تبیان، دستیار زندگی
این روزها آینه ها در علم دکوراسیون به‌عنوان ابزاری برای بزرگنمایی فضا كاربرد دارد و به همین دلیل استفاده از آن در محیط‌‌‌‌های كوچك توصیه می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینه‌ها در دکوراسیون داخلی


این روزها آینه ها در علم دکوراسیون به‌عنوان ابزاری برای بزرگنمایی فضا كاربرد دارد و به همین دلیل استفاده از آن در محیط‌‌‌‌های كوچك توصیه می‌شود...

آینه‌

هزاران سال از ساخت آینه توسط بشر می‌گذرد، انسان نخستین مسحور انعكاس نور در حوضچه‌های آب‌ بود و با صیقل دادن سنگ‌ها و فلزها، سعی كرد مشابه آن را برای خود بسازد. نتیجه این خواسته، اختراع آینه شد .

آینه ها نه تنها در زیبا سازی فضای داخلی منازل نقش بسزایی را بازی می كنند بلكه موارد كاربردی زیادی نیز دارند كه از جمله مهمترین آن می توان به خود آرایی اشاره نمود. در عین حال باید اظهار داشت كه استفاده مناسب از آینه در آرامش و بهبود حالات روانی افرادی كه در آن محیط زندگی می كنند نیز نقش موثری را بازی می كند.

اجازه دهید نگاهی به این موضوع داشته باشیم كه آینه ها چگونه می توانند فضای داخلی خانه را بزرگتر جلوه دهند؟

این روزها آینه ها در علم دکوراسیون به‌عنوان ابزاری برای بزرگنمایی فضا كاربرد دارد و به همین دلیل استفاده از آن در محیط‌‌‌‌های كوچك توصیه می‌شود. اصولاً یك اتاق كوچك، راهرو، و یا وروی های تنگ و باریك با آویختن آینه به دیوار خیلی بزرگتر از آن چیزی كه هستند جلوه می كنند. باید توجه داشت كه این كار صرفاً به منظور ایجاد تعادل و توازن انجام می پذیرد بنابراین آینه می بایست در مكانی قرار بگیرد كه انعكاس نور و فضا در آینه، محیط را از نظر بصری بزرگ‌تر نشان داده و به آن عمق می‌بخشد.  البته محل و نحوه قرار گرفتن آینه و شكل ظاهری آن بسیار مهم است.

بهره گیری از یك آینه بزرگ و سرتاسری بر روی كل دیوار برای قسمت ورودی هال، راهروها و فضاهای باریك نه تنها مقرون به صرفه  و عملی نیست بلكه از نظر كارشناسی ایده خوبی هم به شمار نمی رود، اما كاربرد چندین آینه بزرگ و كوچك روی دیوار راهرو یا مقابل پنجره‌ها با صرف هزینه كمتر، می‌تواند اثر مطلوبی در فضای خانه تان داشته باشد. بهتر است یك سری آینه را به صورت راندوم در هر دو طرف دیواره ها قرار دهید.

آینه‌ها در فضاهای كوچك بیشترین كاربرد را دارند. تركیب آینه با نورپردازی سطحی مناسب، می‌تواند حس قرار گرفتن در فضای بزرگ و زیبا را به شما القاء و با كم‌ترین هزینه تغییری شگرف در اتاق یا خانه شما ایجاد كند.

استفاده از آینه در محیط باریك، محیط را باز تر و وسیع تر نشان می دهد. تركیب آینه با دیوار، به شما امكان می‌دهد سطحی براق خلق كنید كه به آسانی قابل تمیز كردن باشد، در صورتی كه رنگ یا كاغذ دیواری نمی‌تواند سطح براقی به وجود بیاورد. قرار دادن یك شمع در مقابل آینه، حسی رمانتیك به فضا می‌دهد و آنجا را آرامبخش تر می کند. قاب آینه و شمعدان را با توجه به سبك دكوراسیون خود انتخاب كنید. انعكاس نور ملایم حاصل از این چیدمان، محیطی آرام برای شما فراهم می‌آورد.

