تبیان، دستیار زندگی
آیا پولی که جوان جهت ازدواج یا خرید مسکن پس انداز می کنند یا برای حج می پردازند که سالها در بانک می ماند خمس دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمس پس انداز برای مسکن

خمس


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: آیا پولی که جوان جهت ازدواج یا خرید مسکن پس انداز می کنند یا برای حج می پردازند که سالها در بانک می ماند خمس دارد؟

حضرت آیة الله خامنه ای:

اگر پول را برای حج واجب پرداخته و پس انداز برای مسکن در حد دو، سه ماه باشد خمس ندارد و پس انداز برای ازدواج اگر راه منحصر در پس انداز باشد و پول به همان نیت اندوخته شود هم خمس ندارد.

حضرت آیة الله بهجت:

چیز هایی که در زندگی به آن احتیاج دارد، مانند خانه، اثاثیه و جهیزیه دختر اگر نمی تواند یک دفعه آن را تهیه نماید ولی می تواند تدریجا در طول چند سال آنها را تهیه نماید، خمس ندارد، مثلا اگر یک سال زمین را و در سال بعد قسمتی از وسائل ساختمان را بخرد که در این صورت اگر چه زمین بیا آهن و آجر و یا سایر وسایل مدتی بدون استفاده میماند خمس ندارد که شرح کامل آن در مسئله 1391 رساله آمده و اما وجه ثبت نام حج اگر از درآمد سال ثبت نام کرده و در وقت اعلام مشرف شود خمس ندارد و اگر سال را آن گذشته و بعد ثبت نام کرده و خمس دارد.

حضرت آیة الله تبریزی:

خمس دارد.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

چنانچه برای تهیه منزل یا ازدواج ناچار به پس انداز باشد خمس ندارد. ولی آنچه برای ثبت نام حج می پردازند و سالهای بعد مشرف می شود خمس دارد. مگر این که قبلا حج بر او مستقر شده باشد.

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

پولی که به حساب حج ریخته اید چنانچه از عواید همان سالی است که به حساب ریخته بوده، اگر به حج برود ولو پس از گذشت چند سال خمس ندارد. همچنین پولی که جهت خرید خانه مورد حاجت برای سکونت کنار بگذارد در صورتی که قدرت خرید خانه بدون جمع کردن پول در طی سنوات متعدده نداشته باشد خمس ندارد ولی پول جمع کردن برای ازدواج در صورت گذشت سال بر آن بنابر احتیاط خمس دارد.

حضرت آیة الله سیستانی:

پول ازدواج و مسکن خمس دارد و اما پول حج اگر برای حج واجب باشد و راهی دیگر برای رفتن به حج نباشد خمس ندارد.

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

پولی که برای ازدواج یا خرید مسکن پس انداز می شود مشمول خمس است ولی پولی که به حساب سازمان حج ریخته  می شود و انسان به این وسیله در نوبت قرار می گیرد، در صورتی که از درآمد همان سال ثبت نام باشد خمس ندارد.

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.