تبیان، دستیار زندگی
زمانی که شرکتی با توجه به نیاز و تقاضای جامعه و بر حسب توانایی های خود در سازندگی، محصولی را روانه بازار میکند همیشه سر و صداهایی ایجاد می شود. چرا که شرکت سازنده با توجه به معیار و شیوه هایی که خاص خود می باشد محصول را تولید می کند. در این میان ممکن است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاندارد در آموزش مجازی

زمانی که شرکتی با توجه به نیاز و تقاضای جامعه و بر حسب توانایی های خود در سازندگی، محصولی را روانه بازار می کند همیشه سر و صداهایی ایجاد می شود. چرا که شرکت سازنده با توجه به معیار و شیوه هایی که خاص خود می باشد محصول را تولید می کند. در این میان ممکن است این محصول جدید با سایر محصولات مرتبط دیگر شرکت ها سازگار نباشد.

آموزش الکترونیک

به همین منظور تعریف ها و قوانینی برای پیروی سازندگان وضع شد که توانایی سازگاری با تمام محصولات را داشته باشند. به این تعریف و قوانین استاندارد گفته می شود.

این فناوری و محصولات، قادر به پاسخ گویی به تمام نیازهای افراد نمی باشند و بازار به سمت محصولاتی که نیازهای مصرف کنندگان را تامین کند روی می آورد. به همین منظور تعریف ها و قوانینی برای پیروی سازندگان وضع شد که توانایی سازگاری با تمام محصولات را داشته باشند. به این تعریف و قوانین استاندارد گفته می شود.

این استاندارد ها موجب می شود افراد با اطمینان از طول عمر و کیفیت، کالا را خریداری کرده و یا بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. پیروی از استاندارد هایی که در زیر بیان می کنیم نمونه ای از نکته هایی می باشد که منجر به موفقیت در علم و دانش و هم چنین آینده آموزش می گردد.

content sequencing

content packaging

content meta-data یا, nteroperability

(Question and Test) سوالات و آزمون ها

پروفایل های آموزشی

تراكنش زمان اجرا

(run-time interaction)

...و

اما اگر محصول آموزشی تولید شده این قابلیت را نداشته باشد که توسعه و رشد پیدا کند و یا به خوبی در دسترس افراد مورد آموزش قرار نگیرد، تمام هزینه های صرف شده، بیهوده می باشد.

اما سئوالی که مطرح می باشد، این است که چرا سازمان ها و شرکت ها باید از استانداردهای واحدی پیروی کنند؟ این سئوال را می توان با توجه به میل سازمان ها به نگه داری منابع، افزایش میزان سود دهی سرمایه گذاری بر روی فناوری های آموزشی و ... بیان کرد.

هزینه هایی که بابت ارتقای سطوح آموزش و مهارت های فنی انجام می شود، هزینه های گزافی می باشد و اگر محصول آموزشی تولید شده این قابلیت را نداشته باشد که توسعه و رشد پیدا کند و یا به خوبی در دسترس افراد مورد آموزش قرار نگیرد، تمام هزینه های صرف شده، بیهوده می باشد.

به طور کل می توان گفت از استانداردها به منظور  افزایش میزان سود دهی در سرمایه گذاری و حفظ قابلیت هایی که در زیر  ذکر شده، استفاده می شود.

Interoperability:  محصول آموزشی تولید شده، با سایر سیستم ها سازگار می باشد؟

Re-usability:  محصول آموزشی تولیدی را می توان به صورت مجدد، مورد استفاده قرار گیرد ؟

Manageability: سیستم آموزشی قابلیت اداره اطلاعات مربوط به فرد مورد آموزش و محتوای آموزشی را دارد؟

Accessibility: فرد مورد آموزش قادر به دستیابی به موقع  و مناسب به محتوای آموزشی می باشد؟

Durability: محصول آموزشی می تواند با توجه به ارتقای استانداردها، پیشرفت کرده و از منسوخ شدن جلوگیری کند؟

مشخصه (Specification) چیست؟

برخی از این مشخصه ها در صورتی که مورد تایید قرار گیرند ، تبدیل به استاندارد می شوند.

به مجموعه ای از توصیف مستند ها، مشخصه یا به اختصار Specs گفته می شود. برخی از این مشخصه ها در صورتی که مورد تایید قرار گیرند ، تبدیل به استاندارد می شوند. در بعضی زمینه ها مانند صنایع، در صورتی که کالا دارای مهر تایید نباشد، قابل فروش نمی باشد. به عنوان مثالی مشابه می توان به محصولات الکتریکی که باید دارای تایید از سوی سازمان IEEE  می باشد، اشاره کرد.

ابعاد مختلف پذیرش استانداردها :

  • با توجه به پیشرفت سریع، نیاز به استاندارد ها یک امر ضروری است.

زیرا استاندارد، باعث اطمینان مشتری از کیفیت محصول می شود. در میان استانداردهایی نیز وجود دارند که باعث محدودیت برای تولیدکنندگان می شود. اما در هر شرایطی وجود و ارتقای استانداردها در محصولات باعث سرعت بخشی و پیشرفت در زمینه های مختلف می گردد.

  • در زمینه آموزش الکترونیک: بحث استاندارد وجود داشته و از جمله موارد مهم در این شیوه آموزش می باشد. در راستای استاندارد سازی در آموزش الکترونیک، موسسه هایی مانند IEEE، AICC، IMS و ... تلاش های زیادی در زمینه آموزش و فراگیری مجازی انجام داده اند.
  • از دید خریدار و فروشنده : این افراد بر این عقیده می باشند که در محصولات نیز استفاده از استانداردها از انحصاری شدن محصولات جلوگیری کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند.
  • از دید تولیدکنندگان مطالب آموزشی: این افراد نیز وجود استاندارد را به منظور راحتی در تبدیل مطالب آموزشی، لازم می دانند. زیرا زمانی که محصول آموزشی را با توجه به استاندارهای هر زمینه تولید می کنند و در بازارهای محتویات آموزشی با استقبال رو به رو می شود و میزان تولید افزایش می یابد، به لازمه وجود استاندارد، پی می برند.
  • افرادی که مورد تعلیم قرار می گیرند: بر این باور می باشند که وجود استاندارد ها باعث ایجاد گزینه های بیشتری برای اتنخاب، یادگیری، انتقال داده ها می باشد.

استاندارد در آموزش مجازی

استاندارد در آموزش مجازیاز دید طراحان مطالب آموزشی: در آموزش مجازی رعایت استانداردها باعث می شود که مولفه های آموزشی به صورت مجدد طراحی و مورد استفاده قرار گرفته و همچنین این مولفه ها به صورت مشترک  نیز می توانند طراحی و مورد استفاده قرار گیرند.
استاندارد در آموزش مجازی از دید تحلیل گران: این افراد بر این باورند که استاندارد ها مانند کاتالیزر باعث پیشرفت و رشد صنایع می باشند. از جمله مهم ترین اجزایی که در استانداردهای موجود در آموزش مجازی، می توان به استانداردهای مرتبط به توصیف ابرداده ها یا MetaData، اشاره کرد.

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی