تبیان، دستیار زندگی
آموزش مجاز جهت ارائه آموزش از راه دور برای اولین بار معرفی شد اما محققان جهت استفاده بهینه مانند تمامی انواع آموزش و موارد جدید در مقاطع گوناگون آن را طبقه بندی کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

آموزش مجازی جهت ارائه آموزش از راه دور برای اولین بار معرفی شد اما محققان جهت استفاده بهینه مانند تمامی انواع آموزش و موارد جدید در مقاطع گوناگون آن را طبقه بندی کردند.

آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

آموزش عالی:

اولین دسته مربوط به آموزش در دانشگاه مجازی و دیجیتالی می باشد که به آموزش عالی معروف است، در این نوع از آموزش، بیشتر دانشجویان، اساتید، کارکنان دانشگاه و یا مدیران مخاطب قرار گرفته اند.

آموزش عمومی:

از این لحاظ این نوع آموزش به آموزش عمومی معروف شده است که افراد عادی و کاربران خانگی را در این دسته قرار داده اند و این دسته هستند که برای یادگیری و استفاده از فناوری اطلاعات نیاز به مقطع آموزشی دارند.

آموزش كاركنان (آموزش ضمن خدمت):

کادر اداری و كاركنان شركت ها، موسسه ها و سازمانهای خصوصی و دولتی کاربران این گروه می باشند.

آموزش مدارس:

آموزش های مدارس را به دو نوع آموزش که با عناوین مشابهی چون مدارس مجازی، دبیرستان مجازی و ... نیز شناخته می شود تقسیم کرده اند، دانش آموزهای  مقاطع مختلف و یا والدین آنها و معلم ها در این گروه قرار دارند.

تعریف هایی هم در تمامی مقاطع بالا وجود دارد که در حقیقت به کار همه گروه ها می آید مانند:

آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

كتابخانه های مجازی:

امروزه کمتر نیازی را می بینیم که فناوری اطلاعات بر آن تاثیری نداشته باشد.

به طور مثال جستجو در کتابخانه:

در زمان های نه چندان دور، برای انجام یک تحقیق وقت زیادی را در میان قفسه های کتابخانه ها می گذراندیم تا به آن کتابی که به کارمان می آید دست پیدا کنیم. اما كتابخانه ها نیز به مرور با پیشرفت فناوری، از حالت سنتی به حالت الکترونیکی درآمدند و مفهوم کتابخانه مجازی مطرح شد.

در این کتابخانه های نوین، که محدود به زمان و مکان نیستند، اطلاعات را به صورت دیجیتال و حتی منابعی که به صورت فیزیكی وجود ندارد، در اختیار کاربران قرار می دهد و شامل موارد زیر می باشد.

آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟كتاب ها
آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟مجلات الكترونیكی
آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟پایگاه های اطلاعاتی
آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟صفحات وب
آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟لوح های فشرده و سایر قالب های الكترونیكی

كنفرانس های مجازی:

كنفرانس های مجازی در آموزش مجازی كه در آن تعامل دو طرفه از طریق فناوری های جدید (اینترنت و رایانه) و ایجاد یك محیط مجازی فعال در زمان واقعی امكان پذیر است.

در این محیط ها مباحث به صورت مجازی مطرح می شود، نكته مهم در این نوع آموزش ها شركت فعال فراگیران در بحث وگفت وگو با اساتید و دیگر فراگیران و همچنین بهره برداری از منابع اطلاعاتی كتابخانه های مجازی و كتب و مجلات دیجیتالی می باشد.

در این كنفرانس ها تعامل استاد با فراگیران بر اساس نیازها وتوانایی های فراگیران تعریف می شود و استاد به عنوان مشاور و جهت دهنده فراگیر برای نیل به هدف است.

