تبیان، دستیار زندگی
یائسگی معمولاً با افزایش وزن و تغییرات فیزیکی همراه است. مصرف کلسیم و ویتامین D و همچنین پروتئین برای جلوگیری از آب شدن سیستم عضلانی لازم است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل وزن در دوره‌ی یائسگی


یائسگی معمولاً با افزایش وزن و تغییرات فیزیکی همراه است. مصرف کلسیم و ویتامین D و همچنین پروتئین برای جلوگیری از آب شدن سیستم عضلانی لازم است.

کنترل وزن

یائسگی معمولاً با افزایش وزن و تغییرات فیزیکی همراه است. خانم‌هایی که در این دوره‌ی خاص زندگی خود قرار دارند اگر مراقب تغذیه‌ی خود نباشند احتمال دارد که هر سال 500 گرم به وزنشان اضافه شود و متأسفانه هر کیلو که به وزن اضافه می‌شود آب کردن آن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

در دوره‌ی یائسگی تغییرات هورمونی باعث احتباس آب می‌شود.

از طرف دیگر کاهش میزان استروژن خود را با تحلیل عضلات و پیدایش توده‌ی چربی نشان می‌دهد و نتیجه این می‌شود که بدن کالری‌های کمتری می‌سوزاند و به این ترتیب چربی‌ها به سادگی در ناحیه‌ی شکم تجمع می‌یابند. برای مقابله و کاهش مسئله‌ی اضافه وزن لازم است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. در این مطلب کوتاه بیشتر به این مسائل می‌پردازیم.

یائسگی: تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید

* از مصرف شیرینی‌جات، الکل و چربی‌های حیوانی بپرهیزید.

* مصرف نمک را کم کنید زیرا باعث تشدید احتباس آب می‌شود. می‌توانید به جای نمک از سبزیجات معطری مثل ریحان، جعفری، پیازچه و انواع ادویه‌ها استفاده کنید.

* سهم زیادی به مصرف میوه و سبزیجات اختصاص دهید. میوه های تازه را جایگزین آب‌میوه‌های صنعتی بکنید. میوه های تازه حاوی فیبر بیشتری هستند که از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری و یا پیشرفت آن را کند می‌کنند.

* مصرف مواد غذایی حاوی گلوسیدهایی که به کندی وارد جریان خون می‌شوند با از بین رفتن عضلات مقابله می‌کند.

* علاوه بر داشتن تغذیه‌ی سالم لازم است که فعالیت‌های جسمی‌تان را نیز افزایش دهید. توصیه می‌کنیم روزانه 30 دقیقه ورزش کنید و یا 1 ساعت پیاده روی داشته باشید.

یائسگی: کلسیم لازم است اما کافی نیست

حتماً شنیده‌اید که مصرف کلسیم (لبنیات) و ویتامین D (مصرف ماهی‌های چرب حداقل 3 مرتبه در هفته) و همچنین پروتئین برای جلوگیری از آب شدن سیستم عضلانی لازم است. توصیه می‌کنیم گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

علاوه بر داشتن تغذیه‌ی سالم لازم است که فعالیت‌های جسمی‌تان را نیز

افزایش دهید. توصیه می‌کنیم روزانه 30 دقیقه ورزش کنید و یا 1 ساعت

پیاده روی داشته باشید

از سویا نیز غافل نشوید: سویا سرشار از پروتئین، اسیدهای آمینه، املاح معدنی (مثل کلسیم، فسفر، آهن)، روی، پتاسیم، منیزیم، فیبرها، اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی و ایزوفلاون (ترکیبات گیاهی که مانند هورمون استروژن عمل می‌کند) است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: sante

مطالب مرتبط:

10 ماده‌ی غذایی برای خانم‌ها

تغذیه و زنان سالمند

6 غذای مورد نیاز هر خانم(1)

6 غذای مورد نیاز هر خانم(2)

تغذیه لازم برای گر گرفتگی خانم ها

کاهش سن یائسگی با رژیم های سخت لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.