تبیان، دستیار زندگی
بایك نگاه گذرا بعنوان اكثر اخبار -حوادث -خبرگزاریها و نشریات مختلف می توان دریافت كه یكی از اصلی ترین علل بسیاری از قتلها ، سرقتها ، تجاوزها ، جدایی ها و بسیاری دیگر از اعمال غیر قانونی به واسطه مصرف مواد مخدر می باشد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این شیشه سنگ را هم می شكند


بایك نگاه گذرا بعنوان اكثر اخبار -حوادث -خبرگزاریها و نشریات مختلف می توان دریافت كه یكی از اصلی ترین علل بسیاری از قتلها ، سرقتها ، تجاوزها ، جدایی ها و بسیاری دیگر از اعمال غیر قانونی به واسطه مصرف مواد مخدر می باشد .


شیشه

با پیدایش مواد مخدر صنعتی و رواج این مواد بسیار مخرب در میان اقشار مختلف جامعه ، روز به روز برآمار جرم های گوناگونی كه تحت تاثیر این مواد به وقوع می پیوندد اضافه شده و متاسفانه همچنان سیر صعودی خود را ادامه می دهد .وجه تشابه اینگونه مخدرهای صنعتی توهماتی است كه در اثر استعمال این مواد به شخص مصرف كننده آن دست می دهد و تحت تاثیر این مواد صنعتی فردممكن است به اعمالی روی بیاورد كه یك مصرف كننده ماده سنتی مانند تریاك ، حتی درذهنش خطور نكند .شیشه و قرصهای روانگردان و اكثر موادی كه پایه آمفتامین در ساختمانشان وجوددارد از این دست توهم زاهایی می باشند كه نه تنها فرد مصرف كننده را دچاروابستگی شدید روانی وجسمی می كند بلكه به همان نسبت روشهای متفاوتی كه تا حدودی درمورد مخدرهایی جزآنها برای درمان فرد چاره ساز بوده اند ، در درمان این توهم زاها ، درمانده اند .

میزان ابتلاء به اعتیاد و مصرف مواد مخدر در ایران بالاست. با وجود اقدامات مختلف قانونی و نظامی برای کنترل مواد مخدر در ایران متاسفانه روند مصرف مواد مخدر در بین جوانان شیوع داشته بویژه افزایش مصرف مواد مخدر جدید از مشکلات فعلی می باشد که بهترین راه در مسیر مبارزه با این خطر، بالا بردن سطح آگاهی جامعه بویژه جوانان و حمایتهای صحیح خانوادگی است.

یکی از مواد مخدر خطرناک که اخیرا" بین جوانان شایع شده، شیشه است این ماده به عنوان محرک( نه مخدر) در مجالس رقص و مراکز فساد در کشورهای انگلیس و استرالیا بین جوانان رواج دارد.

مصرف تفریحی این ماده در کشور بالاست اشکال آن این است که چون وابستگی روانی آن به تدریج ایجاد می‌شود فرد احساس نمی‌کند که وابسته می‌شود. در حال حاضر مخرب‌ترین ماده مورد مصرف در مردان شیشه است و اعتیاد آن بسیار شدید است

ترکیب اصلی این ماده از آمفتامین(Amphetamine) گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیاد آور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می کند و از نظر شیمیایی اثر آن از آمفتامین بیشتر است. این مواد در لابراتوارهای غیر قانونی ساخته می شود و اسامی خیابانی مثل: کریستال، یخ، Meth و شیشه دارند. این ماده توهم زایی و اثرات محرک را باهم ایجاد می کند.

شیشه که به بهانه‌های مختلف مانند لاغرشدن، افزایش تمرکز، رهایی از استرس و افسردگی، ایجاد حالت شادی و نشاط و افزایش قوای جنسی مصرف می‌شود در لابراتوارها و آشپزخانه‌های خانگی و زیرزمینی تولید می‌شود و متأسفانه به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

معتادان و مبلغان این ماده مخرب برای تبلیغ این محرک خطرناک به جوانان می گویند که با مصرف ‌آن حالتشان تشدید می‌شود یعنی اگر فرد خوشحال باشد، بعد از مصرف شیشه خوشحال‌تر می‌شود و اگر ناراحت باشد بعد از مصرف شیشه ناراحتیش تشدید می‌شود زیرا شیشه این خاصیت را دارد که به احساس فرد شدت می‌بخشد.