آینه در هماهنگی با نورپردازی می تواند در كیفیت و میزان بازتاب نور بسیار موثر واقع شود

شما می‌توانید از یك آینه قدی با پایه متحرك در اتاق خوابتان بهره گیرید؛ اگر فضای كافی برای قرار دادن آینه در اتاق ندارید، می‌توانید آینه‌ای را پشت در ورودی یا كمد دیواری نصب كنید. در طراحی های مدرن،بسیاری از دكوراتور‌ها آینه را بالای تخت‌خواب روی سقف نصب می‌كنند، این كار به زیبایی فضای اتاق كمك بسیاری می‌كند.

جای مناسب دیگر برای استفاده از آینه ها، حمام های كوچك هستند. اگر بتوانیم نورپردازی را نیز به طور مناسب انجام دهیم، متوجه تغییرات چشمگیری در فضای داخلی مكان مورد نظر خواهیم شد. این كار تنها با صرف مقدار كمی هزینه به راحتی تغییرات اساسی در دكوراسیون داخلی منازل ایجاد می كند و همچنین دارای موارد كاربردی بیشماری نیز می باشد. آینه همچنین یك سطح صاف و شفاف بر روی دیوار ایجاد می كند كه مانند كاغذ دیواری و یا رنگ پس از مدتی پوسته نمی دهد.

آینه در هماهنگی با نورپردازی می تواند در كیفیت و میزان بازتاب نور بسیار موثر واقع شود. مسئله دیگری كه می بایست به آن توجه داشت قاب آینه و وجود شمعدان در كنار آینه است كه البته این مطلب هم تا حد زیادی سلیقه ای است اما با این وجود استفاده از رنگ های روشن همیشه فضای آرامبخش تر و رمانتیكی را ایجاد می كند.

آینه‌

آینه ها حتی بدون داشتن قاب های گرانقیمت باز هم زیبایی و جلوه خاص خود را دارند.با این وجود تراش های اریب در لبه آینه می تواند زیبایی آن را چند برابر كند. آینه ها بیانگر حس هنری افراد بوده و دارای انواع قاب ها ی تزئینی هستند. طرح ظاهری قاب آینه می‌تواند از یكنواخت بودن آن بكاهد، برای این منظور می‌توانید از طرح‌های ویترای (در ادامه به توضیح آن پرداخته‌ایم) روی آینه به‌صورت منقطع یا طرح‌دار (از قبیل آجرچینی، لوزی و...) استفاده كنید.

می‌توانید با نقاشی روی شیشه، به زیبایی فضا بیافزایید. به این هنر ویترای گفته می‌شود. نمونه‌های آن را می‌توانید در شیشه‌های به كار رفته در پنجره كلیساها، درها و پنجره‌های خانه‌های قدیمی ایرانی و... ببینید.

بهتر است برای قاب آینه طرح و جنسی را انتخاب کنید که با دکوراسیون فضای شما همخوانی داشته باشد، قاب‌ها می‌توانند چوبی، استیل، شیشه‌ای یا حتی از جنس آینه باشند.برای خلق دکوراسیونی خاص و تا حدودی سرگرم کننده و مدرن، می‌توانید یکی از دیوارهای کوچک خانه تان را با آینه‌های محدب و مقعری که تصاویر غیر واقعی از چهره‌تان منعکس می‌کند تزئین كنید. وجود آینه در آشپزخانه کمک زیادی به زیباتر شدن فضا می‌کند. برای این منظور می‌توانید در لابه‌لای کاشی‌های موجود در آشپزخانه از کاشی‌های آینه‌ای استفاده كنید. استفاده از كاشی‌های آینه‌ای با ابعاد متفاوت باعث چرخش دید در فضا می‌شود و یكنواختی فضا را از بین می‌برد.

با ورود آینه ها به فضای داخلی خانه ها متوجه تفاوت های شگرفی می شوید كه شما را متعجب خواهند كرد؛قرار دادن آینه در بالای شومینه نیز به عنوان یكی از تكنیكهای زیباسازی در  منازل به شمار می رود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:نشریه منزل/سایت زن ایرانی

مطالب مرتبط:

دکوراسیونی با طعم آرامش

پیش به سوی اتاق خوابی زیبا

متضادهای زیبا

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.