تبیان، دستیار زندگی
در آموزش الکترونیکی به منظور هماهنگی در بین سیستم های آموزشی از استاندارهایی استفاده می شود. این استانداردها برای ارتقای سطح کیفیت و کارایی در آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین عدم رعایت این استانداردها باعث کاهش کارایی و مشکل در...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسسه های تعیین استاندارد (1)

در آموزش الکترونیکی به منظور هماهنگی در بین سیستم های آموزشی از استاندارهایی استفاده می شود. این استانداردها برای ارتقای سطح کیفیت و کارایی در آموزش الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین عدم رعایت این استانداردها باعث کاهش کارایی و مشکل در جابه جایی دوره های آموزشی در سیستم های مختلف می شود.

موسسه های تعیین استاندارد(1)

در ادامه به معرفی چند مرکز استاندارد سازی که در بخش آموزش الکترونیک فعالیت می کنند می پردازیم...

موسسه IMS(Instruction Management System)

این موسسه یک کنسرسیوم است. کنسرسیوم به مجموعه چند شرکت که با یکدیگر به عنوان یک مرکز واحد، به همکاری می پردازند گفته می شود. این مجموعه شامل فروشنده و تولیدکنندگان است که در زمینه تهیه مفاهیم و محتوای آموزشی به تحقیق می پردازند.

این مرکز شامل بیش از 255 عضو بوده که از موسسات آموزشی، سازمان های تربیتی، فروشگاه های فناوری و مراکز وابسته دولتی می باشد که مسئولیت وضع قوانین و مشخصه های مرتبط با آموزش و انتشار آن ها به منظور استفاده راحت از فعالیت های آموزشی می باشد.

فعالیت های IMS را می توان بصورت زیر بیان کرد:

1.  مشخص کردن شیوه و محل تامین مطالب آموزشی و ارائه شیوه استفاده از آن ها
2.  پیگیری و نظارت بر پیشرفت افراد مورد تعلیم
3.  تهیه و ارائه گزارش عملکرد افراد مورد تعلیم
4. انتقال سوابق تحصیلی و آموزشی افراد مورد تعلیم، در بین سیستم های مدیریتی
IMS، عملکرد نظام مندی در رابطه با نحوه تعریف منابع که در تهیه محتوای آموزش، به كار می رود، نحوه انتقال اطلاعات بین سیستم ها و هم چنین شیوه مدیریت و پشتیبانی سیستم های مرتبط با آموزش را در دستور کار خود قرار داده است
موسسه های تعیین استاندارد(1)

استانداردهای موجود در IMS، بر اساس مشخصه های XML می باشد. به این معنا که یک استاندارد می تواند، در بین سیستم های مختلف آموزشی ، شرایط استفاده مجدد از منابع آموزشی را برای تهیه کنندگان محصول های آموزشی، فراهم کند.

در IMS، عملکرد نظام مندی در رابطه با نحوه تعریف منابع که در تهیه محتوای آموزش، به كار می رود، نحوه انتقال اطلاعات بین سیستم ها و همچنین شیوه مدیریت و پشتیبانی سیستم های مرتبط با آموزش را در دستور کار خود قرار داده است .

IMS فعالیت های خود را بر اساس استاندارد های LTSC IEEE انجام می دهد،  مهم ترین اهداف IMS را می توان به صورت دو مورد زیر بیان کرد:

موسسه های تعیین استاندارد(1)شامل تعریفی از استانداردهای فنی به منظور  ایجاد قابلیت انتقال در کاربر و خدمات آموزشی توزیع شده
موسسه های تعیین استاندارد(1) شامل پشتیبانی از رعایت  IMSدر محصولات و خدمات آموزش رایانه ای در جهان

موسسه ADL (Advanced Distributed Learning)

در سال 1997 وزارت دفاع آمریکا به همراه اداره سیاست گذاری علوم و فناوری کاخ سفید، برای آموزش مناسب و دسترسی در هر زمان و مکان برای افراد، ADL را تاسیس نمودند. این موسسه به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت در آموزش به صورت ضمن خدمت در حوزه های دولتی، ملی و نظامی، استاندارد سازی در صنعت آموزش مجازی، مدل مرجعی با عنوان  SCORM 1. را ارائه کرد.

این استاندارد به عنوان یکی از معروف ترین استاندارهای وضع شده در این موسسه می باشد.  SCORM مخفف (Shareable Content Object Reference Model) بوده كه ترکیبی از استانداردهای IMS, IEEE و AICC میباشد (در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم)

موسسه های تعیین استاندارد(1)

این مدل شامل موارد زیر است:

  • استفاده مجدد از مطالب آموزش بر اساس شبکه در محیط و محصولات متفاوت
  • متحد ساختن گروه و گرایش های متفاوت
  • ایجاد ارتباط بین فناوری های و فعالیت های تجاری

موسسه Dublin Core

در Dublin Core، دستگاهی شامل پانزده بخش ارائه شد که ذخیره‌ و بازیابی منابع Online را به صورت عمومی مورد حمایت قرار می دهد.

این مرکز، در سال 1995، با ارائه استاندارد Metadata، کار خود را آغاز کرد.  OCLC که برگرفته از (Online Computer Library Center) ، به معنای مرکز کتابخانه رایانه‌ای اینترنتی و همچنین مرکز ملی کاربردهای پیشرفته NCSA ، در ابتدا در دوبلین و اوهایو، اولین حمایت کنندگان این استاندارد بودند.

درDublin Core ، دستگاهی شامل پانزده بخش ارائه شد که ذخیره‌ و بازیابی منابع Online  را به صورت عمومی مورد حمایت قرار می دهد.

ادامه دارد...

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی