تبیان، دستیار زندگی
باغبانی و نگهداری از گل و گیاه در فرهنگ ایرانی از آن دسته كارهایی تلقی می‌شود كه به قول معروف دل و دماغ می‌خواهد و باید اهلش باشی و علاقه درونی داشته باشی تا به آن بپردازی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل ها حتی در آپارتمان


باغبانی و نگهداری از گل و گیاه در فرهنگ ایرانی از آن دسته كارهایی تلقی می‌شود كه به قول معروف دل و دماغ می‌خواهد و باید اهلش باشی و علاقه درونی داشته باشی تا به آن بپردازی. در بهترین حالت رسیدگی به امور باغچه و گلدان‌ها سرگرمی سالمندان بازنشسته پنداشته می‌شود تا اوقات بیكاری را با آرامش سپری كنند و شاداب بمانند.

گل ها حتی در آپارتمان

سكونت در منازل آپارتمانی و نداشتن باغچه در حیاط یا مشاع بودن آن نیز بهانه دست بیشتر افراد می‌دهد تا تیر‌خلاص به این تمایل و غریزه درونی بشری بزنند و طراوت و تازگی گل و گیاه را فقط در دامن طبیعت بیرون ‌شهر جستجو كنند. در حالی كه گذشتگان ما با آب و خاك و گیاه پیوندی ناگسستنی داشتند و باغبانی برای امروزی‌ها بیش از آن‌كه یك علم باشد، میراثی شفاهی از پدران و اجداد است.

می‌گویند روح انسان‌های بزرگ با باغچه نسبت دارد و درباره اهمیت پرورش و نگهداری گیاهان نیز فقط همین را بدانید كه در بیشتر كشورهای توسعه‌یافته جهان، آموزش پرورش انواع گل‌ها و درختان و شناخت عملی درباره گونه‌های گیاهی بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام عمومی تحصیل از آغاز تا پایان است. نگهداری از گیاهان در خانه فواید بسیاری دارد كه با توجه به نوع گیاهان متغیر است. شاید بهترین فایده را بتوان در آرامش و لذت روانی ویژه‌ای جستجو كرد كه سروكار داشتن با گیاهان در آدمی پدید می‌آورد.

گیاهان آپارتمان‌نشین

نگهداری از گیاهان در محیط آپارتمان به دلیل وجود شرایط كنترل‌شده در آپارتمان‌ها و زیبایی این نوع گیاهان طرفداران بسیاری دارد.

زیبایی، تصفیه هوا و حفظ رطوبت در محیط آپارتمان مهم‌ترین مزایای نگهداری از این نوع گیاهان برگی است و محققان توصیه می‌كنند به ازای هر نفر از ساكنان منزل حداقل 3 گیاه آپارتمانی نگهداری شود. از اهمیت این گیاهان در پاكسازی هوای داخل منازل از آلاینده‌های شیمیایی نیز نباید غافل شد. وسایل پلاستیكی، اسباب‌بازی‌ها، رنگ‌های چوب، اسپری‌های خوشبوكننده، الیاف و منسوجات نایلونی و ... حاوی مواد شیمیایی فرّاری هستند كه در محیط خانه متصاعد می‌شوند و برای تهدید سلامت‌ ساكنان با آلودگی هوایی كه از بیرون می‌آید، دست به دست هم می‌دهند! گیاهان آپارتمانی بنا به نتیجه تحقیقات پیشرفته در آژانس هوا ـ فضای ایالات متحده آمریكا (ناسا)‌ در كاهش این آلاینده‌ها و تصفیه هوا از آنها تاثیر مستقیم دارند.

