تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اكبری در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: اگر جوان ما از نظر فکری، اعتقادی و جهان بینی قوی تربیت شود در این ساحت‌های رفتاری به شکل طبیعی معتدل، کنترل شده و دقیق عمل خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضعف اعتقادی؛ مهمترین عامل گرایش جوانان به مدگرایی

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اكبری

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اكبری در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: اگر جوان ما از نظر فکری، اعتقادی و جهان بینی قوی تربیت شود در این ساحت‌های رفتاری به شکل طبیعی معتدل، کنترل شده و دقیق عمل خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی، بخش اجتماعی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اكبری رئیس اسبق سازمان ملی جوانان به گفتگوی اختصاصی پرداخت .

وی و با تاکید به لزوم پاسخ دادن به نیاز تنوع طلبی و نوگرایی جوانان، معتقد است در مواردی که كمبودی در این باره وجود دارد، جوانان به خوراک های مسموم روی می آورند.

وی تقویت اعتقاد و جهان بینی جوانان را زیرساخت لازم برای انتخاب درست سبک زندگی عنوان کرد و گفت که بیش از توجه به مباحث ظاهری باید از ذائقه جوان مراقبت شود.

در این گفتگو آمده است :« ارزیابی شما از نحوه گرایش جوانان به مد و بویژه مدهای غربی و غیر بومی چیست؟

شکی در این نیست که تنوع طلبی و نوگرایی جزء ویژگی های روانشناختی یک جوان سالم است و انسان در سنین جوانی به شکل طبیعی این ویژگی را دارد. آنچه لازم است مجموعه های فرهنگی و تربیتی به آن توجه کنند پاسخ دادن مثبت به یک چنین نیاز پایه ای و اصولی است. طبیعی است در پاسخ به چنین نیازی مجموعه های رقیب ما هم فعال هستند و طبعا از همین ظرفیت برای تولید سبک زندگی و شیوه های نو استفاده می کنند. البته آنها در ساحت های مختلف زندگی از گویش تا پوشش تا غذا و فیلم و هرچه به ذائقه فرهنگی افراد مربوط است به شکل جدی فعال هستند.

-به نظر می رسد در بخش هایی گرایش بیشتری از سوی جوانان به مدهای غربی نسبت به مدهای بومی وجود دارد، علت این امر را چه می دانید؟

در جایی که احساس می کنیم بخشی از جوانان ما به دام دیگران غلطیدند به نظرم باید سوال اصلی را به سمت خودمان برگردانیم که ما چقدر توانسته ایم به این خواسته به حق و طبیعی جوانانمان پاسخ بدهیم. معمولا آنجایی که ما خلا داریم طبیعی است جوانان قدری به ساحت های دیگر و گاهی خوراک های مسموم روی می آورند.

- به نظر شما انجام چه اقداماتی در این زمینه می تواند جلوی این امر را بگیرد و گرایش های بومی ایجاد کند؟

فارغ از ارائه شیوه های صحیح در این زمینه که جزو رسالت های جدی مجموعه های فرهنگی و تربیتی ماست و در این زمینه کارهای خوبی شده، –اگرچه با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم-شاید یکی از کارهای بسیار مهمی که باید انجام شود این است زیرساخت این ذائقه را هم مراقبت کنیم که عمدتا مسائل فکری است. یعنی اگر جوان ما از نظر فکری، اعتقادی و جهان بینی قوی تربیت شود در این ساحت های رفتاری به شکل طبیعی معتدل، کنترل شده و دقیق عمل خواهد کرد. بنابراین این بخش هم باید هم زمان تقویت شود چرا که زیرساخت های فکری و اعتقادی به انتخاب سبک زندگی کمک می کند و جوان را در این عرصه حفظ خواهد کرد. پس نباید از این موضوع غافل شد که مجموعه های تربیتی ما در این زمینه وظیفه سنگینی دارند.

تنظیم: هومن بهلولی