تبیان، دستیار زندگی
در روز 27 ژانویه سال 1556 میلادی اكبر 13 ساله پس از مرگ پدرش شاه همایون به عنوان پادشاه سلسله مغول پنجاب بر تخت سلطنت نشست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکبر ،پادشاه 13 ساله
در روز 27 ژانویه سال 1556 میلادی اكبر 13 ساله پس از مرگ پدرش شاه همایون به عنوان پادشاه سلسله مغول پنجاب بر تخت سلطنت نشست.

اکبرشاه

او در سال های اول پادشاهی اش با مشورت های استادش بایرام خان تركمن امور سلطنت را اداره می كرد ، اما از سن 19 سالگی به تنهایی زمام امور را در دست گرفت.

این بازمانده تیمور لنگ در طول سلطنتش قلمروی كوچك پادشاهی سلسله مغولان پنجاب را از گجرات تا بنگال گسترش داد.

در همان سال اول ، اكبر شاه به هرج و مرجی كه در قلمروی پادشاهی پنجاب حكم فرما شده بود ، پایان داد.

سلسله پادشاهان مغول پنجاب توسط پدربزرگش بابرشاه تاسیس شده بود.

سپس او به سرزمین پادشاهان راجپوت نماد هندوئیسم حمله كرد كه به قلعه های غیرقابل نفوذ خود پناه برده بودند.

این پادشاه مسلمان در سال 1562 میلادی با یك شاهزاده خانم راجپوت ازدواج كرد تا پیوند میان ادیان اسلام و هندو را تحكیم كند.

در سال 1568 میلادی پس از یك محاصره طولانی مدت مدافعان قلعه راجپوت شیتور خودكشی می كنند و اكبرشاه قلعه را تصرف می كند.اما علی رغم این شكست راجپوت ها به مخالفت با اكبرشاه ادامه دادند.

او در قلمروی پهناور خود عدالت را برقرار كرده و با تمام اتباع خود اعم از مسلمان و هندو عادلانه رفتار می كرد.در این دوره ، جنگ های مذهبی میان كاتولیك ها و پروتستان در اروپای غربی بیداد می كرد.

او در قلمروی پهناور خود عدالت را برقرار كرده و با تمام اتباع خود اعم از مسلمان و هندو عادلانه رفتار می كرد.در این دوره ، جنگ های مذهبی میان كاتولیك ها و پروتستان در اروپای غربی بیداد می كرد

اكبرشاه در روز 16 اكتبر سال 1605 میلادی در پایتختش شهر آگرا درگذشت.

به این ترتیب در روز 27 ژانویه سال 1556 میلادی اكبر 13 ساله به عنوان جانشین پدرش همایون بر تخت سلطنت پنجاب نشست.

او در جریان 49 سال سلطنتش قلمروی سلسله پادشاهان مغول را به اندازه ای گسترش داد كه در هنگام مرگ قدرتمندترین و وسیعترین پادشاهی كه شبه جزیره هندوستان هرگز در طول تاریخش ندیده بود را از خود برجا گذاشت.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع : جام جم