تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به چگونگی پیروزی در برابر افکار شیطانی فرمودند: طبق روایات کاری که قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‌ای باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به دو سؤال ؛ کلیک کنید


حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به 2 سؤال، شیوه پیروزی بر افکار شیطانی و تحصیل علم اخلاق را مرقوم کردند که متن آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به چگونگی پیروزی در برابر افکار شیطانی فرمودند: طبق روایات کاری که قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‌ای باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».


آیت الله جوادی آملی

پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره چگونگی پیروز شدن بر افکار شیطانی

حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به 2 سؤال، شیوه پیروزی بر افکار شیطانی و تحصیل علم اخلاق را مرقوم کردند که متن آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

سؤال اول

چگونه بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟

پاسخ: در روایات ما آمده است: برای انجام هر کار «بسم اللّه الرحمن الرحیم» بگویید (وسائل الشیعه، ج 7، ص 170)؛ یعنی کاری که قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‌ای باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».

به این ترتیب، ما هیچ کاری را بدون مطالعه، تفکر و عاقبت سنجی انجام نمی‌دهیم؛ و علاوه بر این، کارهایی را انجام می‌دهیم که بتوانیم در ابتدای آن بگوییم: «خدایا با نام تو آغاز می‌کنم». چنین کاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مکروه را نمی‌توان با نام خدا انجام داد. با این تمهید شیطان همواره در اسارت ماست.

پس،

گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" دو فایده دارد:

1- دقت و عاقبت‌اندیشی قبل از انجام کار

2- دست زدن به کاری که شایستگی انجام دارد

عمل همراه با علم، افزون بر ماندگاری، موجب شکوفایی آن نیز می‌گردد. اگر انسان در انجام واجبات تلاش کند؛ مستحبات را تا اندازه‌ای به جای آورد؛ محرمات را ترک کند؛ در حد توان از مکروهات دوری جوید و افراط و تفریط در کارها را کنار بگذارد، موفق می‌شود

سؤال دوم

برای تحصیل علم اخلاق، از کجا باید شروع کرد؟ به خصوص ما که به اساتید اخلاق دسترسی نداریم.

بخشی از علم اخلاق نظری است که با مطالعه، درس و بحث تأمین می‌شود. قسمتی از آن هم عملی است که به هدایت و راهنمایی معلم اخلاق وابسته است. اگر انسان به آنچه می‌داند عمل کند، نخست اثر مثبت اعمال ظاهر می‌شود، سپس خدای سبحان او را از آنچه نمی‌داند، آگاه می‌سازد. در روایات آمده است: «مَنْ عَمِلَ به ما عَلِمَ وَرّثهُ اللّه عِلْمَ ما لَمْ یعْلَمْ» (بحار جلد 65).

عمل همراه با علم، افزون بر ماندگاری، موجب شکوفایی آن نیز می‌گردد. اگر انسان در انجام واجبات تلاش کند؛ مستحبات را تا اندازه‌ای به جای آورد؛ محرمات را ترک کند؛ در حد توان از مکروهات دوری جوید و افراط و تفریط در کارها را کنار بگذارد، موفق می‌شود.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :

خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.