تبیان، دستیار زندگی
فرشها و قالیچه ها می توانند به مقدار زیادی در زیبا سازی جلوه دكوراسیون موثر واقع شوند اما می توانند به طرق مختلف لك شوند و جلوه ای زشت پیدا كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت‌های استثنایی مخصوص کدبانو


فرشها و قالیچه ها می توانند به مقدار زیادی در زیبا سازی جلوه دكوراسیون موثر واقع شوند اما می توانند به طرق مختلف لك شوند و جلوه ای زشت پیدا كنند. در این صورت كمك گرفتن از یك فرد متخصص برای از بین بردن لكه بوجود امده روی فرش می تواند گران تمام شود.

مهارت‌های استثنایی

در این مطلب توصیه ها و نكاتی را برای اینكه بتوانید خود این كار را در خانه انجام دهید برایتان مطرح می كنیم.

میزان دشواری: آسان

وسایل مورد نیاز:

•جوش شیرین

•یك چهارم فنجان پراكسید هیدروژن

•پارچه میكروفیبر

•بطری اسپری

نكات مربوط به از بین بردن لكه و بو از قالیچه

1.هر لكه را به محض بوجود آمدن از روی قالیچه از بین ببرید به خصوص لكه چای و قهوه را زیرا هر چه از زمان ایجاد آن بگذرداز بین بردن ان سخت تر می شود. برای این كار یك چهارم فنجان پراكسید هیدروژن را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در بطری اسپری بریزید و مخلوط كنید. مقداری جوش شیرین برای مرحله آخر كار نگه دارید.بطری را تكان دهید تا جوش شیرین كاملا حل شود سپس محلول را روی لكه اسپری كنید و با دستمال میكروفیبر روی آن بكشید. لكه و بو به سرعت از بین خواهد رفت.

2.اگر لكه جدی تر و سرسخت بود اجازه دهید محلول به مدت 15 دقیقه روی لكه بماند و سپس با دستمال میكروفیبر به از بین بردن لكه اقدام كنید.

3.در صورت نیاز اسپری كردن محلول را روی لكه تكرار كنید و پس از اینكه لكه از بین رفت با یك دستمال خیس دیگر جای لكه را تمیز كنید تا محلول نیز از روی فرش از بین برود.

 

نکات و هشدارها

• برای از بین بردن لكه های سرسخت می توانید یك برش از سیب زمینی را برای مدتی روی لكه قرار دهید.

• محتویات بطری اسپری را از دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا بسیار سمی و خطر ناك است.

پاك كردن مداد شمعی از روی مبلمان چوبی

آیا شما هم در خانه خود یكی از این آرتیست های كوچك را دارید كه دائماً در حال ایجاد آثار هنری در نقاط مختلف خانه هستند؟

در این حالت باید نحوه پاك كردن نقاشی ها آنها را نیز بدانید. نگران نباشید در این بخش شیوه پاك كردن مداد شمعی را به شما آموزش می دهیم. این تكنیك ها به ویژه برای مبلمان چوبی مورد استفاده قرار می گیرند.

كمی سس مایونز در یك ظرف بریزید. یك دستمال تمیز و خشك را به آن آغشته كنید. روی نقاطی كه با مداد شمعی رنگ امیزی شده است را با یك لایه مایونز بپوشانید و با دستمال روی آن بمالید. یك دستمال دیگر بردارید. آنرا كمی نیمه مرطوب كنید و سپس آن قسمت را به طور كامل پاك كنید.

اگر سس مایونز در اختیار ندارید، می توانید از نشاسته استفاده كنید. قدری نشاسته را با آب مخلوط كنید. میزان نشاسته باید بیشتر از آب باشد و محلول غلیظ باشد. هر چه میزان غلظت محلول بیشتر باشد، قدرت پاك كنندگی آن هم افزایش پیدا می كند. محلول را روی محل مورد نظر بزنید، به كمك یك فرچه آنرا پاك كنید و با دستمال تمیز كنید.

چگونه لکه دود را بر طرف کنیم

لکه دود و بوی دود توسط سیگار و آتش سوزی در خانواده ایجاد می شود. هنگامی که لکه دود یا بوی ان در خانه زیاد شود از این بردن آن ها خیلی سخت می شود چون دود و دوده ، متشکل از مولکول های کوچک کربن هستند. برای پاک کردن لکه و بو ، ابتدا باید لکه را حذف و سپس برای از بین بردن بوی دود اقدام كرد.

