تبیان، دستیار زندگی
شاید با خودتان فکر می کنید که واژه هایی مثل مسئله، مشکل ، فشار روانی و... از جمله مقوله های کاملاً جدیدی هستند که تنها منحصر به بشر امروزی اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آسیه ملک دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حلال مسایل  چه می دانید؟


همه ما روزانه در زندگی روزمره خود با هزاران مسئله کوچک و بزرگ روبرو می شویم که گاهی اجتناب از آنها امکان پذیر نیست.

حل مسئله

شاید با خودتان فکر می کنید که واژه هایی مثل مسئله، مشکل ، فشار روانی و... از جمله مقوله های کاملاً جدیدی هستند که تنها منحصر به بشر امروزی اند. شاید این گونه تصور می کنید که انسان امروز به دلیل گیر افتادن و احاطه شدن  در انواع و اقسام فشار های روانی و استرس ها و حوادث ریز و درشت، بیشتر با این واژه ها آشناست.

اما باید گفت اگر چه مسایلی که امروزه مطرح می شوند در مقایسه با مسایل گذشته پیچیدگی بیشتری دارند اما تنها منحصر به بشر امروزی نیستند. در واقع قدمت مساله و حل آن  به درازای عمر بشر است. از همان زمانی که انسان های ابتدایی مسایلی را مطرح می کردند و برای پاسخ به آن به دنبال جواب های گوناگون می رفتند.

همه انسان ها از این منظر که در مسیر زندگی خود دچار حوادث بزرگ و کوچک می شوند با یکدیگر مشابه هستند. و آنچه که منجر به تمایز آن ها میشود شیوه برخورد و حل مساله پیش آمده است. به طور مثال ممکن است سه نفر موقعیت مشابه ای را تجربه کنند اما مسلماً شیوه پاسخ دهی آنها به یک روش نخواهدد بود. و به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت.

فردی ممکن است مسله پیش آمده را بپذیرد و آن را به گونه ای منطقی و سالم حل کند. فرد دوم ممکن است با توسل به شیوه های ناکارآمد مسئله پیش آمده را وخیم تر سازد. و فردی ممکن است وجود هرگونه مسئله ای را انکار کند و به دلیل اهمیت ندادن به آن مسایل ،و انباشته شدن آنها بر روی هم از یک مسله کوچک یک فاجعه بسازد.

همه ما روزانه در زندگی روزمره خود با هزاران مسئله کوچک و بزرگ روبرو می شویم که گاهی اجتناب از آنها امکان پذیر نیست.  این مسایل می توانند طیف وسیعی را شامل شوند همانند مسایل مالی فرد- مسایل اجتماعی- مسایل در روابط بین فردی و....در واقع می بایست به زندگی از این دیدگاه نگاه کنیم که زندگی پر از مسایل است و ما باید بتوانیم این مسایل پیش آمده را یک به یک حل کنیم . درست همانند یک معما.اما حل تمامی این مسایل ایجاب می کند که ما با مهارت حل مساله آشنا باشیم.

تعریف حل مسئله را بدانیم

حل مساله یک فرایند تفکر نظم یافته و منطقی است که به افراد کمک می کند تا در هنگام مواجهه با مسایل، راه های گوناگون را جستجو کرده و بعد از آن بهترین راه حل را گزینش کنند. مهارت حل مساله به این معنی است که فرد فکر کند و راههای مختلف را جستجو کند تا به راه حل درست برسد.

در واقع حل منطقی و صحیح مسایل به ما کمک می کند تا اعتماد به نفس را در خود افزایش دهیم

با مراحل حل مساله آشنا شویم

شما در صورتی می توانید که مسلئه پیش آمده را به درستی حل کنید که این مراحل را یک به یک  تمرین کنید.

دیدگاه صحیحی نسبت به مسئله داشته باشید:

زمانی که شما دچار مسئله ای میشوید با چه دیدگاه و باوری به آن نگاه می کنید.متاسفانه بسیاری از افراد انتظار دارند در مسیر زندگی خود با هیچ مانعی برخورد نکنند که اینگونه طرز تفکر خود یک مانع بزرگ است. و ایجاد مسئله را در زندگی نشانه ضعف، ناکارآمدی و بی لیاقتی می دانند. اگر شما هم به این باور غلط معتقد هستید می بایست دیدگاه خود را نسبت به مساله تغییر دهید و یک رویکرد صحیح نسبت به آن داشته باشید.

یک تعریف دقیق از مسئله داشته باشید:

شما در این مرحله می بایست بتوانید به سوال های ذکر شده پاسخ دهید.1-مسئله چیست؟2-این مساله از کجا شروع شده است؟و...

هدف در این مرحله این است که شما به تعریف دقیقی از مساله پیش آمده برسید. تا هرگونه ابهام نسبت به آن برطرف شود. چرا کهمتاسفانه ضعف بسیاری از افراد در حل مساله این است که در تعریف مشکل، مشکل دارند.برای رسیدن به این هدف شما می بایست اطلاعات درستی در رابطه با مسئله جمع آوری کنید.

حل مسئله

راه حل های متعددی را خلق کنید:

در این مرحله شما می توانید از روش بارش مغزی استفاده کنید. بارش مغزی به این معنا که تلاش کنید راه حل های متفاوت و متعددی را بدون قضاوت کردن- ارزیابی کردن از خوب یا بد بودن راه حل ارایه دهید. در این مرحله آنچه اهمیت دارد تعداد راه حل های ارایه شده و کمیت است.

معایب و محاسن (سود و زیان) راه حل ها را ارزیابی کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید:

تمامی راه حل هایی را که در مراحل قبل ارایه کردید مورد بازبینی و برررسی قرار دهید و راه حلی را انتخاب کنید که دارای بیشترین مزیت و کمترین معایب باشد.

در این مرحله شما می توانید از جدولی استفاده کنید که در یک ستون مزایا و در ستون دیگر معایب را یادداشت کنید و با توجه به غلبه مزایای راه حل بر معایبش تصمیم گیری کنید.

راه حل انتخاب شده را اجرا کرده و آن را بازبینی کنید:

در این مرحله شما می توانید راه حل انتخابی را اجرا کنید و اثرات آن را بر روی خودتان و همچنین افراد دیگر مشاهده کنید. اگر مساله پیش آمده با این راه حلی که انتخاب کردید حل شده است به خودتان پاداش دهید و اینگونه خودتان را تقویت کنید. اما اگر مساله با این راه حل، حل نشده باقی ماند شما می توانید فرایندهای حل مساله را دوباره بررسی کنید و تمامی موانع را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید.

 آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

لطفا قربانی نباشید!

رازداری ،کلید ارتباط موفق

اضطراب را قورت بدهید!

کنترل استرس در دست تو

تصویر ی که زندگی را تغییر می دهد

آرام بخش ترین حس دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.