تبیان، دستیار زندگی
بعضی خبرها فقط ایجاد نگرانی می‌كنند البته رسانه‌ها اصولاً «خبر» را در جنبه‌های منفی آن ارزشگذاری می‌كنند. شاید اگر خبرنگاری پیدا شود و از جنبه‌های مثبت به مسائل نگاه كند، نه خبرش مورد توجه قرار بگیرد نه تیترش!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار پربازدید خبرگزاری ها


بعضی خبرها فقط ایجاد نگرانی می‌كنند البته رسانه‌ها اصولاً «خبر» را در جنبه‌های منفی آن ارزشگزاری می‌كنند. شاید اگر خبرنگاری پیدا شود و از جنبه‌های مثبت به مسائل نگاه كند، نه خبرش مورد توجه قرار بگیرد نه تیترش!


اخبار-روزنامه - رسانه

این روزها صفحات نشریات و سایت‌های اینترنتی مملو از خبرهای منفی از خشونت، خیانت، نابسامانی‌های اجتماعی، به ویژه آسیب‌هایی است كه جوانان و نوجوانان جامعه‌مان را تهدید می‌كند؛ این خبرها بیشترین كلیک را می‌خورند.

حجم این اخبار و در كنار آن خبرهای شفاهی دهان به دهان از اتفاقاتی كه در گوشه و كنار شهر رخ می‌دهد، به گونه‌ای است كه انگار خوبی‌ها و جنبه‌های مثبت زندگی از جامعه رخت بربسته است. جریان این خبرها هم قطع نمی‌شود و هر روزه اخباری از این دست تن مردم را می‌لرزاند. از جمله اخباری كه خانواده‌ها را بیشتر می‌هراساند، اخبار مربوط به تجاوز‌های جنسی فردی و گروهی است. آخرین گزارش از این دست تجاوز به دختری در یک میدان میوه و تره‌بار بود. اگرچه تجاوز جمعی به اعضای یک خانواده در خمینی ‌شهر اصفهان تكان‌ دهنده می‌نمود اما ربایش دختران و زنان جوان در خیابان‌ها آن هم در روشنایی روز تأثیر به مراتب بیشتری در امنیت روانی جامعه دارد.

از دیگر اخباری كه خیلی خانواده‌ها را نگران می‌كند، درباره اوضاع مدارس است. چندی پیش گزارشی در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اشاعه روابط جنسی نامشروع دختران دبیرستانی و تازه‌ترین گزارش‌ها از این دست خبری بود درباره اعتیاد 10 هزار معلم و مدیر شاغل در آموزش و پرورش! حالا به این همه اطلاعات منفی اضافه كنید وجود مأموران تقلبی و جنایتكاران را با لباس پلیس. پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، پنجم دی ‌ماه خبری منتشر كرد كه براساس آن سه اخاذ با لباس پلیس دستگیر شده‌اند.

این روزها صفحات نشریات و سایت‌های اینترنتی مملو از خبرهای منفی از خشونت، خیانت، نابسامانی‌های اجتماعی، به ویژه آسیب‌هایی است كه جوانان و نوجوانان جامعه‌مان را تهدید می‌كند؛ این خبرها بیشترین كلیک را می‌خورند

آنان با لباس پلیس در منزل شهروندان را می‌زده و با در اختیار داشتن تجهیزات پلیسی با عنوان مأمور مبارزه با مواد مخدر وارد خانه‌ها شده و اقدام به سرقت جواهرات می‌كردند.

موضوع آنقدر نگران ‌كننده بود كه سیدجواد زمانی عضو كمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به آن ابراز نگرانی كند و خواستار برخورد قاطع با پلیس‌ نماها شود. وی در همین روز و در گفت‌وگوی رسانه‌ای می‌گوید: عده‌ای از مجرمین تحت پوشش مأمور انتظامی و دستگاه‌های دولتی مرتكب انواع جرایم از جمله سرقت، اخاذی، كلاهبرداری و اعمال منافی عفت می‌شوند كه این امر موجب ایجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنیت عمومی را تهدید می‌كند.

انواع بزه‌ها و جرم و جنایتی كه رخ می‌دهد برون دادی دارد به نام «آسیب اجتماعی» به ویژه وقتی تجاوز به عنفی صورت می‌گیرد و منجر به فروپاشی خانواده‌ای می‌شود. فعلاً فقط آمار‌های مربوط به فروپاشی خانواده‌ها در صفحات روزنامه‌ها نیست؛ همان موضوعی كه عامل عمده آسیب‌های اجتماعی است. در برنامه‌های مستند گزارشی شبكه 3 سیما در هفته‌های اخیر به گوشه‌ای از این موارد پرداخته شده است. به گونه‌ای كه نشان می‌دهد تبهكاران با اعمال خود حتی خانه‌ها و حریم‌های خصوصی مردم و نیز دفاتر و مراكز كار را هم ناامن كرده‌اند.

یكی از این برنامه‌ها در این هفته دو نوجوانی را نشان می‌داد كه با اسلحه گرم وارد دفتر كار فردی شده و در پی تیراندازی یک نفر را بشدت مجروح كردند آن‌ها اول دبیرستان بودند.

اكنون آسیب‌های اجتماعی با سرعت بیشتری جریان دارد و اثرات و تبعاتش هم هر روز كه می‌گذرد گسترده‌تر می‌شود. این آسیب‌ها امنیت روانی جامعه را تهدید می‌كنند با این حال به نظر می‌رسد هنوز راهكارها، برنامه‌ها و اقدامات آن‌گونه كه شایسته است، جواب نداده‌اند. در این خصوص گویا هنوز در مرحله هشدار متوقف مانده‌ایم!

یكی دو سرقت خودرو، از دیگر بخش‌های این مستند تلویزیونی بود كه سعی دارد زحمات شبانه‌روزی پلیس را به تصویر بكشد. این نیروهای تلاشگر كه «پلیس پیشگیری» نامیده می‌شوند عمدتاً در فعالیت‌هایی كه به تصویر كشیده می‌شود در حال پیگیری هستند و گویا هنوز به مرحله پیشگیری به مفهوم اخص آن نرسیده‌اند.

در برنامه این هفته این مستند تلویزیونی یک بخش تكان‌دهنده هم بود و آن گفت‌وگوی یک فرمانده پلیس با جوان معتاد به «شیشه» بود. جوان معتادی كه واقعاً گریه می‌كرد و می‌گفت دوست دارد در خانه بخوابد و با خانواده‌اش زندگی كند نه در بازداشتگاه و یا در كنار خیابان بر روی كارتن و... او می‌گفت از 13 سالگی از خانه رانده شده و نتوانسته پدر را برای بازگشت به آغوش خانواده متقاعد كند.

اكنون آسیب‌های اجتماعی با سرعت بیشتری جریان دارد و اثرات و تبعاتش هم هر روز كه می‌گذرد گسترده‌تر می‌شود. این آسیب‌ها امنیت روانی جامعه را تهدید می‌كنند با این حال به نظر می‌رسد هنوز راهكارها، برنامه‌ها و اقدامات آن‌گونه كه شایسته است، جواب نداده‌اند. در این خصوص گویا هنوز در مرحله هشدار متوقف مانده‌ایم!

بخش اجتماعی تبیان

منبع:روزنامه ایران