وسایل مورد نیاز

•کاسه

• آب

• صابون مایع ظرفشویی

• قاشق

• پارچه سفید

•وان پلاستیکی بزرگ

•گچ

•زغال فعال

مهارت‌های استثنایی مخصوص کدبانو

مراحل

1.یک فنجان آب را در كاسه بریزید و سپس 2 قاشق غذاخوری صابون مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید و خود بهم بزنید تا محلول آب و صابون حاصل شود.

2.پارچه های سفید را در محلول قرار دهیدو سپس با  فشار دادن پارچه آب اضافی را بگیرید.

3.پارچه آغشته به محلول را به آرامی روی لكه بكشید تا لكه دود كاملا از محلول اشباع شود.

4.سپس با یك حوله خشك و سفید رنگ روی لكه بكشید تا دوده از روی سطح كنده و به حوله منتقل شود. دلیل سفید بودن حوله این است كه بهتر ببینید كه چه مقدار دوده از سطح به حوله منتقل شده است.

5.این كار را در صورت لزوم تكرار كنید تا لكه كاملا محو شود.

نحوه از بین بردن لكه های آب روی سقف

تنها یك راه برای پاك كردن لكه ها از روی سقف یا دیوارها وجود دارد كه خیلی از افراد از آن بی اطلاع هستند و آن رنگ كردن منطقه مورد نظر است.

مراحل مختلف كار

پیش از اینكه دست به هر گونه اقدامی بزنید، ابتدا باید دلیل ایجاد لكه را پیدا كنید. لكه های زرد رنگ و مایل به قهوه ای عموماً به دلیل چكه كردن آب ایجاد می شوند. اگر می خواهید برای همیشه از دست لكه ها راحت شوید، می بایست ابتدا دلیل ایجاد آنرا از بین ببرد.

اگر در محل لكه قارچ زدگی مشاهده كردید، باید آنرا بشویید و پاك كنید. این كار به راجتی و با به كار گرفتن مایع شوینده، سفید كننده، و قدری آب قابل حل است. هر كسی كه تا كنون از این روش استفاده كرده به نظر راضی می آمده.

حال نوبت به از بین بردن اصولی لكه ها می رسد. فراموش نكنید كه قبل از رنگ كردن باید محل مورد نظر را بتونه كنید. اگر این كار را انجام ندهید با وجود رنگ كردن، لكه بازهم خودش را نشان خواهد داد.

موادی كه در بتونه مورد استفاده قرار می گیرند سمی هستند و هنگام استعمال نباید عمیقاً آنها را استنشاق كنید. برای ادامه كار و انجام سایر امور حتماً مطمئن شوید كه منطقه بتونه شده كاملاً خشك شده باشد.

قبل از شروع این قسمت از پروژه اطمینان حاصل كنید كه رنگ مصرفی با رنگ سایر قسمت ها همخوانی دارد. در حقیقت شما باید دقیقاً رنگ سقف یا دیوار را پیدا كنید. اگر نتوانید عین همان رنگ را پیدا كنید، شاید مجبور شوید كه كل سقف یا دیوار را رنگ بزنید.

نكات قابل توجه

- ابتدا باید عامل اصلی ایجاد لكه را پیدا كرده و آنرا برطرف كنید. در غیر اینصورت فقط انرژی، زمان، و هزینه خود را بیهوده مصرف كرده اید و مجدداً شاهد ایجاد لكه خواهید بود.

- مطمئن شوید كه منطقه ایجاد لكه را حتماً قبل از شروع كار كاملاً خشك كرده باشید و نم و رطوبت در آن وجود نداشته باشد.

-هنگام كار ماسك مناسب بزنید و قلموی رنگ را در مقابل چشم و بینی خود نگیرید.

-كودكان را از محل رنگ كاری و بتونه دور كنید.

فراوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

نشریه منزل

کد بانوی دیجیتالی

مقالات مرتبط:

استفاده ی صحیح از آبمیوه گیری

فرش های براق ،هدیه ما به شما

انجام کارها به روش اصولی

چطور ظروف استیل را تمیز کنیم؟

خداحافظ خانه ی بهم ریخته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.