تبیان، دستیار زندگی
روزنامه آسیا تایمز با استناد به یك گزارش راهبردی در غرب نوشت: در بحبوحه تنش‌ها در مورد تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز غرب به این نتیجه رسیده است که ایران برای مواجهه با بدترین سناریو‌ها به خوبی آماده و تجهیز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران آماده بدترین سناریو


روزنامه آسیا تایمز با استناد به یك گزارش راهبردی در غرب نوشت: در بحبوحه تنش‌ها در مورد تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز غرب به این نتیجه رسیده است که ایران برای مواجهه با بدترین سناریو‌ها به خوبی آماده و تجهیز شده است.

 مناورات ایران فی مضیقِ هرمز

به گزارش الف به نقل از آسیا تایمز آن‌لاین، گزارش منتشر شده اخیر از سوی مرکز استراتژیک و ارزیابی‌ها بودجه‌ای، ایران در توانایی‌هایی سرمایه گذاری کرده که می تواند در عملیاتهای نظامی آمریکا در خلیج فارس تاخیر بیندازد و حتی مانع از انجام آنها شود.

براساس این گزارش، ایران با این توانایی‌ها و تسلیحات پیشرفته‌ای که در اختیار دارد می تواند در دسترسی به خلیج فارس ممانعت به عمل بیاورد، انتقال نفت و گاز در این منطقه را کنترل کند که این موضوعات آمریکا و هم پیمانانش را نگران کرده است.

در این گزارش به این موضوع اذعان شده است که ایران دهه‌هاست خود را برای تقابل نظامی با آمریکا آماده کرده است. ایران به جای قرار گرفتن در رقابت نظامی مستقیم در راستای یک استراتژی نامتقارن چندمنظوره از جمله استفاده از تکنولوژی پیشرفته با تاکتیکهای نظامی برای جلوگیری از دسترسی نیروهای آمریکایی به مواضع مختلف در منطقه و نداشتن آزادی عمل آمریكایی‌ها برای فعالیتهای دریایی گام برداشته است. این استراتژی برای بازدارندگی حمله نظامی آمریكا كارامد ارزیابی شده است.

حتی اگر ایران برای مدت طولانی مسیر تنگه هرمز را نبندد، بسته شدن كوتاه مدت تنگه هرمز می‌تواند پیامدهای ویرانگری به همراه داشته باشد. حتی صحبت از آغاز رکود اقتصادی جدید در صورت بسته شدن تنگه هرمز نیز به میان آمده است.

حتی اگر ایران برای مدت طولانی مسیر تنگه هرمز را نبندد، بسته شدن كوتاه مدت تنگه هرمز می‌تواند پیامدهای ویرانگری به همراه داشته باشد. حتی صحبت از آغاز رکود اقتصادی جدید در صورت بسته شدن تنگه هرمز نیز به میان آمده است

"پاتریک کرونین" از اندیشکده امنیت جدید آمریکا در واشنگتن گفت که بستن تنگه هرمز توسط ایران را نباید صرفا بسته شدن این تنگه تصور کرد. نه تنها ایران می تواند در راستای بستن تنگه هرمز به کشتی‌ها حمله کند بلکه توانایی ضربه زدن به تاسیسات نفتی در عربستان را دارد که این مسئله می‌تواند تاثیرات چشمگیری به همراه داشته باشد. این تحلیل‌گر گفت که توانایی ایران در بستن تنگه هرمز و ایجاد ترافیک دریایی در این تنگه حقیقتی انکارناپذیر است.

باید اعتراف کرد که ایران از توانایی بسیار زیاد و نقاط قوت جغرافیایی و ژئوپلتیکی فراوانی برخوردار است که عوامل مختلفی باعث اذعان به این مو ضوع شده است.

کشتی-تنگه هرمز

در حال حاضر علاوه بر عوامل نظامی، ایران از نقاط قوت فراوانی بهره می برد. برای نمونه دقت کنید که حتی بار روانی و سیاسی تهدید به حمله تا چه میزان بر خاورمیانه استراتژیک تاثیر می گذارد و یا اگر ایران موشک‌هایش را با کلاهک‌های مختلف تجهیز کند این موضوع چه تاثیر روانی و سیاسی بر دولتهای منطقه خواهد داشت.

ایران در منطقه از حمایت گروههای مختلف نیز برخوردار است. این گروهها با کمک ایران می توانند به گروههای خطرناکی تبدیل شوند. با توجه به اینکه نگرش غیرمستقیم ممکن نیست موفق شود، ایران ممکن است به طور مستقیم از موشک‌های بالستیک خود و گروههای تحت حمایتش برای حمله به پایگاهها و نیروهای آمریکا استفاده کند.

استراتژی چند منظوره ایران در دریا نیز خطرناک است به طوریکه نیروی دریایی ایران توان انجام عملیاتهای گسترده با مهمات پیشرفته هدایت‌شونده را دارد. نیروی دریایی ایران می تواند این حملات را با رگباری از موشک‌های کروز ضد کشتی هماهنگ کند. نیروی دریایی ایران می‌تواند خسارات فراوانی به آمریکا در نبرد دریایی وارد کند و مدتهاست در راستای در اختیار گرفتن تجهیزات دریایی پیشرفته گام برداشته است.

به گفته آنتونی کوردزمن کارشناس برجسته مرکز مطالعات استراژیک در واشنگتن، ایران در حال شکل‌دهی مجدد قوای نظامی برای تقویت توان خود در تقابل احتمالی در دریای عمان است. ایران همچنین به طور تدریجی در حال افزایش توانایی خود برای عملیات در اقیانوس هند است.

یکی از نقاط ضعف آمریکا در منطقه خلیج فارس نزدیک بودن نیروها و پایگاههایش به ایران است. به علاوه تاسیسات آمریکا در بحرین، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه "جبل علی" در دوبی نیز مستقر بوده‌اند. فرماندهی مرکزی نیروی هوایی نیز از مکانهای مختلف در منطقه دستور می‌دهند که شامل پایگاه اودید در قطر و یک پایگاه در امارات است.

در حالیکه موشک‌های بالستیک ایران بدون محدودیت هستند، این موشک‌ها آنقدر پیشرفته هستند که مقابله با آنها برای آمریکا سخت و هزینه‌بر است.

بخش سیاست تبیان


منبع:الف