تبیان، دستیار زندگی
حرفهای مهم و انتخاباتی رهبر معظم انقلاب که خطاب به مردم، مسوولین و نامزدهاست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار رهبری نسبت به کلاه انتخاباتی!


 حرفهای مهم و انتخاباتی رهبر معظم انقلاب که خطاب به مردم، مسوولین و نامزدهاست
رهبری-نماز جمعه

خطبه نماز جمعه این هفته تهران که به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای  اقامه شد  دارای دو بعد مهم بود. بعد اول مربوط به حوزه سیاست خارجی و مسائل مهم دنیای اسلام و بیداری اسلامی است که بیشتر مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است  و  بعد دوم حوزه های مرتبط با سیاست داخلی و انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و آن را مد نظر قرار داده است.  بعد اول به علت راهبردی بودن آن و توجه رسانه های غربی به عکس العمل ایران در قبال تحریمها و جریانات بیداری اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت. اما به همان اندازه بعد دوم که مرتبط به مسائل داخلی و انتخاباتی است ، دارای اهمیت می باشد.  این فراز راهبردی دارای سه مخاطب بود که هر کدام از آنها می بایست با دقت به مسائل طرح شده توجه نمایند.

این سه توصیه اصلی خطاب به سه گروه عبارتند از:

1- آقایان شورای نگهبان! احراز صلاحیتها را دشوار نکنید!

یکی از مسائل مبتلا به این انتخابات رد صلاحیتهای مختلفی است که بعضا از سوی هیاتهای اجرایی  و نظارت انجام شده است. شورای نگهبان به عنوان آخرین و مهمترین فیلتر فرایند احراز صلاحیتها در مراحل نهایی تصمیم گیری است.

غربیها با شدت دادن فشارها و تضییقات و اعمال تحریمها در فکر تهدیدات بیشتر علیه امنیت ملی ما هستند. یکی از عواملی که دشمن را از اقدام تهدیدآمیز مستقیم باز می دارد نمایش مشروعیت مردمی  و حضور توده ها در صحنه مشارکت سیاسی است

در مراحل قبلی احراز صلاحیتها برخی از نمایندگان منتقد اصولگرا، نمایندگان فراکسیون اقلیت و حتی برخی نامزدهای حامی دولت از این فیلتر عبور نکرده بودند.  مقام معظم رهبری با تاکید بر حفظ ضرورتهای احراز صلاحیتها از شورای نگهبان خواستند که فضای بیشتری برای احراز صلاحیتها فراهم آید و فرمودند:

"شوراى نگهبان از لحاظ قانونى موظف است صلاحیتها را احراز كند؛ باید تشخیص بدهد، باید برسد به این كه این صلاحیت وجود دارد. البته توصیه‌ى همیشگى ما این بوده است كه سطح صلاحیتها را آنقدر بالا نبرند كه یك عده‌ى معدودى ته آن بمانند. آنچه كه موجب صلاحیت است، یك قدرى سطح آن را باسماحت‌تر نگاه كنند."

لذا به نظر می رسد که متصدیان امر می بایست با نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی بکوشند فضای فعلی انتخابات را متکثرتر کرده و بر شور رقابتها بیافرایند.

رهبری -نماز جمعه

2-آقایان نامزدها! کلاه انتخابات 88 برسرتان نرود

انتخابات مجلس مانند هر مسابقه ای برندگان و بازندگان ظاهری خود را دارد. اما در واقع برندگان اصلی انتخابات مردم هستند که وکلای خود را برای قانونگذاری و نظارت به مجلس می فرستند.  اما متاسفانه یکی از نقاط ضعف فرهنگی ما عدم وجود  فرهنگ پذیرش شکست در رقابتها است. متاسفانه همانگونه که در مسابقات فوتبال ما برخی مربیان بازیگران و حتی تماشاگران بعد از اتمام بازی و اعلام نتیجه به جر زنی، ایجاد خشونت و حتی تخریب ورزشگاه می پردازند در فضای سیاست ما قبول شکست و برنامه ریزی برای پیروزی بعدی مبدل به فرهنگ نشده است. لذا در انتخابات سال 88 برخی نامزدها علی رغم داشتن سوابق انقلابی و اجرایی قواعد بازی را بر هم زده و شکست را قبول نکردند و زمینه خسران دنیا و آخرت خود و مشکلات مختلف برای کشور را فراهم نمودند. لذا باید توجه داشت که نباید فرصت انتخابات با چنین رفتارهایی تبدیل به تهدید شود. در این رابطه  مقام معظم رهبری فرمودند:

"  آن كسانى هم كه در انتخابات رأى نمى‌آورند، مواظب باشند آن كلاهى كه بر سر رأى‌نیاوردگان سال 88 رفت، بر سر آنها نرود؛ فریب نخورند. همه‌ى نامزدهاى انتخابات و همه‌ى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئه‌ى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند؛ كسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا ان‌شاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم. "

به نظر می رسد که متصدیان امر می بایست با نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی بکوشند فضای فعلی انتخابات را متکثرتر کرده و بر شور رقابتها بیافرایند

3-مردم عزیز! حضور پرشور شما ضامن امنیت کشور است

انقلاب اسلامی ما هم اکنون در یکی از سرنوشت سازترین مراحل خود قرار دارد. انقلاب توانسته با صدور گفتمان خود در جریان بیداری اسلامی نقش افرینی کند . پیروزی اسلام گرایان در انتخاباتهای مراکش، مصر، تونس و حضور آنها در یمت و لیبی و بحرین نشانگر عمق یافتن گفتمان ما در منطقه است. از  سوی دیگر بر مبنای تحلیل غربی ها ایران در آستانه دسترسی به نقطه بازگشت ناپذیر در فناوری هسته است. لذا غربیها با شدت دادن فشارها و تضییقات و اعمال تحریمها در فکر تهدیدات بیشتر علیه امنیت ملی ما هستند.

رهبری-نماز جمعه

یکی از عواملی که دشمن را از اقدام تهدیدآمیز مستقیم باز می دارد نمایش مشروعیت مردمی  و حضور توده ها در صحنه مشارکت سیاسی است. لذا رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند:

"  آن كسانى هم كه در انتخابات رأى نمى‌آورند، مواظب باشند آن كلاهى كه بر سر رأى‌نیاوردگان سال 88 رفت، بر سر آنها نرود؛ فریب نخورند. همه‌ى نامزدهاى انتخابات و همه‌ى هوادارانشان، خودشان را در مقابل توطئه‌ى احتمالى دشمن مسئول امنیت بدانند. انتخابات را متهم نكنند؛ كسى آب به آسیاب دشمن نریزد؛ در تبلیغات، القاء فضاى اختلاف و ناامیدى نشود، تا ان‌شاءاللَّه انتخابات خوبى داشته باشیم. "

نتیجه گیری:

به نظر می رسد بر مبنای فرمایشهای رهبر حکیم انقلاب سیاستگذاران و مجریان انتخابات بکوشند که اولا با ارتقا زمینه مشارکت نامزدها و تسهیل فرایند احراز صلاحیتها بر رقابتی تر شدن فضای انتخابات تاثیر مثبت بگذارند و نامزدها نیز با نگاه مثبت به دستگاههای ناظر و مجری انتخاباتی از هر گونه بحران سازی و سیاه نمایی بپرهیزند که با مساعد شدن شرایط مشارکت بیشتر مثبت مردم ، انتخابات به فرصتی بی بدیل برای ارتقا امنیت و قدرت ملی ما تبدیل شود. تنظیم کننده  :

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان