به دلالان به خواسته‌شان برسند

شناسنامه

یك زن اسمش «گیلاس» است و یك مرد نامش «تریاك». آن دیگری خجالت می‌كشد بگوید اسمش «انگور» است و آن دیگری عرق شرم می‌ریزد كه بگوید «بزعلی» است، اما اینها چه بخواهند و چه نخواهند اسم شناسنامه‌ای‌شان اروپا، بوشهر، روزعلی، اذان، فوری، شب‌چراغ، پشه، تیله گرگ، سوخته، فقیر و كلاغ است. اگر بشود با اسم‌های نامتعارف كنار آمد، ولی با اسم فامیل‌های عجیب و غریب هرگز نمی‌شود؛ آخر او چطور بگوید كه «علاف» هستم یا «گوشه» یا «سنگ» یا «ماه گرفته»؟

ولی بعضی از مردم این اسم و فامیل‌ها را دارند و به نسل بعدی‌شان هم ارث می‌دهند، هرچند كه خیلی‌ها عطای نام خانوادگی‌شان كه حلقه اتصال با طایفه‌شان است را به لقای آن می‌بخشند و نام فامیلی جدید برای خود انتخاب می‌كنند درست مثل كسانی كه می‌كوشند هرچه زودتر از زیر فشار اسم‌های آزاردهنده‌شان خلاص شوند.

در صفحات نیازمندی‌های روزنامه‌ها حتی روی در و دیوارهای نزدیك به بعضی از مجتمع‌های قضایی می‌توان شماره تلفن‌هایی را پیدا كرد كه متقاضیان تغییر اسم و فامیلی را به سمت خودشان می‌كشند، همان‌هایی كه به مشتریان قول می‌دهند در ازای پولی كه به عنوان حق‌الزحمه می‌گیرند در سریع‌ترین زمان ممكن شناسنامه جدید و هویت تازه‌شان را به آنان تحویل دهند. البته مراجعه به این دلالان بیش از آن كه سود داشته باشد، به ضرر مشتریان تمام می‌شود، چون این افراد می‌توانند با هزینه‌های كمتر و از راه‌های كاملا قانونی تغییرات مورد نظر را در شناسنامه‌شان لحاظ كنند.

هر نوزادی كه متولد می‌شود نام خانوادگی پدری‌اش را به ارث می‌برد و تا زمانی كه به 18 سال تمام نرسیده، باید در برابر آن تمكین كند، اما تغییر نام خانوادگی حق تك‌تك افراد است و زمانی كه به سن قانونی برسند، می‌توانند نام فامیل جدیدی برای خود انتخاب كنند

تغییر نام خانوادگی و هیات حل اختلاف

هر نوزادی كه متولد می‌شود نام خانوادگی پدری‌اش را به ارث می‌برد و تا زمانی كه به 18 سال تمام نرسیده، باید در برابر آن تمكین كند، اما تغییر نام خانوادگی حق تك‌تك افراد است و زمانی كه به سن قانونی برسند، می‌توانند نام فامیل جدیدی برای خود انتخاب كنند. این در حالی است كه زنان نیز می‌توانند از نام‌خانوادگی‌ شوهرانشان استفاده كنند، اما در صورتی كه رابطه زناشویی‌شان به طلاق ختم شود ادامه استفاده از نام شوهر منوط به كسب اجازه از اوست. هرگونه تغییر در اطلاعات شناسنامه‌ای چه از نوع تغییر نام و نام خانوادگی باشد و چه از جنس تغییر تاریخ تولد باید در «هیات حل اختلاف» ادارات ثبت احوال مطرح و رسیدگی شود.

طبق قانون، هیات‌های حل اختلاف می‌توانند درباره تصحیح اشتباهات مندرج در دفاتر ثبت كل، ابطال اسناد و شناسنامه‌هایی كه غیر ایرانی‌ها از آنها استفاده می‌كنند، رفع اشتباهات ناشی از ثبت وقایع حین نوشتن، ابطال اسناد مكرر (وقتی برای یك نفر چند شناسنامه صادر می‌شود)‌ موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنسیت صاحب سند، تغییر نام‌های ممنوع (مانند اسامی زاید، غیرضروری و غیرشرعی مثل پسوندهای دوله و سلطنه یا اسامی مثل شمر، یزید و ...) و حذف كلمات زاید و غیرضروری یا كلماتی كه بر اثر اشتباه در نگارش به وجود آمده، رای صادر كنند. البته مطابق قانون اگر شناسنامه فردی در خارج از كشور صادر شود یا فردی كه شناسنامه‌اش در ایران صادر شده اما حالا مقیم خارج از كشور است دعاوی‌اش در دادگاه عمومی تهران رسیدگی خواهد شد.