اگر می‌خواهید در منزل از گیاهان آپارتمانی نگهداری كنید، كافی است آنها را در گلدان‌های زیبا و البته مناسب تهیه كنید و هنگام خرید یا پس از آن شیوه درست نگهداری از این گیاهان پهن برگ را از فروشنده، اطرافیان یا منابع مكتوب و مجازی بیاموزید. اغلب گیاهان آپارتمانی به نور ملایم و آبی كم نیاز دارند، ولی نگهداری از هریك از آنها ریزه‌كاری‌هایی دارد كه در صورت آشنایی با آن می‌توان گیاه را در بهترین شرایط از نظر شادابی و طراوت نگه داشت. دیگر این كه برخی از انواع گیاهان آپارتمانی با وجود زیبایی برای نگهداری در منزل مناسب نیستند.

كاشت سبزیجات در خانه نیز بسیار مفید است. بهار و تابستان فصل مناسبی برای این كار است و اگر باغچه‌ ندارید، می‌توانید از گلدان‌های كم‌عمق كه سطح وسیعی دارند برای كاشت سبزیجات استفاده كنید

انواع دیفن‌ باخیا و پانسیتا ممكن است در برخی فصول، شیره‌ای ترشح كنند كه روی ساقه‌ها می‌نشیند یا بر خاك گلدان می‌افتد. این شیره‌های سفید یا بی‌رنگ سمی هستند و تماس آنها با پوست، دهان و مخاط كودكان می‌تواند به بروز التهاب، ورم چشمی و مخاطی یا حساسیت منجر شود. انواع موگه نیز گل‌‌های سفید و سمی درمی‌آورند كه ممكن است كودكان را به بیماری‌هایی نظیر حساسیت، اسهال و تهوع دچار سازد.

گل ها حتی در آپارتمان

باغچه‌نشین‌ها

باغچه حیاط، پاسیو یا گلخانه‌های آپارتمانی، باغچه‌های نواری بالكن و... می‌توانند انتخاب‌های بیشتری پیش رو بگذارند و پرورش انواع گیاهان، گل‌ها، درختچه‌ها و درختان را امكان‌پذیر سازند. اگر‌هیچ یك از این امكانات را ندارید، می‌توانید گلدان‌های بزرگی تهیه و آنها را به باغچه‌های كوچك! و قابل حمل تبدیل كنید. دیگر این كه با برداشتن یك یا چند قطعه موزاییك از كف حیاط می‌توانید باغچه‌ای كوچك درست كنید كه برای كاشت انواع گیاهان حتی درختان مناسب است. بیلچه، ابزار اولیه برای پرورش گیاهان باغچه‌ای است و می‌تواند تنها ابزار هم باشد. گلدان‌ها در انواع سفالی، لعابی، چینی، پلاستیكی، فلزی و كامپوزیتی یافت می‌شوند و برای پرورش هر نوع گیاه باید گلدانی مناسب با شرایط رشد و نگهداری و عمق و پراكندگی ریشه‌های آن تهیه كنید. برای مثال برخی گیاهان به گلدان‌های بدون آبكش در قسمت انتهایی نیاز دارند. گرچه گلدان‌های دارای آبكش برای اغلب گیاهان مناسب‌تر است. در این باره با افراد آگاه مشورت كنید و پس از آن به خرید گلدان بپردازید.

سبزی بكارید

كاشت سبزیجات در خانه نیز بسیار مفید است. بهار و تابستان فصل مناسبی برای این كار است و اگر باغچه‌ ندارید، می‌توانید از گلدان‌های كم‌عمق كه سطح وسیعی دارند برای كاشت سبزیجات استفاده كنید. ریحان، تره، تربچه نقلی، پیازچه، شاهی و سیر مناسب‌ترین سبزیجات برای پرورش در منزل هستند و نگهداری از آنها نیز معمولا به آبیاری مرتب به میزان كم و قرارگیری در معرض آفتاب كافی خلاصه می‌شود. اگر هم به طعم‌های تند علاقه دارید، یادتان باشد بوته انواع فلفل با كمترین اقدامات مراقبتی تندترین فلفل‌ها را برایتان به ارمغان می‌آورند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم

مطالب مرتبط:

رموزی برای باغچه داران

سایبان باغچه

باغچه داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.