تبیان، دستیار زندگی
در حماسه‌ ایرانی برخلاف حماسه‌ یونانی که زنان،‌ چون هلن،‌ بیش‌تر آتش‌افروزانی هستند که سبب جنگ‌های خونین و بیهوده می‌شوند،‌ زنان برجسته‌، اغلب سازندگان حوادث و رخدادهای سازنده و انسان‌ساز در حماسه هستند و تنها زنی که چون هلن آتش‌افروزی می‌کند و سبب جنگ را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«زنان شاهنامه» در یک کتاب


در حماسه‌ ایرانی برخلاف حماسه‌ یونانی که زنان،‌ چون هلن،‌ بیش‌تر آتش‌افروزانی هستند که سبب جنگ‌های خونین و بیهوده می‌شوند،‌ زنان برجسته‌، اغلب سازندگان حوادث و رخدادهای سازنده و انسان‌ساز در حماسه هستند و تنها زنی که چون هلن آتش‌افروزی می‌کند و سبب جنگ را فراهم می‌آورد، منیژه‌، دختر افراسیاب تورانی، است.


زنان شاهنامه

این کتاب با بخش‌هایی همچون: زن و حماسه‌، زن در شاهنامه‌، رودابه،‌ سیندخت‌، سودابه‌، تهمینه‌، گردآفرید‌، مادر سیاوش‌، فرنگیس‌، جریره‌، منیژه‌، کتایون‌، همای‌، ناهید، ‌قیدافه‌، گلنار‌، مالکه‌، گردیه و شیرین همراه است.

در بخشی از مقدمه کتاب عنوان شده است: «در شاهنامه‌ی فردوسی ـ که از آفرینش کیومرث تا حمله‌ی اعراب یک فاصله زمانی طولانی را در بر می‌گیرد و همه‌ی حماسه‌ی ایرانی را تشکیل می‌دهد ـ حضور زن‌، همچون تاریخ‌، دچار فراز و نشیب‌هایی شده است. گاه زنان حضوری کم‌رنگ و کلیشه‌یی دارند؛ مانند بسیاری از زنان شبستان‌نشین شاهان شاهنامه‌، و گاه نقش مادران را ایفا می‌کنند که در این صورت یا مادرانی هستند چون دیگر مادران معمولی که فرزندانی می‌زایند‌، یا مادرانی که آورنده‌ی بزرگ‌پهلوانان و ابرشاهانی چون کیخسرو هستند.

از میان این دسته از مادران،‌ رودابه مادر رستم‌، تهمینه مادر سهراب‌، فرنگیس مادر کیخسرو و جریره مادر فرود مثال‌زدنی هستند،‌ که فرزند هر یک از این مادران بخش بزرگی از حماسه‌ی ایرانی را قهرمانانه به خود مشغول می‌سازند.

در شاهنامه‌ی فردوسی ـ که از آفرینش کیومرث تا حمله‌ی اعراب یک فاصله زمانی طولانی را در بر می‌گیرد و همه‌ی حماسه‌ی ایرانی را تشکیل می‌دهد ـ حضور زن‌، همچون تاریخ‌، دچار فراز و نشیب‌هایی شده است.

گاه زنان شاهنامه نقش سیاستمدارانی خبره و آگاه را ایفا می‌کنند؛ مانند سیندخت زن مهراب پادشاه کابل،‌ و گاه زنانی دلفریب و سوداگرند که یک رشته از رویدادهای حماسه را موجب می‌شوند؛ ‌همچون سودابه،‌ دختر شاه هاماوران‌، زن کاووس شاه ایرانی که بنیان‌گذار تراژدی سیاوش می‌شود، ‌و گاه بزرگ‌پهلوانانی هستند که لباس رزم می‌پوشند و مردانه بسان قهرمانی رزمنده از کیان خاک و مرز و بوم و از حقیقت شخصیتی خویش دفاع می‌کنند؛ ‌همچون گردآفرید و گردیه، ‌و گاه مظلومانه بی‌هیچ نام و نشان‌، زاینده‌ی بزرگ‌انسان‌هایی دلیر و پاک در حماسه می‌شوند تا پایه‌های حماسه را محکم و استوار پی‌ریزی کنند. از میان این دسته زنان‌، مادر سیاوش‌، ستم‌دیده‌ترین آن‌هاست‌، تا جایی که بی‌ ذکر نامی از او‌، به محض این‌که سیاوش‌، اسطوره‌ی پاکی را به دنیا می‌آورد‌، بی ‌هیچ چشم‌داشتی از دنیا می‌رود.

در حماسه‌ ایرانی برخلاف حماسه‌ یونانی که زنان،‌ چون هلن،‌ بیش‌تر آتش‌افروزانی هستند که سبب جنگ‌های خونین و بیهوده می‌شوند،‌ زنان برجسته‌، اغلب سازندگان حوادث و رخدادهای سازنده و انسان‌ساز در حماسه هستند و تنها زنی که چون هلن آتش‌افروزی می‌کند و سبب جنگ را فراهم می‌آورد، منیژه‌، دختر افراسیاب تورانی، است.»

کتاب «زنان شاهنامه» در 143 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 5000 تومان از سوی نشر طراوت به چاپ رسیده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع" خبرگزاری دانشجویان ایران