کیفیت آموزش مجازی چگونه است ؟

مانند هر فناوری جدید دیگری این مقطع نیز در ابتدا به دلیل عدم آگاهی و آشنایی کافی در زمینه آموزش اینترنتی (مجازی)، بسیاری از شرکت هایی که خدمات اینترنتی را به منظور استفاده در آموزش الکترونیک عرضه می کردند، بیشتر از ارائه خدمات، از مسئولین و مراکز ذیربط، سوءاستفاده می کنند اما به مرور و با آشنایی افراد این مشکل حل شد.

همچنین در ابتدا در بسیاری از دانشگاه ها به منظور ارتقای سطح كیفیت در آموزش، كلاس های درس را به صورت اینترنتی تشکیل می دهند. اما انتظار می رود این نوع آموزش تبدیل به رقیبی برای آموزش سنتی شود اگرچه عده ای معتقدند این نوع آموزش تنها می تواند به عنوان مكملی برای مراكز آموزشی در آموزش سنتی باشد.

این عده معتقدند از جمله عواملی که می تواند در سطح كیفیت دروس اینترنتی تاثیر گذار باشد هزینه بسیار بالا آنهاست.

آموزش مجازی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

واقعیت مجازی چیست؟

آیا در مورد واقعیت مجازی چیزی شنیده اید؟ داده و اطلاعات به صورت تصویری ایجاد می شوند كه این تصاویر تا زمانی که به واقعیت نزدیک یا مطابق آن باشد، بصورت مکرر شبیه سازی می شوند به این روند واقعیت مجازی گوییم.

از واقعیت مجازی در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا دبیرستان و در بخش های صنعتی، دولتی و ارتش استفاده می شود، به منظور ایجاد واقعیت مجازی نرم افزار های سه بعدی جالبی طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می توان به virt walk through - virtus walk through و ... اشاره نمود.

داده و اطلاعات به صورت تصویری ایجاد می شوند كه این تصاویر تا زمانی که به واقعیت نزدیک یا مطابق آن باشد، به صورت مکرر شبیه سازی می شوند به این روند واقعیت مجازی گوییم.

نقش واقعیت مجازی در آموزش و پرورش:

دو گروه در زمینه نقش واقعیت مجازی در آموزش و پرورش به تحقیقات وسیعی دست زده اند که حاصل تحقیقات آنها به دیدگاه توماس و استوارت معروف شده است آنچه در زیر می خوانید به " نقش واقعیت مجازی در آموزش و پرورش از دیدگاه توماس و استوارت " معروف است:

  • واقعیت مجازی مكان و چیز هایی را به دانش آموزان ارائه می دهد كه دانش آموزان در دنیای واقعی به آن ها دسترسی ندارند.
  • واقعیت مجازی برای نشان دادن اشیا و چیزهایی به كار می روند كه بررسی موثر و دقیق آن ها مستلزم تغیر مقیاس اندازه و یا زمان است.
  • واقعیت مجازی، مكان ها، فضا ها و اشیا را بدون تغییر در كیفیت آن ها ایجاد می كند.
  • واقعیت مجازی با مردمی كه در مكان های دور قرار دارند از طریق باشگاه های جهانی ارتباط و تعامل برقرار می كنند، دانش آموزان كشورهای گونگون می توانند با همكاری هم در پروژه مورد علاقه خود فعالیت كنند .
  • واقعیت مجازی تعامل با افراد واقعی در فضا های خالی ایجاد شده را امكان پذیر می كند.
  • واقعیت مجازی تعامل با افراد واقعی را به روش های غیر واقع گرایانه میسر می كند.
  • واقعیت مجازی ایجاد و دست كاری داده ها و مفاهیم مجرد به منظور حل آن ها با عملیات ریاضی را فراهم می کند.
  • واقعیت مجازی تعامل با مجودات مجازی نظیر نمایندگان اشخاص و چهره های تاریخی كه نشان دهنده فلسفه های متفاوت و دیدگاه های مختلف هستند و در یك بحث و گفتگوی شبیه سازی شده شركت دارند را در دسترس قرار می دهد.

گروه آموزش مجازی تبیان

تنظیم: نسرین صادقی