تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از تحریم آن هم تحریم نفتی ایران می شود برخی معتقدند این تحریم ها سم مهلکی برای اقتصاد ایران است اما در این میان هستند صاحبنظرانی که فکر می کنند نه تنها نباید از تحریم واهمه ای داشت که می توان از آن استقبال هم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تحریم نفت از منظر اقتصاد انرژی


وقتی صحبت از تحریم آن هم تحریم نفتی ایران می شود برخی معتقدند این تحریم ها سم مهلکی برای اقتصاد ایران است اما در این میان هستند صاحبنظرانی که فکر می کنند نه تنها نباید از تحریم واهمه ای داشت که می توان از آن استقبال هم کرد.


برای پاسخ به این سوال که تحریم نفتی ایران خوب است یا بد ، باید نگاهی به اقتصاد انرژی و آثار درآمدهای نفتی بر اقتصاد ملی داشته باشیم و آنگاه می توانیم به ارزیابی این سوال بپردازیم.

تحریم نفت

نفت و مشکلات آن را سال ها پیش نویسنده ای غربی در کتابی تحت عنوان "نفت، نقمت است یا نعمت" بررسی کرده است و در یک کلام نتیجه گرفته است که مضار نفت در اقتصادهای وابسته بسیار بیشتر از منفعت های آن بوده است.

البته این تنها اقتصاددانان مستقل غربی نیستند که چنین اعتقادی دارند، بکله اساتید داخلی نیز بارها و بارها درباره  معضلات وابستگی به درآمدهای نفتی سخن گفته و مقالات متعددی نوشته اند،حال اقتصاد ایران با تجربه صد سال وابستگی به درآمدهای نفتی در برابر یک آزمون جدی قرار گرفته  و‌ آن هم تمرین مقدماتی برای رهایی از دلارها نفتی است.

هر چند باید پذیرفت برای گرفتن نمره قبولی در این آزمون نیازمند صاحبنظران خبره، مسوولانی دلسوز و کاربلد  و بالاخره عزم و اراده ملی هستیم، اما اقتصاد ایران چه بخواهد و چه نخواهد وارد این آزمون شده است.

دلارهای نفتی شیره جان اقتصاد ایران را گرفته است و تحریم های اخیر موهبتی است که مسلما اگر غربی ها مزایای آن را می دانستند هرگز وارد این بازی نمی شدند.

کیست نداند که ریشه غفلت از تولید ملی کجاست و کدام اقتصاددانی است که نداند سرنوشت وابستگی به درآمدهای نفتی چیزی جز بیماری هلندی نیست.

برای پاسخ به این سوال که تحریم نفتی ایران خوب است یا بد ، باید نگاهی به اقتصاد انرژی و آثار درآمدهای نفتی بر اقتصاد ملی داشته باشیم و آنگاه می توانیم به ارزیابی این سوال بپردازیم

زمانی که هلند با درآمدهای سرشار ناشی از صادرات گاز مواجه شد، دریافت که باید با اقتصاد ملی خود خداحافظی کند و در این شرایط بود که تصمیم گرفت صنعت و تولید خود را از درآمدهای گازی محروم کند و حالا بعد  از گذشت صد سال این فرصت طلایی در اختیار اقتصاد ایران قرار گرفته است فرصتی که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

در این میان که با آشفتگی بازار ارز و سکه مواجهیم سخن گفتن از موهبت های تحریم نفتی کمی سخت به نظر می رسد، اما در یک کلام باید گفت شرایط فعلی بیشتر از آنکه معلول تحریم باشد ناشی از ناکارآمدی مدیرانی است که فرمان اقتصاد ایران را در دست گرفته و به بیراهه می برند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :مشرق نیوز