نکته غلط دیگر که در بین جوانان و اکثر زنان تبلیغ می‌شود که شیشه اعتیاد آور نیست و به همین علت می‌توان از آن برای بدنسازی استفاده کرد زیرا فرد بعد از مصرف شیشه، فعالیت بدنیش زیاد شده این فعالیت بدنی شدید و خستگی ناپذیر باعث لاغری و تناسب اندام وی می‌شود که این باور شدیداً اشتباه است.

شیشه

از مخرب‌ترین مواد مورد مصرف به ویژه در جوانان شیشه است و ثابت شده بیشترین میزان تخریب را در مغز ایجاد می‌کند. متأسفانه اوایل مصرف به دلیل اینکه موجب افزایش دقت، تمرکز، انرژی می‌شود و احساس خوشایندی به فرد دست می‌دهد موجب مصرف مکرر می‌شود اما ادامه مصرف آن موجب اختلال تفکر، ایجاد بدبینی، افسردگی، پرخاشگری و کنجکاوی بیش از اندازه و در نهایت اختلال قضاوت می‌شود.

مصرف تفریحی این ماده در کشور بالاست اشکال آن این است که چون وابستگی روانی آن به تدریج ایجاد می‌شود فرد احساس نمی‌کند که وابسته می‌شود. در حال حاضر مخرب‌ترین ماده مورد مصرف در مردان شیشه است و اعتیاد آن بسیار شدید است. اما معنی آن این نیست که رها شدن از آن غیر ممکن است.

مصیبت بارترین تاثیر مصرف شیشه برمغز

متاسفانه شیشه شخص را در وضعیتی قرار می دهد که تمایل به درمان ندارد و شاید این مصیبت بار ترین تاثیر شیشه بر مغز باشد که درمان و پیگیری این افراد را مشکل کرده است!

به علت ترشح زیاد نوروترنسمیتر ها، بعداز اندک زمانی انتهای اعصاب مغز تحلیل رفته و مغز نمی تواند روند طبیعی خود را داشته باشد و بیمار  نه اینکه علایم خوبی تجربه نمی کند بلکه فقط بخاطر ترس از عوارض ترک شیشه که مربوط به کارکرد ضعیف مغز است اقدام به سوء مصرف آن می نماید!

نکته غلط دیگر که در بین جوانان و اکثر زنان تبلیغ می‌شود که شیشه اعتیاد آور نیست و به همین علت می‌توان از آن برای بدنسازی استفاده کرد زیرا فرد بعد از مصرف شیشه، فعالیت بدنیش زیاد شده این فعالیت بدنی شدید و خستگی ناپذیر باعث لاغری و تناسب اندام وی می‌شود که این باور شدیداً اشتباه است

بخاطر داشته باشیم که اعتیاد به مواد در هر نوع آن که باشد در ابتدا با تجربه های بسیار لذت بخشی همراه است بصورتی که شخص اعتقاد پیدا  می کند  که می تواند بصورت کنترل شده مواد را مورد سوء مصرف قرار داده و از تجربه های لذت بخش آن برخوردار شود! غافل از اینکه ثابت شده است که مصرف حتی مقدار کم مواد مخدر یا محرک ساختمان مغز و کارکرد آنرا بطور هم زمان تغییر می دهد .

جوانان بدانند حتی یک بار امتحان کردن این ماده شوم آنها را با خطر بزرگی مواجه می‌کند و عوارض عصبی و روانی به همراه دارد و عملکرد فرد را مختل می‌کند. بسیاری از افرادی که شیشه مصرف می‌کنند دچار افکار بدبینانه نسبت به شغل، خانواده و اجتماع می‌شوند که عملکرد آنها را مختل می‌کند و خطراتی برای خانواده آنها و ثبات خانوادگی‌شان به همراه دارد.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- وبلاگ چشنا / 2- آلامتو