شناسنامه

در تغییر نام خانوادگی باید به یك موضوع توجه داشت و آن این كه برای انتخاب نام خانوادگی حق تقدم با افرادی است كه نامشان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی اداره ثبت‌احوال درج شده باشد. در این صورت كسانی كه قصد تغییر نام خانوادگی‌شان را دارند نمی‌‌توانند دقیقا از همان عنوان استفاده كنند مگر این كه در آن تغییراتی بدهند یا اجازه استفاده از نام خانوادگی ثبت شده را از صاحبان اصلی آن بگیرند.

قدم به قدم تا تغییر نام

آنهایی كه به اسم كوچكشان اعتراض دارند بعد از رسیدن به سن قانونی می‌‌توانند اسم دلخواهشان را انتخاب كنند به شرطی كه این اسم جدید موجب هتك حرمت مقدسات نشود و جزو القاب و عناوین زننده و مستهجن نباشد. كسی كه قصد تغییر اسم كوچكش را دارد حتما سر و كارش به شورای عالی ثبت احوال خواهد افتاد، چون این شورا مسوول مستقیم تشخیص اسامی ممنوع است.

پس كسی كه قصد تغییر اسمش را دارد، باید در گام نخست اسم دلخواه خود را كه مورد تایید نیز باشد انتخاب كند و پس از آن درخواست خود را در قالب «فرم درخواست نام كوچك» به دادگاه محل اقامتش یا بخش صادركننده سند سجلی ارائه دهد. هزینه انجام این كار نیز مانند هزینه دعاوی، غیرمالی است.

تغییر تاریخ تولد و مرجع صلاحیت‌دار

این روزها دیگر كمتر اتفاق می‌افتد كه نوزادی متولد شود و والدینش تاریخ ولادتش را با تفاوت فاحش در شناسنامه ثبت كنند. حالا دیگر پدرها و در صورت نبود آنها، مادرها موظفند در مدت 15 روز ولادت فرزندشان را در ادارات ثبت احوال ثبت كنند.

در واقع تازه متولد شده‌ها دیگر كمتر دغدغه تغییر تاریخ تولد پیدا می‌كنند و كلنجار رفتن با اعداد و ارقام مندرج در شناسنامه كار یك نسل قبل‌ترهاست. البته تغییر تاریخ تولد مثل تغییر نام كوچك و بزرگ براحتی صورت نمی‌گیرد، چون این كار ریزه‌كاری‌های قانونی بسیاری دارد كه باعث می‌شود برخی متقاضیان به خواسته‌شان نرسند. طبق قانون اگر فرد متقاضی مدعی شود كه اختلاف سن واقعی او با سن مندرج در شناسنامه‌اش بیشتر از 5 سال است باید به كمیسیون «تشخیص سن» كه در فرمانداری شهرستان محل صدور مستقر است مراجعه كند.

این روزها دیگر كمتر اتفاق می‌افتد كه نوزادی متولد شود و والدینش تاریخ ولادتش را با تفاوت فاحش در شناسنامه ثبت كنند. حالا دیگر پدرها و در صورت نبود آنها، مادرها موظفند در مدت 15 روز ولادت فرزندشان را در ادارات ثبت احوال ثبت كنند

هر فرد صاحب شناسنامه البته تنها یكبار در طول عمرش می‌تواند سن مندرج در شناسنامه‌اش را تغییر دهد كه این تغییر نیز می‌تواند در جهت افزایش یا كاهش سن آن هم فقط با 5 سال اختلاف باشد. در این میان عده‌ای هستند كه مدعی‌اند سن واقعی‌شان با سن شناسنامه‌ای‌شان كمتر از 5‌سال باهم اختلاف دارد كه این افراد دیگر نیازی به مراجعه به كمیسیون تشخیص سن ندارند، چون مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی به دعوی آنها، دادگستری است. 

بخش حقوق تبیان


منبع:جام جم(مریم خباز)